vegan
Aktualno

Kako priljubljeni so pri nas že veganski izdelki?

Slovenija z manjšim zamikom sledi globalnim trendom priljubljenosti veganskih izdelkov. Ne najdemo jih le v specializiranih trgovinah, temveč jih je vedno več tudi na policah v trgovinah trgovskih verig.

Veganstvo je v tujini velik »biznis«

Če so bili rastlinski izdelki nekoč predvsem »specializacija« start-upov, pa se na trg zdaj v vedno večji meri vključujejo tudi tradicionalne znamke in podjetja. Veganstvo je postalo velik posel na področju izdelkov hitre potrošnje, prehrane in kozmetike. Velikan na področju izdelkov široke potrošnje Unilever je za naslednjih pet do sedem let napovedal skoraj milijardo evrov prihodkov od prodaje tovrstnih izdelkov. Med drugim je v partnerstvu z verigo restavracij hitre prehrane Burger King predstavil linijo brezmesnih burgerjev. Investicijska banka Barclays je v svoji raziskavi napovedala, da se bo britanski trg veganske hrane in pijače v naslednjem desetletju povečal za tisoč (!) odstotkov. In kar je v raziskavi še posebej zanimivo: 92 odstotkov veganskih prehranskih izdelkov v Veliki Britaniji zaužijejo fleksitarijanci (fleksibilni prehranjevalci oziroma vegetarijanci, ki se ob primarno rastlinski prehrani niso v celoti odrekli mesu).

Poslovni odmik od delitve na »mi proti njim«

Precej bolj fleksibilne pri oglaševanju so postale tudi znamke z izključno veganskimi izdelki, ki pa pri nagovoru ciljnih skupin ne izključujejo ali celo obtožujejo vsejedcev, temveč poudarjajo zdrave prednosti veganske prehrane. Eden vidnejših start-upov Meatless Farm je nedavno poskrbel za odmevno oglaševalsko akcijo »Now That's a M... F... Burger!«. »Ne demonizirajte mesojedcev ali celo mesa. Skupni sovražnik je proizvodnja mesa na industrijski ravni in proti njej se je najbolje boriti  s predstavljanjem dejstev. Vsak naj se odloči sam. Če žališ ljudi, kažeš fotografije požganih gozdov ali celo zveniš kot Bono (pevec skupine U2 op. p.), si na napačni poti,« je za portal The Drum povedal Tom Bazeley, direktor produkcijske hiše Gaggle in avtor prej omenjene akcije o »jeb***m« burgerju. Dodaja, da številni veganstvo zmotno vidijo kot kult oziroma odločitev ali-ali, pri tem pa spregledajo vse njegove prednosti za zdravje.

vegan

Slovenija - kot vedno - sledi

V Slovenskem veganskem društvu (SVD) opažajo, da je trend prodaje veganskih izdelkov podoben kot v tujini, morda smo na tem področju edino v rahlem zaostanku, s tem da  nekateri izdelki k nam prispejo z opaznim zamikom ali pa sploh ne. »Povpraševanje kot tudi prodaja sta v konstantnem porastu, kar je lepo vidno na trgovskih policah. Najbolj se seveda pri ponudbi trudijo manjše specializirane trgovine, medtem ko večji trgovci sledijo splošnim trendom in širijo tisto bolj klasično vegansko ponudbo. Vsi večji trgovci imajo že svojo trgovsko linijo veganskih izdelkov, številni postavljajo kot pogoj za veganske izdelke certificiranje – V-label ali Vegan Slovenija –, ki ga lahko podjetja uredijo tudi z našo pomočjo,« pojasnjuje Maja Hrovat, predsednica Slovenskega veganskega društva.

Številnim inovativnim podjetjem načrte prekrižala pandemija

Vsaka država ima po mnenju sogovornice v tem trenutku dober potencial, vendar pa so redko katere dovolj pametne, da so ga že začele izkoriščati. Sama meni, da so izdelki na rastlinski osnovi hrana prihodnosti. »Ne le zaradi svoje etičnosti do živali, temveč tudi zaradi občutno manjšega obremenjevanja okolja in številnih zdravstvenih prednosti. V Sloveniji tako najdemo kar nekaj podjetij, ki proizvajajo veganske izdelke in marsikatera od njih so prodrla tudi v večje trgovske verige, kot so Hofer (Amaze, Tereza's Choice), Lidl (VegyWay), Spar (Vege&Dobro) in Mercator (Sayve, I like tofu, Evergreen) ali celo v tujino,« je povedala Hrovatova.

