Sršen
Aktualno

Kriza podjetja ni in ne sme biti tudi osebna kriza

Z Urško Sršen, soustanoviteljico tehnološkega podjetja Bellabeat, ki izdeluje pametni nakit in razvija napredne aplikacije za spodbujanje dobrega počutja in zdravja žensk, smo spregovorili o ovirah in kriznih razmerah na njeni podjetniški poti, izzivih.

Urško Sršen je ameriška poslovna revija Forbes pred tremi leti uvrstila na lestvico najuspešnejših posameznikov v Evropi, mlajših od 30 let, ki spreminjajo poslovni svet. Na vprašanje, kaj vse se ji je zgodilo od takrat, se nasmeje: »Nedavno sem dopolnila 30 let; to se je spremenilo.«

Resnici na ljubo, soustanoviteljici podjetja Bellabeat, ki ustvarja pametni nakit za ženske, se je v zadnjih letih veliko dogajalo. Uspešno je prešla zahtevno obdobje, v katerem se je njihovo podjetje moralo hitro prilagoditi spremembam na trgu, prenasičenem z različnimi pametnimi napravami, poleg tega pa se je soočala tudi z bolečo prekinitvijo dolgoletnega zasebnega razmerja z drugim ustanoviteljem podjetja, Sandrom Murom. To je namreč vplivalo tudi na njuno podjetje, a sta te izzive odraslo in odgovorno prebrodila, saj skoraj 100 zaposlenih nista (z)mogla pustiti na cedilu. Bellabeat so številni mediji, predvsem hrvaški, pred nekaj več kot dvema letoma že skoraj odpisali in zatrjevali, da je blizu stečaja. Podjetje se je zaprlo samo vase in ni komuniciralo z javnostjo, kar priznava tudi Sršenova. »Odkar sva s Sandrom leta 2013 ustanovila Bellabeat, še nisva bila pod takšnim pritiskom. Negativne medijske objave so nama popolnoma spodrezale krila in zaradi pomanjkanja izkušenj niti nisva vedela, kako se odzvati. Toda iz te izkušnje smo se vsi v podjetju ogromno naučili in tudi spremenili strategijo komunikacije,« je odkrita Sršenova, s katero smo se pogovarjali na mednarodni konferenci CEED Founders Talk, ki je bila konec septembra v Ljubljani. V središču dogodka so bile prav iskrene zgodbe in izkušnje o rasti, napakah in neuspehih na podjetniški poti, ki jih je več kot 300 udeležencem podelila tudi sama.

»S Sandrom sva zdaj v večji meri prisotna na tovrstnih dogodkih; bolj kot prej sva pripravljena govoriti tudi o spodrsljajih. Ko preživiš nekaj kriz, kot sva jih midva, se tudi naučiš, kako jih preživeti, kako iti naprej. Ne gre za osebno stvar. Dejstvo je, da večina start-upov propade in zelo majhen del jih uspe. Ljudje pač delamo napake, stanje na trgu se spreminja, in priznati si moraš, da na vse ne moreš vplivati,« pripoveduje Sršenova. Kot dodaja, se je na srečo več začelo govoriti, da ni nič narobe s tem, če doživiš neuspeh, kar je še pred nekaj leti, vsaj v Evropi, veljalo za nekaj sramotnega – v nasprotju s prevladujočo miselnostjo v ZDA, kjer na spodletele podjetniške pobude gledajo kot na dragoceno izkušnjo in spodbudo za nadaljnje podvige. 

