• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Ko delaš za dušo, so rezultati najboljši

Tim Grintal je Slovenec, ki si je dom ustvaril v kamboški prestolnici Phnom Penh. Tam dela kot vodja ključnih naročnikov v agenciji Branderz, ki združuje kreativno oblikovanje, odnose z javnostmi in digitalni marketing. Je tudi eden od ustanoviteljev agencije za vplivnostni marketing Headlinerz.

»Vidimo se kot ekipa, ki uporablja najnaprednejšo tehnologijo, hkrati pa razume trg tako dobro, da uspe prenesti mednarodno oglaševalsko akcijo na različne skupine ljudi in ustvari povezavo med njimi in izdelkom,« o agenciji Branderz pravi Tim Grintal.

Preden se je Tim Grintal preselil v Azijo, je delal v prodaji, ki je bila vedno njegova strast, kot pravi, pozneje pa je vodil lastno podjetje z wellness storitvami. Tam je deloval kot »one man band« in hitro opazil, da najbolj uživa v prodaji in marketingu. Agencijo Branderz je ustanovila njegova sestra Klara, ki je bratu veliko pripovedovala o Kambodži. Opisala jo je kot deželo s prelepo naravo, prijaznimi ljudmi in morjem priložnosti. Dolgo časa ga je prepričevala, naj pride tja in pred tremi leti se je vendarle odločil, da se ji pridruži. »Skočil sem na letalo do Phnom Penha in ostal tu. Pritegnila me je lepota države, vreme, pa seveda tudi sodelovanje z mojo izjemno nadarjeno sestro,« pravi.

Na vprašanje, kako se je navadil na novo državo in kakšni so bili prvi tamkajšnji občutki, pove, da je za povprečnega Slovenca Kambodža velik kulturni šok. »Vse je drugače. Narava, vreme, infrastruktura, ljudje, kultura, hrana, majhne porcije (smeh) ... Vse. Tu ni veliko Slovencev, poleg sestre poznam še tri, je pa kar nekaj naših 'nekdanjih bratov' z Balkana, s katerimi se kar pogosto družimo. Izzivov je veliko. Najbolj zanimiv je na primer ta, da uporabljajo dve valuti – ameriški dolar in kamboški riel. Zaradi vsega kaosa v tem dvomilijonskem mestu hitro razviješ visok prag tolerance,« pripoveduje. Hkrati pohvali domačine, za katere pravi, da so izredno prijazni in toplejši od Evropejcev. Zelo radi klepetajo s tujci in pomagajo, če je potrebno. »Hkrati se politika do tujcev z močnim pritokom Kitajcev korenito spreminja. Kot nakazujejo na novo sprejeti zakoni, bo zaposlovanje tujcev vedno dražje, hkrati pa bo vedno težje priti do vseh dovoljenj za bivanje.«

Naročniki, s katerimi sodelujejo, morajo izpolnjevati enega od dveh pogojev: ali imajo velik proračun in lahko naredijo skupaj nekaj izjemnega ali pa delajo nekaj posebnega, spreminjajo svet na bolje oziroma ima njihov izdelek ali delo dodano vrednost.

Mala agencija z odmevnimi projekti

Kot omenjeno, je agencijo Branderz ustanovila Timova sestra Klara, skupaj s svojim partnerjem. To je bilo pred šestimi leti in čeprav je agencija majhna, so hitro dobili nekaj odmevnih projektov in Branderz se je znašel na zemljevidu tamkajšnjih agencij. »Z leti smo se hitro razvili v agencijo, ki ponuja najvišjo kakovost dela na področju oblikovanja, komunikacij in digitalnega marketinga. Naša ekipa je sestavljena iz strokovnjakov z različnih področij. Polovica ekipe je domačinov, druga polovica pa prihaja z različnih koncev sveta – iz Mehike, Amerike, Francije in z Nizozemske. Ker smo manjša ekipa, z okoli dvajsetimi ljudmi – če odštejemo partnerska podjetja –, je moj obseg dela širši kot le delo s strankami. To mi zelo ustreza, saj to pomeni, da moram biti v več vlogah hkrati in imeti širok nabor znanja,« pravi Tim. Branderz je butična agencija, zaposleni pa se radi opišejo kot »problem solverji«, torej tisti, ki rešijo vsako težavo naročnika.

