Zelena logistika: kako lahko spletne trgovine poslujejo trajnostno?
»Je možno, da vsak klik za nakup izdelka ni le korak bližje izpolnitvi vaše želje, ampak tudi korak k reševanju našega planeta?« se sprašuje MM-ova avtorica Eva Domijan.
Eva Domijan
Spletno nakupovanje se je v zadnjem desetletju razmahnilo do nepredstavljivih razsežnosti, z njim pa tudi breme, ki ga ti nakupi predstavljajo za okolje. Zdaj, ko se svet sooča s podnebnimi spremembami, je trajnost v e-trgovini postala nuja, ne več zgolj modna muha.
Potrošniki so danes bolj ozaveščeni kot kdaj koli prej. Ne zanima jih več samo, kaj kupijo, ampak tudi, kako je izdelek narejen, zapakiran in dostavljen. Spletni trgovci so se tako znašli pred izzivom: kako uskladiti hitro dostavo in udobje z odgovornostjo do okolja? Odgovor se skriva v »zeleni logistiki«, kjer vsak korak – od izbire materialov do zadnjega kilometra dostave – prispeva k zmanjševanju negativnega vpliva na okolje.
Trajnostni izdelki in certifikati
Trajnostni izdelki so temelj vsake trajnostno usmerjene spletne trgovine. To vključuje izbiro materialov, ki so okolju prijazni (kot so reciklirani ali obnovljivi viri), ter proizvodne procese, ki minimalno obremenjujejo okolje. Lani sta McKinsey in NielsenQ objavila študijo o tem, ali je potrošnikom resnično mar za trditve o trajnosti in ESG-oznake (kratica za »okoljsko, družbeno in upravljavsko«). Ugotovili so, da so v preteklih petih letih izdelki z ESG-označbami v povprečju dosegli 28-odstotno kumulativno rast prodaje v primerjavi z 20-odstotno rastjo izdelkov brez ESG-označb.
To lahko pomeni, da potrošniki prepoznavajo vrednost teh označb in so tudi pripravljeni plačati več za izdelke, ki so skladni z njihovimi vrednotami. Vse več potrošnikov je naklonjenih blagovnim znamkam, ki imajo jasno označene trajnostne certifikate.
Certifikati so ključnega pomena za izkazovanje verodostojnosti trajnostnih trditev podjetij. Potrošnikom pa omogočajo, da hitro in enostavno prepoznajo izdelke, ki so prijazni do okolja in ljudi. Certifikati, kot so Fair Trade, FSC (Forest Stewardship Council) in ekološki logotip v Evropski uniji, so med najbolj prepoznavnimi in zanesljivimi oznakami. Zagotavljajo, da so izdelki izdelani pod etičnimi pogoji in z minimalnim vplivom na okolje.
Certifikat Fair Trade zagotavlja, da so delavci v dobavni verigi pravično plačani in da se spoštujejo njihovi delovni pogoji. FSC-certifikat pa potrjuje, da je les v izdelku pridobljen iz trajnostno upravljanih gozdov, kar pomaga preprečevati deforestacijo in ohranjati biotsko raznovrstnost.
Poleg teh certifikatov so v uporabi tudi druge oznake, kot sta Cradle to Cradle (označuje izdelke, ki so zasnovani za trajnost skozi celoten življenjski cikel) in Ecolabel. Slednjo podeljujejo v Evropski uniji za izdelke in storitve z zmanjšanim vplivom na okolje. V prihodnosti bodo tovrstni certifikati vse bolj pomemben element pri ustvarjanju zaupanja in zvestobe med potrošniki, ki cenijo transparentnost in odgovornost v poslovanju.
Trajnostna embalaža
Embalaža predstavlja pomemben del trajnostne strategije spletnih trgovin. Vse več potrošnikov namreč meni, da je embalaža ključen dejavnik pri njihovi odločitvi o nakupu, še posebej, če je okolju prijazna. McKinsey je v lanski raziskavi o trajnosti na področju embalaže vzel pod drobnogled kupce iz enajstih držav. Ugotovili so, da potrošniki v državah v razvoju kažejo največjo pripravljenost plačati več za okolju prijazno embalažo. V večini držav pa so posamezniki z višjimi dohodki tisti, ki so bolj pripravljeni plačati za trajnostno embalažo.
Embalaža iz recikliranih ali biološko razgradljivih materialov, kot sta papir in karton, postaja vse bolj priljubljena. Za polnila, ki ščitijo izdelke med prevozom, spletni trgovci lahko uporabijo biorazgradljivi papir namesto neobnovljivih materialov, kot sta stiropor in plastika. Pomembno je tudi, da podjetja zmanjšujejo količino odvečne embalaže. To zmanjšuje okoljski odtis in povečuje učinkovitost pri transportu.
Trajnostna dostava
Dostava je eden od največjih izzivov pri doseganju trajnostnih ciljev v e-trgovini. Tradicionalni načini dostave, ki temeljijo na fosilnih gorivih, prispevajo k visokim izpustom ogljikovega dioksida. Vendar pa obstajajo številne strategije za zmanjšanje okoljskega vpliva pošiljanja. Ena od njih je optimizacija zadnje milje (last mile), ki je najpogosteje najbolj obremenjujoč del dostave za okolje. Uporaba električnih vozil ali koles za dostavo v mestnih središčih prispeva k zmanjšanju izpustov.