Uči se biti racionalna

»Sama sem precej čustvena in sem se preveč čustveno odzivala tudi na vsa dogajanja v zvezi s podjetjem, ki ga dejansko dojemaš kot svojega otroka. Učim se še, kako biti bolj racionalna,« pravi. Na konferenci je udeležencem priznala tudi, da sama sebe nima za prav dobro vodjo. »Ko sem začela svojo podjetniško pot, sem bila stara le 23 let. Zelo hitro smo rasli in zaposlovali vse več ljudi. Kot ustanovitelj si v bistvu zelo osamljen; drugim zaposlenim ne moreš vedno zaupati, s katerimi poslovnimi težavami se soočaš, na primer, ali bomo pridobili investicijo, potrebno za nadaljnji razvoj, ali ne, saj jih bo takoj zaskrbelo za lastno prihodnost. Ves čas moraš dajati vtis, da si miren in samozavesten, tudi ko si v resnici najbolj zaskrbljen in utrujen,« o izzivih vodenja pripoveduje Sršenova. Po njenih besedah se nekaterih vodstvenih veščin sicer da priučiti, še vedno pa je veliko voditeljskih sposobnosti, ki so nekaterim prirojene, drugim pač ne. »Nekateri ustanovitelji se morajo na koncu vendarle umakniti z vodstvenih položajev. Dejstvo, da si ustanovil podjetje, ker si imel začetno idejo za izdelek, še zdaleč ne pomeni, da boš na koncu tudi dober vodja ali direktor. Na začetku ti lahko družina in prijatelji še pomagajo, v obdobju hitre rasti pa je treba najeti profesionalno vodstvo. Še zmeraj nimam dovolj izkušenj in znanja, da bi lahko ponudila konkretnejše odgovore; lahko govorim samo o tem, kaj se je zgodilo nam, in kako sem to dogajanje sprejela in predelala sama pri sebi.«

Sama se je sicer umaknila iz operativnega vodenja podjetja in zdaj opravlja naloge glavne kreativne direktorice, medtem ko je Sandro Mur še vedno glavni izvršni direktor Bellabeata. »Ukvarjam se s snovanjem konceptov, porajanjem idej in razvojem blagovne znamke. Priznam pa, da imam še vedno težavo z mikroupravljanjem, saj se težko popolnoma umaknem. Sicer smo zaposlili ekipo srednjega vodstvenega kadra, toda dokler si član uprave, je končna odločitev še vedno tvoja. Kot lastnik si sicer lahko izbereš tudi svojo funkcijo, ampak včasih moraš preprosto sprejeti, da ti pri tem pomagajo drugi; prav zato, ker ti včasih manjka racionalnega vpogleda in ne nazadnje tudi samokritičnosti,« pravi Sršenova.

Zdaj stavijo na naročniški model

Podjetje je v sedmih letih delovanja zamenjalo tudi svojo izdelčno strategijo. Njihov prvi izdelek je bil Leaf, oblikovno izjemno dovršen izdelek za spremljanje telesne aktivnosti, spanja in menstrualnega ciklusa. Čeprav pametni nakit še naprej razvijajo, pa so morali zaradi precejšnje zasičenosti trga z napravami za spremljanje telesnih funkcij, še posebej z vse večjo ponudbo pametnih ur, nadgraditi in razširiti ponudbo ter vizijo podjetja. Tako so razvili platformo Bellabeat+, ki temelji na naročniškem modelu. Za letno naročnino v višini 120 dolarjev lahko uporabnice oziroma članice kluba poleg pametne zapestnice ali obeska za verižico pridobijo tudi neomejen dostop do ekskluzivnih vsebin s področja dobrega počutja in zdravja, ki jih ustvarja vse večja Bellabeatova ekipa za wellness vsebine in vsebinski marketing. »Trenutno se z marketinškega in prodajnega vidika v največji meri osredotočamo prav na povečevanje članstva. Naša komunikacija je neposredno usmerjena na končnega uporabnika, saj živimo od prodaje, širjenja naših izdelkov in prisotnosti na tržišču.«

