irena pavcic
Kolumne

Ugled najbogatejšega Zemljana

V času, ko na vsakem koraku beremo in slišimo, kako pomemben je zaposleni, kakšna je njegova vrednost in na kakšne načine naj se motivira zaposlene, pride do fenomena Elona Muska, lastnika Twitterja.

Musk se pojavi kot kontrapol trendom, ki se v podjetjih uvajajo zadnja leta. Milijarder, ki se je odločil, da bo, tako kot Donald Trump v predsednikovanju države, sam uvedel nove pristope v poslovnem svetu. Vsaj na prvi pogled deluje, da se pri tem ne ozira na nikogar in na nič, še najmanj pa na ljudi in zakone. Kot opasan šerif pride, pospravi in misli, da je zadeva že samo s tem urejena.

Kot izkušena svetovalka za odnose z javnostmi se sprašujem, kako lahko ignorira tudi vsa piarovska pravila. Poslušam ogorčene izjave njegovih zaposlenih, ki jih predvaja in gleda ves svet. Krizni PR, interni PR, strategija komuniciranja, osebni ugled, imidž delodajalca – nič ga ne zanima. Kot da ne bi potreboval nikogar.         

Elona Muska, tega za svet izjemno pomembnega poslovneža, spremljam in občudujem že leta. Je velik vizionar in njegov poslovni portfelj je poln vizionarskih projektov in podvigov. Nikoli ga ni nič zaustavilo, besede »prepreka« ne pozna in če kdo, je prav on največji mojster v prepričevanju investitorjev za financiranje lastnih projektov. Od poslovnih začetkov v Palo Altu s projektom Zip2 do uspešnih finančnih projektov X.com in PayPal. S slavnim projektom SpaceX je nakazal, da mu Zemlja ne zadostuje in da ga zanima najmanj vesolje. Največjo svetovno prepoznavnost pa je dosegel z ustanovitvijo in razvojem Tesle. Tesla je za marsikoga sanjski avto in ko sem se prvič peljala z njo, se mi je zdelo, da bom poletela navzgor, nekam v vesolje. Nikoli pred tem nisem imela tega občutka. Tesla je hitro prerasla okvire mega uspešne blagovne znamke, bila je in je še kultni status najbolj ozaveščenih in trendovskih ljudi. Musk kot okoljsko ozaveščen genialec je s svojimi avtomobili začel spreminjati svet. Kreativec, ki odlično obvlada tudi znamčenje in marketing, saj je svojim električnim avtomobilom izbral genialno in res lepo ime – poimenoval ga je po Nikolu Tesli, prvem med prvimi inovatorji. Da sploh ne govorimo o revolucionarnih oblikah njegovih avtomobilov! V šoli bi za vse dobil petico. Musk se mi je zdel najbolj »kul« med vsemi novodobnimi poslovneži. In – vsaj videti je bilo tako – imidž mu je bil tudi precej pomemben. 

Medtem ko so njegova Tesla in številni drugi inovativni projekti doživljali ogromne poslovne vzpone in seveda tudi padce, si je Musk namreč hkrati začel graditi kult genialca, inovatorja in predvsem izjemno spretnega poslovneža. Priti do prvega mesta najbogatejšega na svetu je bil njegov močan cilj in tudi močno sredstvo, saj ga zelo očitno zanima tudi vpliv. Ta se lahko pridobi z obvladovanjem družbenih omrežij. Zato je bil nakup Twitterja zanj neke vrste nujen nakup, če že ni bil on tisti, ki bi sam ustvaril lastno vplivno družbeno omrežje.

