zupanc
Intervju

Iz revije SaMMozavestno: Oblikovalka divjega duha, ki rada krši pravila

Nika Zupanc, izvrstna slovenska oblikovalka, ima za seboj odmevna sodelovanja z znanimi blagovnimi znamkami.

Mednje sodi tudi Porsche; njegov avtomobil Porsche 911 Carrera GTS je nedavno oblekla v poseben ovoj cvetočih vrtnic, ki poudarja divji, neukročen duh, drznost in individualnost. To so tudi lastnosti, ki oblikovalko povezujejo s to avtomobilsko znamko. Z njo smo se pogovarjali o njenih ikoničnih delih in gradnji lastne blagovne znamke.

Nika Zupanc je ena od najbolj cenjenih, iskanih in spremljanih ustvarjalk na svetovnem zemljevidu industrijskega oblikovanja. Poznavalci njeno delo opisujejo kot »punk eleganco« (Elle USA), »tehno šik« (BusinessWeek) in »večje od življenja« (Clear magazine). Svojo oblikovalsko taktirko že desetletja ostri skozi obširen seznam ekstravagantnih izdelkov, ki nastajajo v sodelovanju s številnimi prestižnimi oblikovalskimi hišami, kot so Dior, Natuzzi, Moooi, Qeeboo, Moroso, Sé, Nodus, De Castelli in drugi. V Sloveniji je eno od njenih bolj poznanih del vidno v restavraciji AS Aperitivo, kjer je ustvarila celoten interier, mi pa smo jo spoznali na Porschejevem ekskluzivnem dogodku Wild at Heart, na katerem so predstavili njuno sodelovanje pri obsežni monografiji Breaking the Rules (Kršiti pravila), v kateri najdemo pregled njene oblikovalske kariere. Na večernem delu dogodka Wild at Heart so ljubitelji porschejev premierno videli njeno novo kreacijo, in sicer preobleko za Porsche 911 Carrera GTS z vzorcem cvetočih divjih vrtnic, ki simbolizirajo svobodo in klic k ohranitvi lepote divje narave. Nika Zupanc je za bralce SaMMozavestno opisala nekaj pomembnih mejnikov v svoji karieri.

Ali ste od nekdaj vedeli, kaj boste počeli, ko odrastete?

Imela sem seveda več zelo različnih idej, v resnici jih imam še zdaj, pa vendar je bilo potem industrijsko oblikovanje tisto, ki me je nekako najbolj navdušilo že zelo zgodaj in me z isto močjo navdušuje tudi danes.

Kateri je bil prvi najpomembnejši mejnik v vaši karieri?

Morda je najbolj pomembna Lolita (namizna svetilka, op. ur.) in z njo Moooi (danski proizvajalec svetil in pohištva, op. ur.), ki jo je v svojo produkcijo uvrstil povsem na začetku moje kariere. Seveda pa je ob tem še kar nekaj drugih korakov, razstav in projektov, ki so bili enako pomembni.

Katero delo pa vas je izstrelilo med zvezde oblikovanja?

Kot rečeno, Lolita je zagotovo pomembna, a v resnici te nobeno posamično delo ne more zares izstreliti med zvezde. Da si ustvariš prepoznavno ime in pridobiš avtorski pečat, so pomembni konsistenca, kakovost, veliko dobrih in odmevnih projektov, vztrajnost in seveda raziskovanje. Pomembno je tudi odkrivanje tematik v industrijskem oblikovanju, ki še niso bile odkrite, o katerih se je šele treba začeti pogovarjati in jih raziskovati.

Vaši najbolj znani izdelki so stoli, luči v obliki češenj in omare. Kako so zaznamovali vašo karierno pot?

Težko posplošeno govorim o tako široki skupini izdelkov. Vsak ima svojo zgodbo, predvsem pa je vsak od njih nastal v tesnem sodelovanju z naročnikom, upoštevajoč njegovo filozofijo in DNK blagovne znamke, ki pa se seveda od naročnika do naročnika zelo razlikuje.

Prav tako naš studio deluje na več ravneh, kjer se pristop k delu v resnici zelo razlikuje. Nekaj povsem drugega je, če oblikuješ izdelke za serijsko proizvodnjo, kar mi je sicer najljubše, ali pa če gre za neko omejeno linijo, ki jo oblikuješ za galerijo, kot je na primer galerija Rossane Orlandi. Potem pa so tu še interierji in arhitekture, torej objekti večjih meril, ki se jih seveda lotevamo na povsem drugačen način. Mojo karierno pot so tako zaznamovali prav vsi izdelki in projekti, ki sem jih oblikovala – vsak zase mora namreč vedno znova pričati o smeri, ki jo zasledujem skozi svojo metodologijo oziroma princip, ki ga uporabljam v oblikovanju prostorov in predmetov.

nz

»Da si ustvariš prepoznavno ime in pridobiš avtorski pečat, so pomembni konsistenca, kakovost, veliko dobrih in odmevnih projektov, vztrajnost in seveda raziskovanje,« ugotavlja Nika Zupanc. Na sliki je njeno ikonično delo – luči v obliki češenj.

Kako skrbite za marketing lastne blagovne znamke?