Njihov najpomembnejši tržnokomunikacijski kanal so družbena omrežja, poslužujejo se tudi vplivnostnega marketinga ter ustvarjajo izvirne vsebine za svoj blog in profile na družbenih platformah. Stalno sodelujejo tudi z dvema agencijama za odnose z javnostmi iz Londona in New Yorka, saj od tam prihaja večina njihovih uporabnic. »V Veliki Britaniji smo v zadnjem letu poskrbeli za dovolj dobro prisotnost in dosegli tudi veliko objav v medijih. Tudi v Ameriki vzdržujemo stalno prisotnost. Organizirali smo tudi dogodke, med drugim v San Franciscu in New Yorku, saj si novinarji radi pridejo v živo ogledat naše izdelke in se pogovoriti z ustanovitelji.« V prazničnem času pa je po njenih besedah pomemben tudi klasičen zakup oglasnega prostora v primernih revijah. »To gradi prisotnost blagovne znamke. Še vedno namreč delujemo tako, da naša blagovna znamka ves čas 'skače' pred oči, saj si le tako lahko zagotovimo stalno prisotnost.«

Prav tako uspešno sodelujejo z znanimi osebnostmi in spletnimi vplivneži, ki širijo govorice od ust do ust. Med njimi so italijanska modna blogerka Chiara Ferragni, fitnesu predana ameriška manekenka Sarah Stage in Američanka Lolo Jones, edina olimpijka, ki je kot atletinja in tekmovalka v bobu sodelovala tako na poletnih kot tudi zimskih olimpijskih igrah. »Poskušamo iskati vplivne ženske v različnih segmentih naše uporabniške skupine. Imamo namreč zelo širok spekter uporabnic in že od samega začetka se osredotočamo izključno na ženske. Vse smo rade urejene, zanima nas lastno zdravje in skrbimo zase. Pri Bellabeatu si želimo, da bi bila ta skrb lepa in prijetna izkušnja, ne pa da nas nekdo priganja, da moramo še bolj shujšati, več teči ali več časa preživeti v fitnesu.«

Spletna trgovina je še vedno najpomembnejši prodajni kanal za izdelke Bellabeat, od vzpostavitve članstva v klubu Bellabeat+ pa tudi trgovina z aplikacijami. Njihove izdelke lahko sicer zasledite tudi v prestižnih veleblagovnicah, kot sta londonski John Lewis in Selfridges. »Amerika je naš najmočnejši trg, a se v zadnjem času intenzivneje posvečamo tudi evropskim, kot sta Nemčija in Skandinavija, kjer smo prav tako okrepili svojo prisotnost.« 

Ženskam v navdih

Letos so pri Bellabeatu predstavili projekt navdihujočih žensk, Inspirational Women, v okviru katerega na svoji spletni strani objavljajo intervjuje z ženskami, ki morda v širši svetovni javnosti niso tako znane, so pa vse izjemne strokovnjakinje na svojih področjih. »To je moj osebni projekt; projekt za dušo. Bellabeat je bil že od začetka zastavljen kot blagovna znamka, ki krepi vlogo žensk. Naše poslanstvo je ženske navdušiti za zdravo življenje, jim nuditi orodja in informacije ter jih motivirati na njihovi poti, da poskrbijo same zase. Sama sem se največ naučila prav iz pogovorov z drugimi ženskami, ki so že nekaj ustvarile in dosegle v svojem življenju. Kot ženska se lahko najbolj poistovetim z drugimi uspešnimi ženskami, katerih dosežki me izjemno motivirajo in navdihujejo. Spremljam jih na družbenih omrežjih in ker so iz mojega okolja ter večinoma tudi iz moje generacije, se še toliko bolj poistovetim z njimi, njihov uspeh pa me le še bolj spodbudi. Zanima me, na kakšen način vidijo svet in kako pristopajo k poslu. Tako dobivam informacije, ki so koristne tudi za moje delo,« pripoveduje Sršenova.