Musk ves čas skrbi tudi za razburljivo osebno življenje, ki ga nič kaj ne skriva. Ločitev od prve žene, s katero ima pet otrok, potem pa kup zvezdniških avantur krajše narave, kjer se je zdelo, kot da ga zanima čim več pojavljanja ne zgolj v poslovnem, ampak tudi v rumenem tisku. Igralke, starlete, pevke, ekscentrične dame … Popis je bil vse daljši, zveze vse krajše, poleg tega so njegove spremljevalke tudi zanosile in še preden so rodile, so se pojavile že nove. Zakaj v to vpleta nič krive otroke, s katerimi se več kot očitno ne ukvarja in tako odraščajo brez prisotnosti pomembnega očeta, spet ve samo on. Zagotovo pa ne hodi na šolske nastope in otroška športna tekmovanja. Tako kot drugi uspešni ljudje je dolgočasen v tem, da nikoli nima časa. Ne vemo niti, kaj vse morajo podpisati in na kaj pristati vse te ženske, da lahko trohico njegovega tako dragocenega časa preživijo z njim. V času, ko ga je bil poln rumen tisk, sem se spet začela spraševati, kdo je njegov svetovalec za javno podobo.

Po zadnjih dogodkih, ki se dogajajo v podjetju Twitter, pa menim, da svetovalca nima ali ga pač ne upošteva. Red v podjetju dela po svoje in zmanjševanja števila zaposlenih bi se lahko lotil tudi precej drugače, kot se ga je. V nasprotju z Muskom so se odpuščeni zaposleni v Twitterju lotili organizirane kampanje, kjer ne skoparijo s kritikami na račun svojega zdaj že bivšega delodajalca. Njegovo ravnanje z njimi primerjajo s straniščnim izplakovalnikom. Ali se Elon prav zaradi vseh teh obtožb še vedno zdi tako zelo »kul« kot v času, ko je lansiral tisto prečudovito lepotico, imenovano Tesla?

Medtem iz Muskovih logov curljajo nove nasprotujoče si informacije. Musk je zaradi številnih kritik glede postavljanja novih pravil objavil anketo z vprašanjem, ali naj odstopi z vrha Twitterja. Ankete seveda niso govorile njemu v prid in ko bo ta kolumna objavljena, bodo zunaj že nove nagle odločitve velikega vizionarja.   

Muskov pečat v svetu je sicer neizpodbiten. Kako lepo je videti, ko je vse več avtomobilov znamke Tesla parkiranih tudi po slovenskih parkiriščih! A vendarle je ugled nekaj, kar je težko pridobiti, lahko izgubiti in potrebnega je veliko truda, če si ga želiš povrniti. Preveč denarja in preveč vpliva zamegli pomembnost človeških vrednot. In vprašanje, koliko je Musku sploh mar zanje. »We cannot reach any higher if we can't deal with ordinary love*,« poje Bono.     

Od pomembnih ljudi, ki so vizionarji, spreminjajo svet in premikajo številne meje, po navadi pričakujemo, da so hkrati ljudje, ki bodo veljali najmanj za dober zgled. O njih si narišemo neko nerealno sliko, saj jih dejansko ne poznamo. Resničnost je pogosto drugačna in v sodobnem svetu bi zaradi določenih ravnanj na križ pribijali marsikatero svetovno znano osebo, ki je za časa svojega življenja in po njem žela največje spoštovanje in ugled.    

*Ne moremo seči dlje, če se ne znamo soočiti z običajno ljubeznijo.

Intervju

Marko Klemen
25. 05. 2024

Marko Klemen, kreativni direktor za vizualne zasnove v DROM agency, se rad obkroža z vsem…

Sem pripadnik generacije, ki še ni že od otroštva odraščala z vso to tehnologijo, tako da me novi trendi in nove funkcije še vedno zelo fascinirajo,…

Nermina Mašala Kelić
25. 05. 2024

Predsednica žirije letošnjega tekmovanja Sempler, ki nagrajuje najboljše medijske…

Segment, v katerem so družbena omrežja najbolj spremenila delo medijskih agencij, pa tudi vseh drugih, ki delujejo v marketingu, je intenzivna…

Jenni Field
22. 05. 2024

Z Jenni Field, eno od predavateljic na 26. Slovenski konferenci o odnosih z javnostmi, ki…

»V današnjih organizacijah ljudje želijo biti slišani. Želijo čutiti, da njihov glas šteje in da se njihove ideje upoštevajo.«

Naši avtorji