shift
Aktualno

»Nismo si začrtali mej. Gremo do vrha, seveda!«

Tokrat v rubriki Med agencijaMMi predstavljamo agencijo SHIFT, ki je po eni strani še precej mlada, saj je nastala pred dobrimi tremi leti, po drugi strani pa ima ekipa za seboj precej več kot tri leta skupne »zgodovine« ter zelo uspešnih kampanj.

Pred SHIFT-om so namreč delovali v okviru agencije Grey Ljubljana, katere zgodba se je februarja 2021 precej nenadno končala, ko se je agencijska mreža Grey odločila za odhod iz regije. »Ker močno verjameva v naše ljudi, ker misliva, da še nismo pokazali vsega, in ker veva, da je v Sloveniji še veliko prostora za kreativno močne in naročnikom prijazne agencije, sva se odločili, da zgodbo, ki se je začela leta 1996, nadaljujeva v obliki neodvisne agencije SHIFT. Naša vizija in način dela se vsekakor ne bosta spremenila, saj smo na SHIFT-u isti ljudje z istim entuziazmom, voljo in talentom, le da bomo to od 22. februarja 2021 delali pod drugo zastavo. Verjameva, da je pred nami še veliko izjemnih in uspešnih zgodb!« sta takrat povedali Špela Žorž in Sabina Luskovnik, lastnici in direktorici agencije SHIFT.

Pa danes? »Aaah, a to je bilo šele tri leta nazaj? Včasih se zdi, da je minilo že desetletje ...,« se nasmehne Špela Žorž, ki se iz tistega obdobja spominja predvsem zelo močnih čustev. »Ogromno je bilo volje in entuziazma, ponosa in zaupanja v naše ljudi, nekaj pa seveda tudi strahu in negotovosti. Danes se zdi, da je bila odločitev popolnoma pravilna. V tem času smo kar dvakrat postali agencija leta na SOF-u in dobili naslov najbolj učinkovite Effie agencije 2023. Poleg tega imamo eno od najboljših ustvarjalnih ekip, visoke standarde in zadovoljne naročnike. In večino časa tudi nasmeh na obrazu,« je zadovoljna. Na vprašanje, kje so njihove meje za prihodnost, pa odločno pove: »Nismo si začrtali mej. Gremo do vrha, seveda!«

shift1

Ohranili, kar je bilo dobrega, in dodali, kar je prej manjkalo

Na vprašanje, ali so z začetkom nove poti ohranili tudi kaj prejšnje »kulture« ali pa so si začrtali povsem novo pot, odgovori, da so predvsem ohranili, kar je bilo dobrega, dodali pa, kar je prej manjkalo. »Ostali smo povezani in prizemljeni, željni novega znanja, delovni in učinkoviti. Ohranjamo izjemno visoko raven strateškega razumevanja in kreativnega naboja. Smo pa zrahljali določena korporacijska pravila, uvedli hibridni delavnik, omajali avtoritetne lestvice in izkoreninili nefleksibilne načine razmišljanja,« našteje.

Ob ustanovitvi nove agencije so seveda potrebovali novo ime, ki se je rodilo iz takratne situacije. »Zapustili smo korporacijo, svojo dosedanjo 'mamo', in dobili priložnost za korenito spremembo, za shift! Ko smo z ožjo ekipo na agenciji prišli do tega predloga, smo takoj vsi skupaj začutili, da 'je to to'. Ime pove, kaj se je zgodilo nam in hkrati obljublja, kaj lahko naši naročniki vedno pričakujejo od nas – SHIFT oziroma spremembo. Na bolje, se razume,« sta takrat za MM povedali Špela Žorž in Sabina Luskovnik, ki še danes menita, da je ime idealno.

Dober hibrid med »globalnim« in »lokalnim«

»S SHIFT-om smo dobili priložnost, da res hitro in učinkovito odgovarjamo na izzive poslovanja. Postali smo bolj fleksibilni in učinkoviti, skrajšali smo čas, potreben za pot od izziva do rešitve, poenostavili smo procese, zmanjšali papirologijo in odstranili določene globalno postavljene omejitve, ki so bile za nas kot majhno agencijo nepotrebne. Prej je bila na primer ideja, da ob ponedeljkih in petkih delamo od doma, naravnost nezaslišana! Zdaj pa je postala realnost, ki vsem veliko pomeni,« pojasni Sabina Luskovnik.

