Jezeršek
Aktualno

Iz revije KuhaMMo: Z umetno inteligenco proti zavrženi hrani

Jezeršek gostinstvo, eno od vodilnih podjetij na področju cateringa in gostinske dejavnosti v Sloveniji, je predstavilo uspešen primer učinkovite vključitve umetne inteligence v svoje poslovne procese.

Podjetje že več kot 40 let narekuje smernice v gostinstvu in tako je pred dvema letoma zasnovalo trajnostno poslovno strategijo, katere glavni cilj je zmanjšanje količine zavržene hrane. Na področju cateringa se spopadajo s številnimi izzivi, ker je ta aktivnost precej nepredvidljiva in to kljub visoki stopnji digitalizacije procesov. Letos so se odločili narediti korak naprej in v svoj vsakdan vpeljati umetno inteligenco ter s tem resno pristopiti k reševanju problematike količine zavržene hrane.

V stiku z mladimi inovatorji

Model za napovedovanje prodaje hrane so razvili v sodelovanju s študenti Ekonomske fakultete. Njihova prva srečanja s študenti različnih fakultet na temo zavržene hrane segajo v leto 2021, ko so sodelovali na hekatonu Hack4Climate: Odpadna hrana. Tam je Luka Jezeršek sodeloval kot mentor, s ciljem najti inovativne rešitve za zmanjšanje odpadne hrane v gospodinjstvih. »Potem pa smo na povabilo partnerja Turizma Ljubljana in SRIP Trajnostni turizem aktivno sodelovali pri Smart Tourism Hackathonu. Za študente smo pripravili izziv, kako napovedati normative jedi na catering dogodkih na podlagi različnih dejavnikov, kot so vreme, razmere na cesti, drugi dogodki ... Po 24-ih urah je ekipa študentov Ekonomske fakulte predstavila inovativno rešitev, ki nas je navdušila in iz katere se je pozneje razvil Food IQ – model za napovedovanje prodaje Jezerškovega šmorna na Odprti kuhni, zasnovan na strojnem učenju.«

Sistem z uporabo umetne inteligence pri pametnih tehtnicah prepozna živila in jedi, izmeri količino in vrsto zavržene hrane ter izračuna ključne podatke, kot so zmanjšanje količine zavržene hrane, prihranek denarja, število nezavrženih obrokov, zmanjšanje izpusta ogljikovega dioksida in podobno.

Impresivni rezultati 

Sodelovanje je hitro prineslo vidne rezultate, zato bodo z napovedovanjem prodaje hrane in pijače nadaljevali na novoletni stojnici Jezeršek v središču Ljubljane. V samo devetih mesecih uporabe umetne inteligence so namreč dosegli pomembne spremembe. »Boljše upravljanje surovin in segmentiranje odpadkov sta privedla do 10-odstotnega zmanjšanja količine zavržene hrane, to je kar 1000 kilogramov. Z zmanjšanjem odpadkov smo vplivali na okolje in za 14 ton zmanjšali izpuste ogljikovega dioksida ter izboljšali ekološki odtis naše dejavnosti. Kljub nadpovprečni inflaciji cen hrane smo zaradi manjše porabe živil s trajnostnim pristopom in optimizacijo procesov dosegli kar 1,5-odstotni letni prihranek,« razložijo.

Čeprav je uporaba umetne inteligence v podjetju šele na začetku, se tako vodstvo kot tudi zaposleni zavedajo njenega pomena in prispevka v boju proti zavrženi hrani, zato si želijo novih predornih idej in inovacij v tej smeri. »Z željo po nadaljnjem izboljševanju in optimizaciji procesov v prihodnje načrtujemo vpeljavo poslovnointeligenčnih sistemov ter še naprednejših modelov napovedi porabe in normativov jedi. S tem bomo dodatno optimizirali svoje poslovanje in pripomogli k zmanjšanju količine zavržene hrane,« pravijo.

Tudi prihodnost kulinarike je v uporabi UI

V podjetju se zavedajo, da je uporaba umetne inteligence bistvena za uspeh in konkurenčnost Jezeršek gostinstva na trgu, vseeno pa želijo ohranjati ravnovesje med človeškim znanjem in uporabo umetne inteligence, saj ta po njihovem mnenju ne more nadomestiti intuitivnega razumevanja in ustvarjalne vizije, ki jo prinašajo ljudje. »Zavedamo se, da je manevrski prostor za izboljšave na področju UI velik, vendar ne pozabljamo na človeške elemente; tehnološki napredek zahteva znanje, zavedanje, podporo vodstva in zaposlenih, konec koncev pa tudi finančna sredstva za tehnično naprednejše rešitve. Prihodnost kulinarične dejavnosti je zagotovo tudi v uporabi umetne inteligence na podlagi kakovostnih podatkov. Kot velik korak naprej pa vidimo tudi nekaj preprostih rešitev; ena od njih je naš model napovedovanja na podlagi strojnega učenja ali vpeljava nezavrečk – škatlic iz bio razgradljivega kartona, ki so na voljo vsem gostom na naših lokacijah in dogodkih, v katerih lahko hrano po koncu vzamejo domov za poznejšo uporabo,« dodajajo.

 

Članek lahko v celoti preberete v prilogi KuhaMMo, ki jo najdete tu.

Intervju

Melanja Korošec
27. 04. 2024

Na naslovnici MM-a #514 je Melanja Korošec, direktorica strateškega marketinga in…

»Zadovoljna stranka je za nas najboljši marketing in čeprav ji zelo verjetno ne bomo prodali še ene hiše, pa nas bo priporočila naprej,« pravi…

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Naši avtorji