car sharing
Aktualno

Souporaba vozil: ozaveščenost o novi mobilnosti je čedalje večja

Souporaba vozil je trend, ki postaja čedalje bolj priljubljen tudi med Slovenci. Tako zelo, da je na letošnjem mednarodnem natečaju Carshare City Award Ljubljana osvojila drugo mesto v kategoriji mest do 750 tisoč prebivalcev (takoj za Gentom).

S predstavnikoma dveh slovenskih ponudnikov, podjetij Avant car in Giro Car Share, smo se pogovarjali o priljubljenosti souporabe vozil med Slovenci in izvedeli, da gre za trend, ki mu v prihodnosti napovedujejo še večjo rast.

Preko 10 milijonov električnih kilometrov izkušenj

Avant car je na slovenskem trgu prisoten že skoraj dve desetletji. V tem času razvijajo in izvajajo mobilnost kot storitev, s katero ljudi razbremenjujejo stroškov in skrbi lastništva vozil. Pravijo, da so vseskozi v stiku z globalnim dogajanjem, trendi in partnerji v tujini, zato so tudi potencial in prednosti električne mobilnosti zaznali že pred osmimi leti ter nato električna vozila uveljavljenih proizvajalcev začeli vključevati v svoje programe (upravljanje voznih parkov podjetij, kratkoročni najemi vozil idr.). »Do danes smo nabrali že preko 10 milijonov električnih kilometrov izkušenj, ki smo jih uspešno prenesli tudi našim strankam. Med drugim smo s kakovostnimi električnimi vozili razvili in zagnali tudi sistem souporabe vozil Avant2Go, ki danes deluje že v štirih slovenskih mestih – v Ljubljani, Mariboru, Kranju in Murski Soboti, in vključuje preko 250 vozil. Ta so dosegljiva v realnem času na več kot 100 prevzemno-vračilnih mestih,« storitev opisuje Gašper Žvan, direktor Avant carja.

avant car

Slovenski AirBnb za vozila

Inovativno softversko podjetje na področju trajnostne mobilnosti Giro Car Share deluje od leta 2019. Od ostalih ponudnikov na našem trgu se razlikujejo v poslovnem modelu, saj nimajo lastne flote vozil, temveč na trg prinašajo platformo, kjer si uporabniki lahko delijo oz. izposojajo vozila med seboj. »Radi rečemo, da smo slovenski AirBnb za vozila ali slovenski Uber. Naša platforma Giro Car Share omogoča najemanje vozil med dvema fizičnima osebama, z rešitvijo GiroMobility pa ponujamo organizacijam, ki želijo preko sistema deljenja svoje lastne flote vozil, na primer električnih koles, e-skirojev ali električnih avtomobilov zagotavljati sistem za deljenje vozil za svoje uporabnike,« pravi direktor Klemen Furlan.

giro

Slovenci počasi sledimo tujini

Klemen Furlan pravi, da so v tujini delitveni ekonomiji precej bolj naklonjeni kakor pri nas. Kot glavna vzroka za to navaja vedno višjo investicijo v novo vozilo in vedno dražje vzdrževanje avtomobila. »Predvsem mlajše generacije se zato odločajo za model delitvene ekonomije, ki ga lahko predstavlja souporaba enotne flote vozil (Avant car), deljenje prevozov na delo (Prevozi.org) ali vrstniško deljenje vozil (Giro Car Share). Trenutno Evropa predstavlja okoli 50 odstotkov globalnega trga deljenja vozil. V letošnjem letu se pričakuje, da bo delitveno ekonomijo mobilnosti aktivno uporabljalo 15 milijonov Evropejcev. Vodilna v medsebojnem (ang. »peer-to-peer«) deljenju vozil v Evropi pa je trenutno Francija z več kot milijonom uporabnikov. Za evropskimi koraki počasi stopicamo tudi Slovenci, saj na vsakem segmentu delitvene ekonomije ponujamo rešitev. Trenutno povpraševanje po tovrstnih storitvah, pa je dober indikator za rast teh specifičnih trgov,« je prepričan.

S tem, da se Slovenci tem trendom priključujemo nekoliko z zamudo, se strinja tudi Gašper Žvan, ki pa pravi, da obenem iz dneva v dan beležijo boljšo ozaveščenost o novi mobilnosti in čedalje več zanimanja za njeno uporabo, tako s strani posameznikov kot tudi podjetij. »Pomemben deležnik tu so ukrepi države in mesta, ki lahko s svojo spodbujajočo politiko ključno vplivajo pri preboju in uveljavitvi trajnostnih tehnologij. Glede tega v Sloveniji delamo korake v pravo smer, med mesti denimo Ljubljana, ki je s svojim načrtnim trajnostnim delovanjem že pred leti osvojila naziv Zelene prestolnice Evrope,« je zadovoljen.