Na drugi strani pa so ohranili poslovno logiko in razmišljanje, planske cikle, jasne strateške in poslovne cilje, ključne procese in razmišljanje. Ohranili in nadgradili so odlično izurjeno in učinkovito ekipo vodij projektov in kreativcev, ki vedno najde način, da realizira svoje ideje. »Skratka – 'preshiftali' smo veliko, a hkrati smo tudi veliko ohranili. Mislim, da smo postali zelo dober hibrid med 'globalnim' in 'lokalnim',« meni.

S tem, da so postali neodvisni od globalne agencijske mreže, je torej prišla določena stopnja »svobode«, ki pa po njenih besedah seveda prinaša tudi več odgovornosti. »A predanost temu, da pokažemo, kdo SHIFT-ovci smo, je bila res izjemna. Da ne omenjam zavzetosti, da dokažemo, da naša kakovost in nagrade niso bile pogojene z lastništvom ali imenom družbe, ampak ves čas pripadajo res izjemni ustvarjalni in delovni kapaciteti naših sodelavcev. To smo zagotovo dokazali tudi z osvojenimi nagradami na festivalih,« še pove Sabina Luskovnik.

»Glavna vrednost agencije so ljudje, ne ime na naših vratih«

K uspešnemu novemu začetku je nedvomno pripomoglo tudi dejstvo, da so vsi naročniki, s katerimi so sodelovali kot Grey Ljubljana, takrat ostali z njimi in jim na ta način izkazali zaupanje. »Za to smo jim iskreno hvaležni, hkrati pa so nam s tem potrdili tisto, v kar smo verjeli, ko smo se podali na neodvisno pot: da so glavna vrednost naše agencije ljudje, njihovo znanje, strokovnost in strast, ne ime na naših vratih,« pove direktorica projektov Amadea Šoln. Med naročniki izpostavi predvsem A1 Slovenija, ki je z njimi že skoraj desetletje in s katerim »smo stkali res pristne odnose in zaupanje, kar nam omogoča, da skupaj razvijamo res najbolj odmevne zgodbe na naših tleh.«

»Predstavljajte si, da ste sami svoja agencija in naročnik hkrati«

Omeni tudi nekaj prelomnic oz. večjih mejnikov, ki so jih doživeli v zadnjih treh letih. »Prvi mejnik je bila seveda transformacija v neodvisno agencijo, ki nas je 'prisilila' v to, da smo se postavili v kožo lastnega naročnika in razvili lastno znamko, kar je bil kar svojevrsten izziv. Predstavljajte si, da ste sami svoja agencija in naročnik hkrati! Ob tem smo delno prenavljali tudi lastno identiteto in kulturo ter si postavljali strateške in operativne cilje. Skratka, projekta smo se lotili zelo 'by the book', bil je kar obsežen, a izpeljati smo ga morali v kratkem času, saj so sodelavci želeli odgovore,« pove.

Kot drugi zelo pomemben mejnik omeni osvojeni naziv agencije leta na SOF-u v letu 2022, ki so ga v letu 2023 obranili ter v istem letu prejeli še naziv najučinkovitejše agencije Effie. »S temi nazivi smo dokazali, da nam je sprememba prinesla še več kreativnega zagona in želje po presežkih. V zadnjih letih smo naredili tudi pomembne korake na področju digitalnega oglaševanja, saj smo okrepili digitalno ekipo in k svojim storitvam dodali učinkovitostno oglaševanje, v katerem vidimo izjemno prednost za naše naročnike, hkrati pa za nas pomeni tudi zelo drugačen pristop k snovanju komunikacijskih rešitev in strategij,« pravi Amadea Šoln.

