manca šalehar
Intervju

»Moje življenjsko poslanstvo je prenašanje znanja«

Z Manco Šalehar, vodjo marketinga pri Woltu Slovenija, ki bo med govorci na dogodku E-commerce JAM 9. novembra v Kinu Šiška, smo se pogovarjali o njenih raznolikih marketinških izkušnjah ter njenem pogledu na marketing in njegovo prihodnost.

Vaša karierna pot je zelo raznolika in sega v različne industrije – od avtomobilske pri Volkswagnu do tehnološko-razvojne pri Viberatu in prehrambenih startup-ov, kot je Rok's nut butter. Ali lahko delite z nami, kako so te izkušnje v različnih panogah oblikovale vaš marketinški pristop?

Izkušnje iz različnih industrij in iz treh različnih zornih kotov – agencijsko delo, delo v start-upu in delo v korporaciji – mi omogočajo, da lahko zelo hitro sprejemam odločitve in optimiziram prioritete. Vsaka od njih je zelo drugačna in zahteva različne spretnosti. V agencijah sem se naučila različnih načinov komunikacije, kreativnosti in izredno hitre prilagodljivosti, v start-upih pa sem se naučila iznajdljivosti, kako s praktično ničelnim proračunom ustvarjati vsebine, ki pritegnejo pozornost in ustvarjajo povpraševanje. Ta iznajdljivost mi še danes pomaga, da ne zapravljamo denarja, kjer ni potrebno. Pri CalypsoCrystal, high end blagovni znamki ročno narejenih usnjenih ovitkov za iPhone in iPad, pa sem se naučila, da lahko z butično proizvodnjo v Sloveniji ustvarimo izjemne poslovne rezultate in ustvarimo popolnoma novo nišo kupcev z vsega sveta. V korporacijah sem se naučila pomena komunikacije, potrpežljivosti in strateškega pristopa. Vsa ta znanja sem nadgradila še z izjemnimi lekcijami in spoznanji svojih mentorjev in nadrejenih, ki so me spremljali na moji poti. Danes vse te pridobljene spretnosti uporabljam pri sprejemanju odločitev v poslovnem in zasebnem življenju. Najpomembnejši pristop, ki zagotavlja uspeh v marketingu, je razumevanje analitičnih podatkov v kombinaciji z detajlnim razumevanjem uporabnikov in njihovih sprožilcev za nakup. To je najbolj pomemben pristop, da zagotovimo uspešne poslovne rezultate podjetja.

Imate več kot desetletje izkušenj v upravljanju z blagovnimi znamkami. Kateri so ključni trendi ali spremembe na marketinški sceni, na katere bi morali biti strokovnjaki pozorni v prihodnjih letih?

V zadnjem obdobju smo spremljali izredno hiter razvoj digitalnih prodajnih kanalov in njihovo posvojitev pri uporabnikih. Podjetja so svoje prodajne poti zelo hitro prilagodila, mnoga pa so nastala prav zaradi možnosti popolne digitalizacije poslovanja (ecomm). Z izredno prodornimi in relativno ugodnimi digitalnimi oglaševalskimi kanali, kot sta Google in Facebook, so številna podjetja ustvarila izjemno močne prodajne rezultate. Ključni cilj je bilo pridobivanje novih uporabnikov, acquisition, ne pa nujno ohranjanje in reaktiviranje obstoječih kupcev. Na tem področju vidim še ogromno potenciala. Verjamem, da bodo na dolgi rok zmagovalci tisti, ki se bodo osredotočili na aktivacijo obstoječih kupcev in našli prave vzvode za povečanje njihove lojalnosti.