Na vprašanje, katere vzornice ima v poslovnem svetu, na prvem mestu omeni Jessico Livingston, tiho soustanoviteljico podjetniškega pospeševalnika Y Combinator. Sršenova se je leta 2014 udeležila njihovega mentorskega programa, podjetje pa je preko njih prejelo tudi investicijo v višini 4,5 milijona dolarjev. »Y Combinator večina ljudi povezuje s Paulom Grahamom, toda v resnici ima njegova žena Jessica velik vpliv v podjetju, kjer se še posebej posveča podjetnicam in investitorkam,« pravi Sršenova. Kot umetniško dušo in bodočo akademsko kiparko (študij kiparstva na ljubljanski Akademiji za likovno umetnost in oblikovanje, ALUO, je sicer pustila nekoliko ob strani) jo navdihujejo tudi umetnice, med katerimi je žal že preminula Zaha Hadid, ki je bila ena od najuspešnejših arhitektk na svetu, od Slovenk pa izpostavlja prijateljico Stello Korošec, soustanoviteljico in direktorico marketinga blagovnih znamk EQUA in Goat Story.

Ekološko naravnani, čeprav je v tehnologiji to zelo težko

Trajnostna naravnanost in skrb za planet sta v teh časih skorajda nujnost za blagovne znamke, saj strokovnjaki zatrjujejo, da je to tisto, kar potrošniki ne le pričakujemo, temveč tudi zahtevamo od njih. Pri Bellabeatu že od samega začetka pri proizvodnji izdelkov uporabljajo naravne materiale, kot je les, in Sršenova pravi, da je celotna filozofija podjetja in blagovne znamke ekološko naravnana. Kot dodaja, je ekološka proizvodnja v tehnologiji sicer izjemno trd oreh. »Ne moremo zagotoviti, da bodo, na primer, baterije v naših izdelkih ekološke. V prvi vrsti se trudimo, da bi z našimi izdelki pripomogli k dobremu počutju in zdravju naših uporabnic. Poleg tega si prizadevamo, da bi naši izdelki delovali čim dlje. Predvsem se osredotočamo na programski del, ki ga lahko nadgradimo oziroma spremenimo brez modifikacije v proizvodnji, poleg tega pa poskušamo uporabljati čim boljše materiale vse od embalaže do naprav,« pripoveduje.

Na vprašanje, ali opažajo, da se uporabnice za njihove izdelke odločajo tudi zaradi ekološke naravnanosti podjetja, odgovarja, da ne. »Za naše izdelke se odločajo preprosto zato, ker so jim všeč. Zelo veliko smo vložili v njihovo oblikovanje, da so naprave resnično videti kot nakit in tako privlačne že na prvi pogled. Oblikovali smo jih tako, da uporabnicam ni treba razmišljati o sami tehnologiji, ki je v njihovem ozadju. Naše uporabnice se načeloma ne navdušujejo nad samo tehnologijo, kot se na primer uporabniki naprav Garmin, ki preučijo vse njihove funkcionalnosti, ampak jih bolj zanimajo lepota, moda in dobro počutje. Naša naloga je, da vse to 'zapakiramo' v neko prijetno izkušnjo zanje,« pojasnjuje Sršenova.

Podatki so ključ do personalizirane storitve

Od izbruha Facebookove afere s Cambridge Analytico se veliko pozornosti namenja vprašanju zaščite osebnih podatkov, ki jih potrošniki za (domnevno) brezplačno storitev še preradi delimo z njimi. Naprave, ki merijo naše telesne funkcije, prav tako omogočajo zbiranje množice podatkov. Sršenova se strinja, da je zasebnost podatkov pereča tematika, saj sta potencialna moč in vrednost podatkov ogromni. »Podatki so ključ; še posebej na področju dobrega počutja in zdravja se vse giblje v smeri čim večje personalizacije. Mi tovrstne podatke uporabljamo z namenom, da bi spremenili način, kako naše uporabnice skrbijo zase. Eden od korakov, ki ga uvajamo, je, da jim bomo na podlagi njihovih podatkov prilagajali vsebine v aplikaciji. Algoritem bo, na primer, prepoznal, da ste slabo spali in vam predlagal vaje oziroma meditacije pred spanjem. S podatki, do katerih imamo dostop, lahko začnemo v prihodnosti razvijati personalizirane izdelke za zdravje in dobro počutje, kot so prehranski dodatki ali pa celotni programi o življenjskem slogu. Potenciala in idej imamo vsekakor še veliko,« pravi sogovornica. Kot zatrjuje, ti podatki ostajajo pri njih: »Z njimi ne služimo in jih ne prodajamo drugim oglaševalcem. Dojemamo jih kot dragoceno orodje, ki nam bo pomagalo ustvarjati nove izdelke. Podatkov nikoli ne analiziramo na ravni posamezne uporabnice, temveč opazujemo vzorce v podatkih; poskušamo, na primer, prepoznati korelacije med meditacijo in kakovostjo spanca ali med telesno aktivnostjo in stresom.«