»Smrtno nevarna« napaka: spanje na lovorikah

Pove, da so na svoji poti (kot agencija in kot posamezniki) naredili tudi kakšno napako. »A pri tem se mi zdi najbolj pomemben odnos, ki ga imamo do napak na agenciji. Seveda je razumljivo, da se nam včasih zgodi kakšna napaka, čeprav imamo v procesu na voljo različna orodja in varovala, da jih je čim manj. A napak nikoli ne kaznujemo, temveč se o vsaki vedno pogovorimo, skupaj, kot ekipa, ki je sodelovala pri projektu, jo analiziramo in poskusimo razumeti, zakaj se je zgodila in kako bi jo lahko preprečili. Vse to z enim samim namenom – da se iz napak učimo in da jih ne ponavljamo več,« pravi in omeni še edino napako, ki je nikoli ne želijo narediti: »To je spanje na lovorikah v coni udobja. Ta je za našo kategorijo zares smrtno nevarna.«

Ključen je partnerski odnos z naročnikom

Ko pogovor nanese na največje, najbolj uspešne in najbolj opažene oglaševalske akcije, ki so jih do zdaj zasnovali, ponovno omenijo naročnika A1 Slovenija. »Najbolj opažene in učinkovite projekte lahko narediš z naročniki, s katerimi skozi čas ustvariš partnerski odnos in ti popolnoma zaupajo. Takšen odnos smo skozi leta zgradili z naročnikom A1 in je ključen pri doseganju skupnih ciljev. Skozi leta smo ustvarili že mnogo uspešnih kampanj. Ene večje in druge manjše. Ko pa govorimo o tistih najbolj upešnih, ne moremo mimo Lahkonočnic,« izpostavi umetniški direktor Matija Primc.

Projekt, ki so ga ustvarili za A1, je najbolj nagrajen, najbolj odmeven in za ciljno skupino izjemno uporaben projekt znotraj platforme, ki obstaja že vrsto let. Po njegovih besedah Lahkonočnice še vedno prinašajo sveže, zanimive in relevantne zgodbe tudi v oglaševalskem smislu in imajo nekaj, kar imajo uspešni projekti – relevantno izhodišče in relevantno rešitev. Projekt je skozi leta prejel ogromno nagrad in med njimi so tudi tiste najbolj ugledne (kot sta Euro Effie in kanska leva).

Lahkonočnice

Še dva zanimiva projekta

Kot zanimiv projekt omeni tudi mila Krashko, ki so jih ustvarili za Tuš. Projekt Krashko je nastal, da bi pomagal Krasu vstati iz pepela, saj je največji požar v zgodovini Slovenije za seboj pustil le opustošenje in uničenje. »Mila so bila nekoč tradicionalno narejena iz pepela, zato je Krashko narejen iz pepela požganih dreves po posebnem receptu, ki smo ga razvili v sodelovanju s podjetjem Kupala. V ta projekt smo vložili veliko energije in je plod dela in zagnanosti celotne ekipe,« pove.

Krashko

Med projekti, ki jim predstavljajo zelo velik izziv, omeni razvoj nove blagovne znamke. »Potrebno je oblikovati strategijo, vključno z imenom, logotipom, sloganom in sporočilom blagovne znamke. Pomembno je določiti tudi edinstvene lastnosti znamke, ki jo bodo ločile od konkurence. In ker mobilni uporabniki v preteklosti niso imeli nadzora nad svojo komunikacijo, je na trg prišel re:do, digitalni mobilni ponudnik, ki jim je omogočil, da končno zaživijo po svoje. Skupaj z naročnikom smo nedvomno ustvarili eno izmed bolj opaznih lansiranj v Sloveniji v zadnjih nekaj letih. In predstavili blagovno znamko, pri kateri ima uporabnik vse v svojih rokah,« pravi Primc.

re:do

Za številne kampanje so prejeli tudi veliko nagrad, pri čemer ne moremo niti mimo že prej omenjenega dvakratnega naziva agencije leta, izvršni kreativni direktor Luka Bajs pa je kar trikrat postal kreativni direktor leta po izboru MM-a. Bajs pravi, da je velik zagovornik nagrad, »saj so priznanje za opravljeno delo in možnost, da oceniš, kje se nahajaš glede na svoje vrstnike in konkurenco. Imajo pa še eno pomembno funkcijo: postavijo letvico celotni panogi, ji nastavijo ogledalo in dajo jasen signal, česa želimo kot strokovnjaki.«

»Multi« je nujna predpona

Po njegovih besedah se zavedajo, da morajo biti danes v agencijah multitalentirani, multidimenzionalni in multifunkcionalni. »Multi je danes nujna predpona za vsako oglaševalsko agencijo. Ker brez tega hitro postaneš enodimenzionalen in lahko zagotoviš rešitev samo določenemu tipu naročnika. Morda si si v časih, ko sta bila 'kralja' samo tisk in televizija, še lahko privoščil kaj takega, danes pa je raznolikost kanalov in potreb enostavno prevelika, da bi se do te mere zaprl,« pove. Kot nujno omeni tudi obkroženost z multitalentiranimi ljudmi, ki pa ima po njegovem mnenju še en zelo dober stranski učinek – to, da se lahko vsak dan učijo drug od drugega.