Dežela številnih nasprotij

Med pogovorom omeni vedno zanimivo debato, povezano z marketingom v Aziji: lovljenje vrhunske tehnologije s tradicionalno mislečimi ljudmi. Pravi, da je tudi na splošno Kambodža država nasprotij. »Tu je ogromen razkorak med revnimi in bogatimi. V prestolnici lahko vidite več prestižnih vil in ultraluksuznih vozil kot v najbolj mondenih evropskih mestih. Na isti ulici vidite družino, ki nima niti strehe nad glavo, zraven pa je parkiran nov Rolls-Royce, za katerega morajo tu plačati dvakrat toliko kot v Sloveniji, saj je davek na vozila kar 120-odstoten. Veliko ljudi živi po zelo tradicionalnih načelih in niso odprti za sodobna sporočila. Hkrati pa imate tudi urbane ljudi, ki so zelo odprtih nazorov in izjemno svobodomiselni. Država ima zelo ostre zakone, ki pa jih ljudje pogosto ne spoštujejo, tako da bi lahko rekli, da včasih tu vlada občutek, kot da smo na divjem zahodu oziroma bolje rečeno vzhodu,« se nasmehne in dodaja: »Nasprotij je resnično veliko – nekateri lahko vidijo črno, drugi belo, a v resnici gledajo v isto sliko. In pri tem se vidi, katero delo agencij je dobro. To je takrat, ko vam uspe pritegniti vse te različne pole z eno oglaševalsko akcijo, a z uporabo raznolikih sporočil, metod in tehnologij. Prav tu želimo izstopati. Vidimo se kot ekipa, ki uporablja najnaprednejšo tehnologijo, hkrati pa razume trg tako dobro, da uspe prenesti mednarodno oglaševalsko akcijo na različne skupine ljudi in ustvariti povezavo med njimi in izdelkom.«

Primer digitalnega oglasa, ki so ga objavili na Starbucksovem profilu na Facebooku.

Oglaševalska scena v Kambodži

Grintal pravi, da je tudi sama oglaševalska scena v Kambodži polna kaotičnih nasprotij: »Tu je veliko lokalnih agencij, ki ponujajo kvantiteto za bizarno nizke cene. Delajo oglase, ki so tako lokalni, da jih ne bom nikoli razumel. Gre za ogromno število tajskih, malezijskih in japonskih agencij, ki pridejo sem z idejami z njihovega trga. Poleg tega je kar nekaj agencij, ki jih vodijo 'vsevedni tujci', kamor se uvrščamo tudi sami. Ker prihajamo z 'razvitejših' trgov, mislimo, da nas morajo vsi poslušati. Na koncu pa na sceno 'prileti' skupina kamboških najstnikov in z ničelnim proračunom ustvari nekaj tako kreativnega in uspešnega, da nam vsem zaprejo usta,« prostodušno prizna.

Zanj je pri delu z naročniki največji izziv (po)iskati točko strinjanja. Včasih se zgodi, da želijo naročnika prepričati s svojo vizijo in mu predstaviti smernice iz tujine, včasih pa ugotovijo, da je boljše preprosto slediti njihovim kompleksnim zahtevam, ki mogoče sprva nimajo smisla, pozneje pa se izkaže, da na kamboškem trgu to pač deluje. »Želimo biti vedno inovativni, hkrati pa naše delo ni izobraževati strank, temveč prodajati njihove izdelke in širiti njihovo prepoznavnost. Digitalni marketing je tu na izredno visoki ravni, uporaba množice podatkov, 'big data', je obvezna. Informacije, ki jih dobimo od potrošnikov, gredo v takšne podrobnosti, da je prav strahotno. Vedno več naročnikov se tega zaveda in zato tudi sodelujejo z nami in našimi partnerji. Skratka, izzivov je polno in na takšnem trgu si lahko konkurenčen samo, če si absolutno prilagodljiv in vidiš vsak nov problem kot priložnost za novo idejo in rešitev.«

