aa
Aktualno

Velike trgovske mreže odpirajo veganske trgovine

V Avstriji je trgovska veriga Billa odprla že svojo drugo popolnoma vegansko prodajalno. Kdaj pa se bo to zgodilo pri nas?

Kot eden od največjih živilskih trgovcev v Avstriji se Billa (ta sodi pod okrilje nemškega trgovskega velikana Rewe, ki se je menda potegoval tudi za nakup slovenskega Tuša) odziva na spreminjajoče se prehranjevalne navade in tako si je zadala nalogo, da s celovitim veganskim konceptom zadovolji potrebe vse večjega števila kupcev, ki se odločajo za rastlinsko prehrano.

V tej luči so lani na Dunaju odprli svojo prvo vegansko trgovino v Avstriji, na začetku novembra pa ji je sledilo odprtje še druge podružnice Billa Pflanzilla v Gradcu. Njihova ponudba vključuje okoli 3000 popolnoma veganskih izdelkov, med njimi izdelke priznanih blagovnih znamk, kot so Wunderkern, Revo Foods in celo slovenska Juicy Marbles.

kk

V Sloveniji je dovolj veganov za tovrsten korak

Slovensko vegansko društvo razpolaga s podatki, ki kažejo, da naj bi bil v Sloveniji poldrugi odstotek veganov. »Sodimo med bolj ozaveščene evropske države, kar zadeva etiko, okoljevarstvo in zdravo prehrano. Seveda gre tu zgolj za oceno, saj bi morali za natančnejše številke glede etične drže in življenjskega sloga ponoviti popis prebivalstva Slovenije in izbiro prehrane vključiti med statistične podatke. Menimo pa, da smo primerljivi s sosednjo Avstrijo,« trdijo v društvu.

Upoštevati je treba tudi fleksitarijance, ne le veganov

»Da smo pri statiskitki primerljivi z državami, kot so Avstrija, Anglija in Portugalska, lahko predvidevamo tudi na podlagi podpore naši pobudi za Možnost izbire veganskega obroka v javnih ustanovah, ki jo je lani podpisal približno vsak štiristoti državljan Slovenije. Pri tem se je pokazala celo večja želja po povečanju veganske ponudbe kot na Portugalskem, kjer je podobno peticijo podpisal približno vsak sedemstoti državljan Portugalske. Podobne cilje imajo tudi v Angliji, kjer ciljajo na število podpisov, ki bo pomenilo podporo približno vsakega sedemstotega državljana Anglije, čeprav je v njihovi državi veganska ponudba veliko bolj razširjena kot pri nas,« razlaga Maja Hrovat, predsednica Slovenskega veganskega društva.

Veganske trgovino niso namenjene zgolj veganom, temveč tudi vegetarijancem in fleksitarijancem. »Slednji v evropskih državah predstavljajo kar tretjino prebivalstva in vsekakor niso zanemarljiv del kupne moči. Ozaveščeni potrošniki si na splošno želijo več veganske ponudbe v trgovinah, ki jih bodo sprejeli z odprtimi rokami – in denarnicami. Vse tri skupine v Sloveniji želijo večjo ponudbo in so v porastu,« pove sogovornica.

Želje so velike, potencial še večji ...

»Želimo si, da bi kaj takšnega, kot se dogaja v Avstriji, čim prej videli tudi v Sloveniji, vendar bi si težko upali napovedati, kdaj bo prišlo do tega. Pogosto so te odločitve močno odvisne od angažiranosti samih zaposlenih na vodilnih položajih, njihovega vidika na prehrano in vložkov veletrgovcev v marketing veganske ponudbe. V Sloveniji zato pogosto z zamikom sledimo razvoju in trendom iz zahodnega dela Evrope, čeprav bi zlahka bili ena od vodilnih držav na tem področju, ki bi bile drugim za zgled,« je dejala Hrovatova.

V Sloveniji je trgovin, kjer bi vegani lahko sproščeno nakupovali brez pogledov na kose živali na določenih izdelkih trgovin in ne bi izgubljali časa z branjem deklaracij in študiranjem etiket, malo. Sogovornica omenja še en pomemben element tovrstnih trgovin – spodbudo k trajnostnemu načinu življenja in zmanjšanju odpadkov: »Veganske trgovine običajno dajejo velik poudarek nakupovanju na rinfuzo in okolju prijazni embalaži. S tem vsekakor privabijo tudi številne kupce, ki želijo zmanjšati svoj ogljični odtis.«

... a ponudba veganskih izdelkov v običajnih trgovinah za zdaj zadostuje

V Sparu Slovenija zaznavajo, da se vedno več ljudi zaveda pomena zdrave prehrane in trajnostnega življenjskega sloga, poleg tega pa imajo nekateri etične pomisleke glede ravnanja z živalmi ali druge razloge, zaradi česar se zanimanje za veganske izdelke povečuje. Tega se zavedajo tudi trgovci, ki se odzivajo na spremembe v potrošniških navadah in zato sledijo trendom na tem področju ter širijo svojo ponudbo veganskih izdelkov.

»Popolnoma verjetno je, da se bodo v prihodnje pogosteje odpirale popolnoma veganske trgovine, a glede na majhen odstotek veganov v Sloveniji se to ne zdi tako zelo kmalu, vsaj kar zadeva večje trgovske mreže. Nekaj časa bo ostalo le pri širjenju ponudbe veganskih izdelkov znotraj trgovin, ki ponujajo tudi vse druge prehranske izdelke,« so za MM povedali v Sparu Slovenija in dodali: »V našem podjetju za zdaj ne vidimo potrebe po tem, ponudbo za vegane pa vseskozi širimo in dopolnjujemo. Verjamemo, da imamo eno od najširših ponudb veganskih izdelkov na svojih policah.«

a

Sledenje vsem prehranskim trendom

Pri tem v Sparu Slovenija nakažejo še druge trende v prehrani, kot so lokalna pridelava, ekološka predelava, krajše transportne poti in okolju manj škodljiva embalaža: »Želimo ustreči željam in potrebam vseh potrošnikov, zato nudimo najrazličnejše izdelke, primerne tako za vegane kot tudi za vse druge kupce z drugačnimi prehranskimi navadami. Velik poudarek dajemo sodelovanju z lokalnimi dobavitelji, kot so slovenski kmetje, ki veliko pozornosti posvečajo ekološki pridelavi brez GSO, vzreja živali na njihovih domačijah pa je skladna s smernicami za dobrobit živali. S tem v Sparu Slovenija med drugim poskrbimo za krajše transportne poti od pridelovalca do trgovin, kar pomeni manj stresa za živali pa tudi manjše emisije.«

 

Ali je realno, da bodo kmalu začeli odpirati lastne veganske prodajalne, smo se pozanimali tudi pri Mercatorju, a do zaključka redakcije njihovih odgovorov nismo prejeli.

Intervju

Monique Zytnik
05. 10. 2024

Umetna inteligenca je lahko izjemno koristno orodje tudi, ko gre za interno komuniciranje…

Trenutno je v ospredju generativna umetna inteligenca. Nedavna Gertnerjeva študija je razkrila, da se 94 odstotkov vodij komuniciranja z vsega sveta…

zz
05. 10. 2024

Pum Lefebure, soustanoviteljica oblikovalske agencije Design Army iz Washingtona, bo…

Naročniki, ki jih izberete danes, postavijo temelje za tiste, ki jih boste dobili jutri. Ne gre za to, kdo lahko plača, gre za to, kdo vam bo…

gž
02. 10. 2024

Z oblikovalcem Gregorjem Žakljem smo se pogovarjali o trendih na področju oblikovanja.…

Naši avtorji