V agenciji jih je trenutno malo več kot dvajset in trdno verjamejo, da so lahko le skupaj uspešni. »Zato je v naši agenciji cenjen prav vsak posameznik, ne glede na njegovo vlogo ali delovno mesto. Ena od naših zelo trdno zakoreninjenih vrednot je tudi medsebojno spoštovanje, kar v praksi pomeni, da prisluhnemo mnenjem in predlogom vsakega člana kolektiva ter dajemo prednost moči ideje in ne temu, kdo jo je napisal,« pravi Teja Rajšp, direktorica digitalnih projektov.

Vrhunskega kadra je na trgu premalo

Kot večina delodajalcev imajo tudi oni v vsesplošnem pomanjkanju trenutno težave s pridobivanjem in zadrževanjem kadrov. »Vsekakor si vsaka agencija želi vrhunski kader, a iskreno jih je na trgu žal premalo. Zato delamo predvsem na tem, da imamo v naši agenciji vrhunske specialiste in odlične mentorje, ki lahko novim sodelavcem pomagajo pri profesionalni rasti in skupaj postanemo oboji še boljši,« pravi Teja Rajšp.

Pri iskanju zaposlenih dajejo prednost več dejavnikom: »Vsekakor je talent do neke mere pomemben, a v našem dinamičnem poslu sta pomembni predvsem strast do dela in to, da si se pripravljen veliko učiti. Pri tem je treba imeti predvsem odprto glavo, posluh za druge ter kdaj tudi iti čez svoj ego, priznati svojo napako in se iz nje nekaj naučiti. Zagotovo pa pri tako tesno povezani ekipi, kot je naša, ne gre brez dobre energije, saj ne nazadnje nismo le tesni sodelavci, ampak tudi prijatelji.«

Situacija je boljša, kot je bila, a še je prostor za izboljšave

Na vprašanje, ali obstaja določena stopnja, do katere se nameravajo širiti, Špela Žorž odgovori, da uradno sicer ne, je pa njena »tiha želja«, da jih v ekipi nikoli ne bi bilo več kot 25 ali 30. »To je velikost, ki ti še omogoča povezanost v trdno celoto ter učinkovit prenos informacij in kulture brez dodatnih vodstvenih ravni. Velikost, ko gremo lahko skupaj na teambuilding in vsak klepeta z vsakim,« pojasni.

Luko Bajsa ob koncu pogovora povprašamo še o tem, kakšna je danes percepcija mladih o oglaševalski industriji. Pravi, da se mu zdi veliko boljša kot pred na primer petimi leti, vidi pa še veliko prostora za izboljšave. »Mladi si želijo od delodajalcev več fleksibilnosti, več možnosti hibridnega dela, dobro ravnovesje med delom in vsem drugim, kar jih zanima v življenju, pa še marsikaj. In tukaj so agencije še vedno v zaostanku. Če naredimo nekaj odločnih korakov naprej, bomo kot panoga dobili še več 'blinga' in še več sijočih mladih umov, ki sedaj morda odhajajo kam drugam,« sklene.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, maj 2024, #515. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

Življenje z znaMMkami
24. 06. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

"Težko rečem, katera je najboljša oglaševalska akcija zadnjega leta, ker mi nobena ni ostala v spominu."

Anže Jereb
19. 06. 2024

Ko smo na MM-u izbirali kreativnega direktorja leta, smo v prvi deseterici slovenskih…

Tako v Ljubljani kot v Kijevu se je v zadnjih 25-ih letih veliko spremenilo in vzporednic ne bi mogel potegniti niti med dvema agencijama na svetu.…

DavidVisenjak
15. 06. 2024

Perutnina Ptuj je z novim lastnikom, ukrajinskim podjetjem MHP, pred petimi leti dobila…

Prodaja in marketing zelo dobro sodelujeta, saj že v obdobju načrtovanja uskladimo marketinške cilje s prodajnimi. Gradimo organizacijo s skupnimi…

Naši avtorji