V prihodnosti vidim, da bomo ogromno obstoječega operativnega dela optimizirali s pomočjo tehnologije AI, recimo tekstopisje, generiranje vsebine, idej in optimizacije procesov. Vsekakor pa bosta ključnega pomena zmožnost hitrega prilagajanja in pravilna prioritizacija pri izpostavitvi blagovne znamke v kombinaciji z nagovorom na kanalih, kjer se nahajajo njihovi novi uporabniki, ki so pripravljeni potrošiti  več denarja. Pred leti je nekaj podjetij prepoznalo priložnost v TikToku, ki je nudil ogromno priložnosti za organsko rast in grajenje priljubljenosti pri generaciji Z. To je generacija, ki za podjetja že danes prinaša izjemno velik potencial za pridobivanje potencialnih potrošnikov. Tovrstni kanali in orodja se s ciljno publiko, ki ima velik potencial, pojavijo vsakih nekaj let in zmagovalci so tisti, ki jih hitro prepoznajo in prilagodijo svoje marketinške strategije.

Wolt je hitro rastoče podjetje na konkurenčnem trgu. Katere strategije ste kot vodja marketinga že uporabili in katere še nameravate, da si zagotovite korak pred konkurenco?

Verjamem, da univerzalni »playbook« za uspeh ne obstaja, zato celotno marketinško ekipo odlikuje pomembna lastnost – upamo si biti drzni, razmišljati drugače in preizkušati nove pristope. Zelo veliko poudarka dajemo inovativnemu komuniciranju, pa naj bo to izbor kanalov, način nagovora ali pa taktik, kot so gverilske akcije. Po tem smo namreč drugačni, bolj prodorni in tako gradimo bazo izjemno zvestih uporabnikov. Kljub temu da je Wolt veliko mednarodno podjetje, prisegamo na to, da marketinške pristope in taktike narekujemo lokalno. Ogromno časa namenjamo tudi analitičnemu pristopu, raziskavam, razumevanju potrošnika, njegovih potreb in predvsem sprožilcev za nakup. Vseskozi razvijamo tudi ponudbo, da lahko obstoječim uporabnikom ponudimo več možnosti za udobno življenje. Na primer, danes lahko na Woltu naročiš dostavo iz živilske trgovine, prijatelju pošlješ penino in balone za rojstni dan ali pa naročiš kavni aparat.

Pri Viberatu ste bili odgovorni za mednarodno pozicioniranje. Kako ste pristopili k tej nalogi in kateri so bili glavni izzivi, ki ste jih morali premagati, da je Viberate postal globalno prepoznana znamka?

Glasbena industrija je izjemno zanimivo in razvejano področje, kjer se združijo poti med velikimi umetniki (glasbeniki) ter podjetnimi založbami in agentom. Tako je bilo potrebno najti pravi pristop za komunikacijo z mnenjskimi voditelji. Viberate na zelo inovativen način odkriva analitične podatke in razkriva potencialne priložnosti glasbenikom, založbam, organizatorjem dogodkom in agentom. V preteklosti se je večina poslov sklenila na način, da so založbe in agenti hodili na dogodke, kjer so odkrivali nove potencialne zvezde, danes pa imajo s pomočjo analitike spletni dostop do hitro rastočih glasbenikov. Ključni izzivi so nastali pri zavedanju, da industrija v določenih pogledih še vedno deluje zelo rigidno in staromodno, medtem ko jim  analitično razmišljanje ni tako blizu. Da bi analitične podatke, ki jih omogoča Viberate, lažje razumeli, smo najbolj zanimive in nenavadne informacije izluščili iz gruče podatkov in jih na inovativen način predstavili skozi infografične zgodbe. Ogromno časa smo posvetili tudi ustvarjanju vsebin in podatkovnih zgodb za specializirane glasbene medije, kot so zgodbe o tem, kdo so najhitreje rastoči glasbeniki na področju elektronske glasbe v zadnjem kvartalu, ali pa vzpon priljubljenosti k-pop glasbe na evropskem trgu. Torej, kdaj, kako in kakšna bo prihodnost.

Ste tudi mentorica mladim podjetnikom. Med drugim ste sodelovali s podjetjem La Popsi, ki je osvojilo nagrado HIT produkt leta 2018. Nam lahko opišete ključne korake za uspešno pozicioniranje blagovne znamke, da osvoji takšno nagrado?