Kot v Evropi so tudi v Aziji zadnje čase zanimivi družbeno odgovorni oglasi in tudi Branderz ima s tem dobre izkušnje. Kljub temu Grintal pravi, da v Kambodži in Aziji na splošno posvečajo manj pozornosti nekaterim vrednotam, ki imajo pri nas večjo težo. »Tu največ družbeno odgovornih oglaševalskih akcij in oglasov trka na domoljubje in tradicionalne kamboške vrednote. Sami pravkar razvijamo marketinško strategijo za naročnika, ki izdeluje različne blagodejne napitke. Pritegnili smo jih ravno z idejo, da bi naredili akcijo, ki se ne bi osredotočala na izgubljanje odvečne teže in lepo belo polt, ki si jo želijo vsi v Kambodži. Šli smo v drugo smer – v to, da ustvarimo skupino pozitivno mislečih ljudi, ki radi živijo zdravo, jedo lokalno hrano in se med seboj spodbujajo ter širijo dobro energijo.«

Oglaševanje vode Ize na garderobnih omaricah.

Preskakovanje trendov

Tudi v Kambodži je digitalizacija vse bolj močno prisotna, celo več, pripoveduje sogovornik: »Vse se razvija tako hitro, da tu zmeraj preskočijo trend ali dva. Od tega, da pred petimi leti nisi mogel plačati s kreditno kartico, smo prišli do stanja, ko imajo zdaj naprednejše plačilne sisteme kot v Sloveniji. Kamboška centralna banka je na primer med prvimi na svetu, ki uporablja tehnologijo veriženja podatkovnih blokov. Velik trend je tudi oglaševanje preko vrste aplikacij in strateških partnerstev med znamkami in aplikacijami. Največji igralec na trgu aplikacij za zbiranje popustov ima skoraj več uporabnikov, kot je ljudi z odprtim bančnim računom. Hkrati tudi Wechat s svojo vse večjo bazo hitro postaja močno in priljubljeno orodje. V Kambodži so izredno napredni pri uporabi sodobnih marketinških orodij. Vsi so ves čas na pametnih telefonih, tako da tam dosežeš največ ljudi. Zanimivo je, da je tu Facebook veliko močnejši kot v drugih državah. Ljudje ga uporabljajo kot internet, saj vse poiščejo in raziščejo z njegovo pomočjo.«

Dodaja, da na njihovo srečo ljudje tam statistično veliko bolj pozitivno gledajo na digitalne oglase kot drugod po svetu. Tako Google kot Facebook se zavedata izjemnega potenciala in velikega kapitala, ki so ga znamke tam pripravljene nameniti za digitalni marketing, tako da imajo preko njihovih partnerjev redne sestanke z obema podjetjema, ki jim pomagata pri strategijah. Hkrati imajo za partnerja največjo agencijo za »big data« v Aziji. Ta zbira podatke preko Facebooka, Googla, največjih bank, večjih telefonskih operaterjev in drugih telefonskih aplikacij. Trenutno so v zaključni fazi prodaje podatkov eni od največjih veleblagovnic v državi. Dobili bodo praktično vse odgovore o svojih obiskovalcih in obiskovalcih njihovih tekmecev, ki jih potrebujejo. Prejeli bodo tudi dejanske zemljevide s točnimi položaji kupcev za preteklo leto in v živo spremljali, kar se bo dogajalo v prihodnosti. »Vse, o čemer govorim, nam tudi z ostalimi strankami pomaga pripravljati kreativne rešitve na podlagi dejstev. S kančkom dobrega človeškega občutka lahko ustvarimo pomembne oglase, ki jim ljudje verjamejo in jih pritegnejo. To so sanje vsakega oglaševalca, hkrati pa se sliši tudi strašljivo, ko ugotovimo, da smo pod nenehnim nadzorom. A to je trenutna realnost v naši družbi.«

Kar vidiš, to dobiš

Agencija je sodelovala (oziroma še sodeluje) s kar nekaj priznanimi blagovnimi znamkami, med drugim so to Samsung, Starbucks, Lamborghini, Hongkong Land, Danone, v preteklosti pa Carlsberg, Guinness, Heineken, Hugo Boss in druge. Ne glede na velikost naročnika vedno zagovarjajo zelo oseben pristop. Poskrbijo, da ljudje, ki so prepričali naročnika na predstavitvi, tudi dejansko delajo z njimi. Držijo se načela: kar vidiš, to dobiš. Radi gradijo dobre in dolgotrajne odnose, tako da je sam v rednih stikih tudi z najmanjšimi naročniki.