Z veliko pozornostjo in previdnostjo. Sodelujemo s podjetji in naročniki, s katerimi si delimo iste vrednote in cilje, zato so potem tudi izdelki vedno predstavljeni primerno in v skladu z našimi skupnimi predstavami o zgodbi, ki jo želimo predstaviti z določenim projektom. Industrijski izdelki, ki jih oblikujem za druge blagovne znamke, so seveda del njihovih marketinških strategij, pri katerih kot oblikovalka večinoma tesno sodelujem.

Tudi sicer se projektov lotevamo celostno, v smislu kreativnega in umetniškega nadzora, vključno s tesnim sodelovanjem s fotografi in grafičnimi oblikovalci.

Naštejte mi najbolj znana imena blagovnih znamk, s katerimi ste sodelovali.

V resnici so zame enako pomembni vsi naročniki, s katerimi sodelujemo, zato težko izpostavljam samo posamične. Zagotovo pa so bila v medijih najbolj izpostavljena sodelovanja s podjetji, kot so Dior, Natuzzi, Sè, Moooi, Qeeboo in v zadnjih tednih Porsche.

Kako je potekalo sodelovanje z blagovno znamko Natuzzi? Vaša kolekcija Natuzzi je namreč zelo netipična zanje. Očitno ste nanje naredili zelo dober vtis, da so takrat spremenili svoj slog.

Kreativno vodenje Natuzzija je v času mojega sodelovanja vodil PJ Natuzzi, ki je z nizom sodelovanj s priznanimi oblikovalci pod skupnim imenom Circle of Harmony v blagovno znamko pripeljal nov veter, ki je spreminjal njihov slog in tako širil njihovo skupino potrošnikov, obenem pa ostajal zvest mediteranskim koreninam. Vesela sem, da je kolekcija Deep ena od najuspešnejših kolekcij znotraj te serije, saj je to tisti dejavnik, ki najučinkoviteje priča o uspešnosti nekega projekta.

Ste prva Slovenka, ki je »oblekla« porscheja. Kaj vam to pomeni?

Vesela sem, da sta me v zadnjem letu z znamko Porsche povezala dva resnično izjemna projekta. Porsche je namreč kot eden od treh partnerjev, poleg Octaspringa in Ministrstva za zunanje zadeve RS, podprl nastanek moje prve monografije z naslovom Nika Zupanc: Breaking the rules, ki je letos izšla pri založbi Rizzoli. V tej gesti smo tako povezali naš skupen odnos do vrhunskega oblikovanja, življenjskega sloga in vrednot, preko katerih se Porsche zavzema tudi za enakost med spoloma v avtomobilski industriji.

To izjemno sodelovanje je podpisal tudi projekt umetniškega ovoja na vozilu 911 GTS. Porsche ima namreč bogato zgodovino umetniških vozil, ki pa se je začela pisati že leta 1965 z nadvse znano Janis Joplin. Počaščena sem, da sem tudi jaz dobila možnost, da poslikam to ikonično vozilo in ga tako interpretiram na svoj način. Oblekla sem ga v poseben ovoj cvetočih vrtnic, ki poudarja divji, neukročen duh, drznost in individualnost ter s tem vrednote, ki me povezujejo s Porschejem in ga s to neobičajno gesto tudi postavljajo v nek drug, povsem nov kontekst.

nz2

Nam zaupate še malce več o preobleki?

Ovoj iz cvetočih vrtnic na avtomobilu Porsche 911 v resnici predstavlja gesto, ki slavi neodvisnost in divji duh, ki sta tako značilna za ta tako rekoč ultimativni kanvas avtomobilske industrije, pa tudi za mnogo mojih izdelkov. Na nek način ta ovoj pooseblja tudi naslov moje monografije Breaking the Rules in je odličen primer filozofije mojega oblikovanja, kjer z neobičajnim plastenjem kontrastnih pomenov ustvarjam zgodbe, ki jih je mogoče brati in razumeti na povsem nov način.

Ali imate morda vzornike in vzornice?

V vzor so mi vsi ljudje, ki hodijo po še neodkritih poteh in ki se svojega dela lotevajo s strastjo in pogumom.

Če ne bi bili oblikovalka, kaj bi počeli?

Verjetno bi večino časa preživela ob morju, na surfu.

Se zasebna Nika Zupanc razlikuje od javne?

V zasebnem življenju zasledujem enake vrednote in cilje kot v profesionalnem.

nz3

Industrijski izdelki, ki jih oblikuje za druge blagovne znamke, so del njihovih marketinških strategij, pri katerih Nika Zupanc kot oblikovalka večinoma tesno sodeluje.

Članek je bil objavljen v jesenski prilogi SaMMozavestno, ki jo lahko prelistate tu. 

Intervju

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Madea Mojca Majhen
13. 04. 2024

Konferenco medijskih trendov SEMPL pod okrilljem Media Poola že drugo leto zapored…

»Zame so edini pravi dogodki še vedno tisti, kjer si ljudje stisnejo roko in si pogledajo v oči brez vmesnika, kot je računalniški zaslon,« pravi…

grace
12. 04. 2024

Z Grace Andrews, direktorico marketinga pri podkastu The Diary of CEO, ki bo nastopila na…

The Diary of CEO smo že od začetka obravnavali kot oddajo in ne kot podkast, kar pomeni, da za vsako epizodo ustvarimo filmskemu podoben napovednik.

Naši avtorji