Največji uspeh: napredek v osebnem razvoju

V razvitem svetu uspeh običajno presojamo po količini denarja, ki si ga prislužimo. Kako pa mlada podjetnica, ki je sicer že prehodila precej kilometrov na svoji podjetniški poti, a je kljub temu še marsikaj pred njo, gleda na uspeh? »Seveda ni nič narobe s tem, da zaslužiš dovolj denarja in živiš udobno. A zame osebno je največji uspeh napredek v osebnem razvoju. V zadnjih sedmih letih, odkar sva se s Sandrom podala v poslovni svet, se nama je zgodilo ogromno stvari. To obdobje je bilo izjemno intenzivno, hkrati pa se mi zdi, da je minilo v trenutku. Mislim, da sem v tem času precej odrasla. Pa ne le v poslovnem smislu, da sem postala boljša vodja in oblikovalka, ampak tudi glede tega, kako se soočam z vsakodnevmimi izzivi, kako se odzovem, ko me kaj prizadene in pretrese. Uspeh je, ko dobim občutek, da se bom lahko spoprijela z življenjem. To v današnji dobi ni samoumevno, saj smo pogosto resnično preobremenjeni.«

Kako pa sama usklajuje poslovno in zasebno življenje, kar nam je predvsem ženskam v velik izziv? »Povsem preprosto – tako da poskušam živeti to, kar prodajam. Z napravami in aplikacijami Bellabeat poskušamo ženskam pomagati, da si uredijo svoj življenjski slog, da so dovolj aktivne, dovolj spijo in da se posvetijo same sebi. Na ta način tudi jaz upravljam svoje življenje – treniram skoraj vsak dan, poskrbim, da dovolj spim. Ritem, ki sem ga razvila, še posebej zaradi oblikovanja Bellabeata, mi pri vsem tem pomaga, da lahko normalno delujem tako v poslovnem kot zasebnem življenju. Naučila sem se, kako pomembno je delati na sebi in skrbeti zase. Če skrbimo zase in smo psihofizično pripravljene na vse mogoče izzive, je veliko bolj verjetno, da jih bomo tudi uspešno premagale. Če se bomo zanemarjale, če bomo bolne in psihično nepripravljene, bomo 'razpadle' in izgorele. Ne moremo sicer vplivati na zunanje dejavnike in stres je neizbežen. Toda to, kako se soočimo z nastalo situacijo, je odvisno le od nas samih,« je še nekaj spoznanj, do katerih je Urška Sršen prišla na svoji poti.

Članek je bil izvorno objavljen v jesenski (462.) izdaji MM-ove revije SaMMozavestno.

Intervju

emir mušić
03. 07. 2020

O tem, kako so se pri Šport TV-ju odzvali na krizne razmere in njihovih programskih…

Marian Salzman
20. 06. 2020

Za Marian Salzman, podpredsednico za globalno komuniciranje v družbi Philip Morris…

Če blagovna znamka v javnosti razlaga o svojih skrbeh, v resnici pa izkorišča delavce, se bo to tudi razvedelo. Gre za preprost etos: ljudje so na…

Karmeno Kesar
20. 06. 2020

Marketinški strokovnjak Kamenko Kesar je nedavno izdal že svojo tretjo knjigo Če bi moški…

Bralka, ki se je lanski dopust med branjem na plaži na glas smejala, bo kupila mojo tretjo, četrto, peto knjigo. Zelo malo izdelkov na trgu vas…

Naši avtorji