Poleg tega lahko spletni trgovci pri dostavi sodelujejo z lokalnimi partnerji, ki so prav tako zavezani k trajnostnim praksam, ali vlagajo v programe za nadomestitev ogljikovih izpustov. Logistični velikan UPS že omogoča ogljično nevtralno pošiljanje iz 36-ih držav. V McKinseyjevi raziskavi so ugotovili tudi, da večina potrošnikov meni, da so emisije ogljikovega dioksida ena od največjih groženj okolju. Zato je pomembno, da spletne trgovine to skrb upoštevajo pri svojih logističnih odločitvah.
Pogled potrošnikov na trajnost v spletnih trgovinah
Potrošniki postajajo vse bolj ozaveščeni glede trajnostnih praks podjetij, kar vpliva na njihovo zvestobo blagovnim znamkam. V poročilu o stanju trajnosti v e-trgovini za leto 2023, ki ga je izdalo podjetje Ecocart, navajajo, da več kot polovica vseh kupcev izraža pripravljenost plačati več za trajnostne izdelke in storitve. Ta trend je še posebej izrazit med milenijci in generacijo Z, kjer kar dve tretjini potrošnikov raje kupujeta pri spletnih trgovcih, ki izkazujejo zavezanost okolju.
Potrošniki pričakujejo tudi večjo transparentnost glede okoljskega vpliva podjetij. V isti raziskavi so ugotovili, da je transparentnost o vplivu na okolje pomembna za 63 odstotkov vseh potrošnikov, kar je še dodatna spodbuda za spletne trgovce, da jasno komunicirajo svoje trajnostne prakse.
Komunikacija trajnostne zavezanosti v e-trgovini
Učinkovita komunikacija trajnostne politike je torej ključna za ustvarjanje zaupanja med spletnimi trgovci in potrošniki. Transparentnost glede emisij CO2, ki jih povzroča e-trgovina, ter natančne informacije o trajnostnih značilnostih izdelkov lahko pomembno vplivajo na odločitev za nakup v spletni trgovini.
Spletni trgovci morajo torej biti proaktivni pri izobraževanju svojih strank o odločitvah, ki jih sprejemajo. To vključuje uporabo digitalnih kanalov za deljenje zgodb o tem, kako so njihovi izdelki in postopki okolju prijazni. Poleg tega morajo podjetja zagotoviti, da so informacije lahko dostopne in razumljive, saj to povečuje njihovo verodostojnost.
V letošnji McKinseyjevi študiji o komunikaciji trajnostnih strategij v e-trgovini poudarjajo pomen jasno označenih trajnostnih praks na spletnih trgovskih platformah. Na primer, podjetja lahko uporabijo zelene oznake, CO2-kalkulatorje ali nagrade, da spodbudijo stranke k bolj trajnostnim nakupom. Spletni trgovec Zalando je zamenjal svojo označbo trajnosti z bolj konkretnimi informacijami o lastnostih izdelkov, ki morajo biti podprte s certifikati in drugimi dokazili.
Takšni signali lahko povečajo verjetnost nakupa, zlasti med potrošniki, ki skrb za planet vidijo kot zelo pomembno. Učinkovita implementacija teh metod lahko prinese tudi znatne izboljšave v zvestobi strank in prihodkih spletnih trgovcev. Kot še ugotavljajo v študiji, obstajata dve demografski skupini, za katere je komunikacija načel trajnostnosti najbolj pomembna: mladi ter ljudje z višjimi dohodki.
Komunikacija okoljskih načel je v spletnih trgovinah pogosto pomanjkljiva. Zlasti v oblačilni industriji, katere ogromen del predstavlja za okolje obremenjujoča ultra hitra moda, je veliko prostora za izboljšave.
Ne gre več le za izbiro ali trend
Trajnostno poslovanje ni več zgolj moralna izbira ali trend. Postalo je ključno za preživetje in rast v konkurenčnem svetu e-trgovine. Trgovci, ki bodo svoje poslovanje preoblikovali v skladu z okoljskimi načeli, bodo prispevali k bolj zdravemu planetu in utrdili svoj položaj na trgu. Ta preobrazba ni enostavna – zahteva pogum, inovativnost in vizijo. A nagrada je vredna truda: zvesti kupci, ki cenijo vaše prizadevanje za boljši svet, večja konkurenčnost in, kar je najpomembneje, prihodnost, v kateri bo vsak klik, vsak nakup, del rešitve in ne problema. Zdaj je čas, da spletne trgovine prevzamejo vlogo pionirjev in skupaj s svojimi strankami napišejo novo zgodbo o odgovornem, trajnostnem poslovanju.
Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, september 2024, #519. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.
Za vse, ki vas zanima področje trajnosti, smo pri MM-u pripravili dogodek Trajnost v marketingu, ki bo osvetlil problematiko in se posvetil vlogi, ki jo igra marketing v trajnostni družbi. Dogodek bo združeval tako pregled trendov na tem področju kot tudi pregled primerov dobrih praks pri nas in po svetu.