Moje življenjsko poslanstvo je prenašanje znanja, zato izredno rada mentoriram. Eno od mojih najljubših zgodb sta ustvarili ustanoviteljici blagovne znamke La Popsi Neža in Karmen, ki  sem ju spoznala leta 2017. Imeli sta vse – srčnost, izjemen izdelek in jasno vizijo. Sama pa sem jima priskočila na pomoč s pozicioniranjem blagovne znamke in njiju osebno ter pri pripravi strukturiranja nagovora potencialnih investitorjev. Izjemno me veseli, da je podjetje La Popsi leta 2018 osvojil nagrado HIT produkt leta 2018. Po letih mentoriranja sem se odločila, da vsa pridobljena znanja prenesem tudi na širšo publiko. Ker izredno rada delim znanje in pomagam pri karierni rasti, sem pripravila 4-tedensko akademijo za ženske, ki želijo zgraditi uspešno kariero in hkrati uživati v najboljši različici svojega življenja. Akademija bo združevala vse principe in orodja, ki omogočajo, da članice akademije opredelijo življenjske in karierne cilje, postavijo jasen načrt, kako zgraditi ugled in svoje podjetje  ali sebe kot blagovno znamko, kako formulirati svojo prisotnost in pozicioniranje v svetu ter kako prioritizirati aktivnosti tako, da dosežejo najboljše razmerje med prispevkom in vložkom.

Sodelovali ste torej tako z uveljavljenimi korporacijami kot tudi obetavnimi start-upi. Kakšen nasvet bi dali marketingarjem, ki so šele na začetku svoje kariere in niso prepričani, katero pot naj izberejo?

Verjamem, da ni napačnih odločitev, saj vsaka izkušnja prinese pomembna znanja, ki jih je moč izkoristiti v prihodnosti. Marketingarjem na začetku kariere priporočam, da svoje izkušnje pridobivajo tako v agenciji in start-upih kot tudi v korporacijah, saj gre za popolnoma različne tipe pristopov, načinov komunikacije, prioritet in dostopov do podatkov ter razumevanja uspešnosti poslovanja. Pristop, ki marketingarjem obeta najboljši izkupiček, pa je, da ostaneš skromen in se stalno učiš in prilagajaš pristope. Svet v marketingu se izredno hitro spreminja. Nekaj, kar je včeraj veljalo za najbolj učinkovito taktiko, danes morda sploh ne prinaša več rezultatov. Zato je pomembno, da stalno spremljaš analitiko in neprestano preizkušaš nove taktike. Verjamem, da je najpomembnejša spretnost uspešnega marketingarja ta, da hitro sprejema odločitve, vezane na analitiko in intuicijo, jih testira, vidi rezultate, adaptira in ponovno testira. Vse dokler kampanje ne začnejo prinašati izjemnih rezultatov.

Predavali boste na prihajajočem dogodku E-commerce JAM, ki bo 9. novembra v Kinu Šiška. Kakšne koristi vidite v sodelovanju na takšnih dogodkih, tako za izkušene strokovnjake kot tudi za novince v panogi?

Prenašanje znanja, idej in povezovanje je ključno za uspeh. E-commerce JAM združuje izjemne strokovnjake z različnih področji, hkrati pa na kup privabi celoten e-comm biznis, ki kar vre od različnih izkušenj. Pomemben vidik pa je tudi mreženje, saj se bo v enem dnevu na isti točki zbralo veliko zanimivih ljudi z izjemnimi idejami, ki so nam lahko vse v navdih.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, oktober 2023, #508. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Melanja Korošec
27. 04. 2024

Na naslovnici MM-a #514 je Melanja Korošec, direktorica strateškega marketinga in…

»Zadovoljna stranka je za nas najboljši marketing in čeprav ji zelo verjetno ne bomo prodali še ene hiše, pa nas bo priporočila naprej,« pravi…

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Naši avtorji