Pravi, da najboljši rezultati pridejo s strankami, ki z njimi podpišejo dolgotrajne pogodbe. Pri Samsungu so odgovorni za celotni digitalni marketing, Facebook, digitalni medijski načrt, upravljanje skupnosti na družbenih omrežjih, za vplivneže in dodatne kreativne ideje, kadar na trg uvedejo nove izdelke. Trenutno že sodelujejo pri predstavitvi Samsungovega modela telefona Note 10 oziroma projekta Da Vinci, kot ga imenujejo. Zelo specifična stranka z odličnimi mednarodnimi smernicami je Lamborghini, za katerega izvajajo digitalni marketing in odnose z javnostmi. Kot pravi Grintal, so to resnično pravi profesionalci.

Njihov naročnik je že štiri leta tudi kavarniška mreža Starbucks. Zanjo izvajajo  aktivnosti digitalnega marketinga, snujejo ideje za oglaševalske akcije, upravljajo skupnosti in skrbijo za kreativno vodenje pri fotografiranju izdelkov. Tudi z Danonejem sodelujejo že tri leta in prav toliko časa je trajalo tudi sodelovanje s pivovarskimi znamkami Guinness, Carlsberg, Tuborg in Somersby. Tudi Heinken je pravkar postal njihov naročnik. »Pri konkurenci so opazili naše dobro delo in vzpostavili stik z nami,« pravi Grintal. Sicer pa velike znamke niso njihovi edini naročniki, saj sprejmemo tudi manjše. »Izpolnjevati morajo le enega od dveh pogojev: ali imajo velik proračun in lahko skupaj naredimo nekaj izjemnega ali pa delajo nekaj posebnega, spreminjajo svet na bolje oziroma ima njihov izdelek ali delo dodano vrednost. Tudi na takšne priložnosti 'skočimo', saj radi delamo tudi za dušo in ko delaš pri takšnih projektih, običajno pride do najboljših rezultatov, saj vsa naša ekipa dela s strastjo in navdušenjem.«

Razlika med »malimi« in »velikimi« naročniki je tudi ta, da gre pri največjih običajno za dolgotrajen proces, saj imajo toliko ravni odločanja, da traja do tri tedne, da se nekaj zgodi. »Na koncu dobiš povratno informacijo od nekega oddelka, ki sploh ni bil vključen v 'brifing'. Male stranke pa znajo biti zalogaj, saj razpolagajo z veliko manjšim proračunom, še vedno pa pričakujejo enako kakovostno raven, kot jo nudimo največjim. Hkrati gre v primeru manjših naročnikov pogosto za podjetja, ki so v zasebni lasti. Nekateri lastniki gledajo na svoje podjetje kot na otroka in lahko zelo osebno jemljejo spodrsljaje in napake, ki se zgodijo. Tako zahtevajo veliko pozornosti in nege,« pravi Grintal. Pri tem ponovno poudari, da se vedno znova izkaže, da do najboljšega dela pride, ko gradijo dolgotrajen odnos, čeprav včasih potrebujejo tudi dva do tri mesece, da se sporazumejo oziroma da z naročnikom govorijo isti jezik in vidijo sliko z njihove perspektive. »Zelo pa seveda uživamo, kadar nam stranka da bolj proste roke in lahko naša tovarna idej in znanja obratuje brez omejitev in s polno paro.«