Številna manjša podjetja z inovativnimi in okusnimi izdelki še čakajo na ta prodor in so za zdaj v prodaji v manjših specializiranih trgovinah z zdravo prehrano ali pa je njihova ponudba na voljo v nekaterih slovenskih restavracijah in pizzerijah, kot so Veganka – Hrana za vse, Kis in kvas, BioWay, Vegana bakery in Fermentarnica. Ob tem Hrovatova poudarja, da trenutno vsa omenjena podjetja sicer doživljajo hudo preizkušnjo zaradi epidemije, zato spodbuja bralce, da v tem času podpirajo manjša slovenska podjetja in jim tako pomagajo preživeti krizo. Sezname veganom prijaznih trgovin in spletnih trgovin najdejo na tej povezavi.

Tudi Hrovatova opaža, da so večje blagovne znamke opazile trend hrane na rastlinski osnovi, zato ponudbo širijo z veganskimi izdelki. V trgovinah v Sloveniji lahko tako najdemo rastlinska mleka Adez (proizvaja jih Coca-Cola), majoneze in veganske margarine Omegol, vegansko majonezo, humus Argeta, namaze Gea, Hellmann's in Thomy, namaze in veganske golaže Gavita (Gavrilović), rastlinske jogurte Activia in veganske napitke Actimel. »Marsikatero vegansko podjetje z izjemnim potencialom so našteti veletrgovci tudi odkupili od ustanovnih lastnikov,« pojasnjuje sogovornica.

Veganske vrednote segajo dlje od prehrane

Bolj kot na promocijske aktivnosti pri popularizaciji veganskih izdelkov se SVD osredotoča predvsem na prepoznavnost veganstva kot nekaj dobrega, enostavnega in dostopnega. »Promocijo izdelkov izvajamo predvsem z vidika, da širšemu občinstvu in vsem zainteresiranim pokažemo, kako veliko izdelkov že obstaja in da jim ob izključitvi izdelkov živalskega izvora nič ne bo manjkalo. Še bolj verjetno je, da si bodo ob vstopu v »veganski svet« razširili svoje obzorje in jedli bolj raznoliko,« je povedala Hrovatova.

Izdelke predstavljajo na svojih dogodkih in organizirajo stojnice z degustacijo veganskih izdelkov, vključujejo jih tudi v svoje kuharske delavnice. Največ poudarka dajejo prehrani, saj se glede tega poraja tudi največ vprašanj. »Sicer veganske vrednote, torej, da posameznik stremi k izključevanju vseh oblik krutosti in izkoriščanja živali, kolikor je to mogoče in izvedljivo, posegajo tudi na področje oblačil, obutve, kozmetike, čistil in drugih izdelkov,« pojasnjuje Hrovatova.

Društvo vse te veganske izdelke promovira v sklopu projektov, kot je Veganski izziv (www.izziv.si), ki se bliža v januarju z obogatenim programom in v sklopu katerega bodo izvajali številne nagradne igre ter udeležencem tega brezplačnega mentorskega programa tako priskrbeli še dodatno spodbudo. »Podjetja predstavljamo tudi v sklopu programa ponudnikov popusta na našo člansko kartico ugodnosti, izkažejo se lahko na največjem slovenskem veganskem festivalu Vegafestu ali pa jim pomagamo pri začetni promociji s kakšnim člankom na naši spletni strani,« sklene sogovornica.

Intervju

Melanja Korošec
27. 04. 2024

Na naslovnici MM-a #514 je Melanja Korošec, direktorica strateškega marketinga in…

»Zadovoljna stranka je za nas najboljši marketing in čeprav ji zelo verjetno ne bomo prodali še ene hiše, pa nas bo priporočila naprej,« pravi…

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Naši avtorji