Souporaba v poslovne in zasebne namene

Za storitev souporabe vozil se v zadnjem času odloča vse več podjetij, ki na ta način že nadomeščajo službena vozila, veliko pa je tudi zasebnih uporabnikov. »Veliko podjetij se odloči kar za celovito upravljanje voznih parkov, kjer jih v celoti razbremenimo skrbi za vozila. Z razvojem tehnologije pa imamo v podjetju Avant car danes na voljo še večje možnosti optimizacije mobilnosti podjetij, saj glede na vsakokratne individualne potrebe podjetij načrtujemo in omogočimo optimalno kombinacijo različnih storitev – dolgoročnih najemov, dnevnih najemov in souporabe vozil Avant2Go. Stroški podjetij za podjetja se na ta način znižajo tudi do 40 odstotkov, v floti je manjše število vozil, ki pa so bolje izkoriščena. Seveda je v okviru našega nabora storitev tudi precej zasebne uporabe, o čemer pričajo denimo povratne informacije strank, med katerimi so nekatere prodale drugo družinsko vozilo, nekatere pa celo prvo vozilo in uporabljajo zgolj storitev souporabe električnih vozil Avant2Go. Za še posebej intuitivno se je izkazala storitev Avant2Go, kjer lahko uporabniki preko iste aplikacije preprosto izberejo možnost najema električnega vozila bodisi za zasebne bodisi za poslovne namene,« navaja Žvan.

»Zaradi postopnega zviševanja cen vzdrževanja lastniških avtomobilov in življenjskih potrebščin nasploh, mlajše generacije lastništvu avtomobila niso več tako naklonjene. Poleg tega se vedno več ljudi zaveda problematike prevelikega ogljičnega odtisa, ki ga ustvarjamo, ter so ga pripravljeni zmanjšati. S souporabo vozil pa tako pripomorejo k boljši pretočnosti v mestnih središčih ob kritičnih urah ter zmanjšanju pločevine na parkiriščih,« ga dopolni Furlan. Hkrati izpostavi, da zlasti v mestih mlajše generacije več ne prisegajo na vožnjo z avtomobili, temveč se poslužujejo alternativnih oblik mobilnosti – mestne mikromobilnosti, ki je še eno področje, s katerim se njihovo podjetje ukvarja v sklopu GiroMobility. »Prav v zadnjem obdobju smo tudi pri nas opazili večje zanimanje za vožnjo z e-skiroji in električnimi kolesi in po električnih avtomobilih za daljše razdalje, s katerimi vozniki prispevajo k zmanjšanju ogljičnega odtisa,« navaja.

Korona ni bistveno vplivala na njihovo poslovanje

Navdušenja nad souporabo vozil ni bistveno zmanjšala niti pandemija koronavirusa oziroma jo je zmanjšala le trenutno. V Giro Car Share pravijo, da se je v času karantene število izposoj res zmanjšalo, vendar se je takoj po sprostitvi ostrih ukrepov tudi spremenilo in sedaj ponovno beležijo tedensko rast uporabnikov ter število najemov. V Avant carju pa pravijo, da so, zahvaljujoč razpršenemu portfelju storitev, učinke epidemije občutili manj intenzivno kot nekateri drugi ponudniki mobilnosti. Obenem so ta čas izkoristili tudi za razvoj novih storitev – denimo storitve dostave dobrin na dom: »Ker smo jo integrirali v aplikacijo Avant2Go, ta postaja platforma mobilnosti na klik, saj smo poleg omenjenih storitev vanjo vključili tudi možnost rezervacije vozil za daljše najeme. Na ta način so uporabniku 24/7 na voljo storitve mobilnosti za različne potrebe, pri čemer mu ni treba skrbeti za sredstva oz. vozila, za mobilnost pa plača le takrat, ko jo dejansko uporablja. Po koncu epidemije smo pri izposoji zabeležili pozitivne rezultate – junija 2020 je souporaba v primerjavi z enakim obdobjem lani tako izkazala več kot 50- odstotno rast,« pravijo. 

giro2

Trend rasti souporabe vozil se bo zagotovo še povečal

Oba sogovornika sta prepričana, da se bo v prihodnje trend rasti souporabe vozil še povečal. »Tako kažejo raziskave in tudi dejstvo, da ljudje čedalje bolj razumejo lastništvo vozila kot breme in ne kot sredstvo, priča temu v prid. Povprečno lastniško vozilo namreč stoji neuporabljeno več kot 90 odstotkov časa in v Evropski uniji stane mesečno več kot 500 evrov. Če vam tehnologija omogoča plačevanje po porabi in vam souporaba vozil lokacijsko ustreza – čemu bi plačevali lastniško vozilo in njegovo neuporabo, če lahko dobršen del privarčujete oziroma ga porabite za višjo kakovost življenja?« se sprašuje Gašper Žvan. Z njim se strinja tudi Klemen Furlan, ki pravi, da v njihovem podjetju prihodnost mobilnosti vidijo v svobodi, udobju za posameznika in zmanjšanju obremenitve okolja.

avant

Intervju

ŽZZ
25. 03. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

mancakrnel
23. 03. 2024

Umetna vs. človeška inteligenca, to je zdaj (najbolj pereče) vprašanje. Tudi o tem smo se…

Umetna inteligenca ni tako zelo nov pojav. Generične vsebine, generični oglasi, generični ljudje, generično pisanje – to morda najtežje prenašam –,…

Rašula
23. 03. 2024

Z dr. Jeleno Rašula, strokovnjakinjo za digitalni marketing, ki je pred dobrim letom…

»Bati se umetne inteligence je zame tako, kot bi se pred leti bala digitalnega marketinga, ker transparentno pokaže rezultat vseh kampanj in oceni…

Naši avtorji