Pravi, da celotna ekipa zelo uživa pri kulturnih projektih na državni ravni, saj imajo občutek, da delajo nekaj pomembnega za vso državo, hkrati pa so to stranke, ki so veliko bolj svobodomiselne in odprte, tako da jim lahko predstavijo resnično dobre ideje. Med oglaševalske akcije, ki so jim predstavljale resnično velik izziv, sodi tudi projekt za kamboško kraljevo in nacionalno baletno društvo. »Lani so pripravili zelo posebno predstavo, ki so jo odigrali le trikrat. Torej, toliko truda in priprav, pa samo en vikend priložnosti, da to lahko vidiš. Za to akcijo smo imeli veliko odgovornost, saj smo pripravljali digitalno akcijo, kreativne rešitve za prav vse oglase, vstopnice, odnose z javnostmi in na splošno vse svetovanje in podporo. Društvo vodi kraljeva družina, tako da že povsem običajen sestanek s stranko poteka po izredno strogih pravilih obnašanja. Tudi pogledati princu ali princesi v oči in povedati, da se s čim ne strinjaš, je poseben trenutek. V projekt so bili vključeni še mnogi kulturniki, pa tudi Unesco, tako da smo morali zadovoljiti okuse številnih različnih ljudi. Vendar je bil to fantastičen projekt za celotno agencijo. Zaradi širokega nabora nalog so bili vključeni prav vsi zaposleni in zelo so bili ponosni, da sodelujejo s kraljevo družino in sodelujejo pri podobi kulturnega kolektiva, ki nastopa po vsem svetu.« Trud je bil poplačan in na koncu so dobili izredno pohvalo tako s strani naročnika kot tudi s strani stroke, oglase pa so ljudje množično delili po družbenih omrežjih. Pravzaprav še zdaj naletijo na profile na družbenih omrežjih, ki uporabljajo njihov glavni dizajn za svojo profilno sliko.

A če jim pohvale pomenijo veliko, jim nagrade ne toliko. Čeprav so dobili vabilo za sodelovanje na nekaterih festivalih, pove, da v tem delu sveta v to pač ne verjamejo preveč. »Mislim, da nagrade nimajo posebne teže. Vidimo, da so naša najboljša promocija dobro delo in dolgoletni dobri odnosi z največjimi znamkami,« zaključi.

Priložnost tudi za slovenske pripravnike

Pri Branderzu razmišljajo, da bi iz Slovenije pripeljali tudi kakšnega pripravnika, ki bi ga pri njih čakalo marsikaj zanimivega, kot pravi Tim Grintal. »Vsaka agencija ima svoje posebnosti. Mislim, da se priložnost prodaja kar sama. Delati v močnem mednarodnem kolektivu, z največjimi svetovnimi znamkami na verjetno enem od najhitreje razvijajočih se trgov. 'Boom', opravljeno! Če te po teh treh razlogih ne srbijo prsti in še nisi začel pisati e-maila za prakso pri nas, potem ni prakse, ki te bo zagrabila. Sami smo zelo srečni, da smo zadržali isto jedro ekipe že nekaj časa, a ne morem vam povedati, koliko odličnih ponudb za delo so že dobili naši zaposleni. Od drugih agencij pa do največjih znamk na trgu. Tako da je več kot očitno, da ljudje, ki so vključeni v delo z nami, dobijo veliko znanja, izkušenj in jih trg dojema kot nekaj posebnega v marketinški industriji. Zato ob tej priložnosti vabim vse, ki bi vas to zanimalo, da 'potapkate' po telefonu ali 'laptopu', odprete Facebook ali Google, vtipkate Branderz Asia in nam pošljete svoj življenjepis. Smo specifična skupina ljudi in takšne značaje tudi privlačimo. Pozitivci, entuziasti, kreativci, ki vidijo rešitve in ne težav, so dobrodošli! Lahko se le še na hitro pohvalimo, da imamo zares izjemno pisarno v ogromnem naselju – v nekdanji tekstilni tovarni, ki je dom ogromno umetnikov in izjemnih znamk. Med delom greš lahko skakat po trampolinih, igrat košarko, telovadit ali pa skočiš na eno od koles in greš po ostalih skritih kotičkih kampusa. Pa tudi sama Kambodža z izjemnimi naravnimi lepotami, super sceno za tujce, ki so tu zaposleni, in prijetnimi domačini, je svojevrstna izkušnja,« slovenske kreativce, ki vas zanima delo v Aziji, vabi Grintal. 

Članek je bil prvotno objavljen v avgustovski, 459. številki Marketing magazina. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na [email protected]