
»Le zmes tehnologije in dobre uporabniške izkušnje daje prave rezultate«
Področje B2B-poslovanja se z vedno večjo stopnjo digitalizacije srečuje z novimi priložnostmi (in tudi izzivi), o čemer smo se pogovarjali z Andrejem Percem in Mitjo Špendetom, partnerjema v agenciji za razvoj inovativnih spletnih rešitev Creatim.

Tina Guček
Kot pravita sogovornika, Creatim ni klasična spletna agencija, ampak predvsem podjetje, ki se ukvarja z razvojem spletnih rešitev oziroma aplikacij, ki jih lahko podjetja (tako slovenska kot tudi tuja) uporabijo pri svojem poslovanju in povečevanju prodaje.
»Za podjetja, ki želijo in znajo izkoristiti digitalne tehnologije, je priložnosti resnično veliko. Dejstvo je, da tehnologija sama po sebi ni vsemogočna rešitev, lahko pa z njeno implementacijo optimiziramo svojo strategijo, izboljšamo komunikacijo, dodamo nove kanale oziroma bolje izkoristimo obstoječe ter morda dosežemo nove naročnike,« uvodoma pove Andrej Perc. Poudarja, da v tem vidi priložnost predvsem za manjša in srednje velika podjetja, ki so lahko v svojem poslovanju bolj fleksibilna kot velika in lahko zato izkoristijo vse prednosti, ki jim jih ponujajo tehnologije.
»Na srečo je veliko slovenskih izvoznikov, za katere lahko rečemo, da so gonilo slovenskega razvoja, še vedno v domači lasti. To pomeni, da lahko razvijajo tehnologije lokalno oziroma da mi lahko inoviramo. Pri tistih, ki so v tuji lasti, je to – vsaj po naših izkušnjah – prej izjema kot pravilo,« pa pove Mitja Špende.
Ključna je dobra uporabniška izkušnja
V Creatimu se osredotočajo tudi na uporabniško izkušnjo, ki je po mnenju sogovornikov konkurenčna prednost, na katero gre stavit v prihodnosti. »Ko je konkurenca velika in veliko podjetij proizvaja približno enake stvari oziroma podobne izdelke, se postavi vprašanje, pri kom bomo nekaj kupili lažje ali hitreje, pri kom so stvari bolj transparentne, kdo se bo hitreje odzval ... Pred desetimi ali morda petnajstimi leti, ko so določeni sistemi sicer že obstajali, je bilo ključno, da so delovali. Zdaj je to, da delujejo, samoumevno, in je poudarek na tem, kako se znamo kot podjetje z uporabniško izkušnjo optimalno prilagoditi uporabniku; mu stvari olajšati oziroma jih prilagoditi glede na njegovo funkcijo, delovno mesto in ne nazadnje delovne navade. Nekdo, ki dan presedi v pisarni za računalnikom, bo namreč naročila opravljal na drugačen način kot nekdo, ki je ves dan na terenu in vse opravlja preko mobilnega telefona,« pojasnjuje Mitja Špende.
Dodaja, da imajo v Creatimu oddelek osmih ljudi, ki se ukvarjajo samo z uporabniško izkušnjo in so tako ena od redkih agencij, ki skrbijo tako za tehnologijo kot tudi za uporabniško izkušnjo. »Le zmes obojega namreč daje prave rezultate,« je prepričan.
Trendi postajajo realnost
V nadaljevanju pogovora se dotaknemo trenutnih trendov na področju B2B-poslovanja. »Naj začnem s trendom, ki pravzaprav ni več trend, ampak že realnost – to je razvoj B2B-trgovine v marketplace, ki predstavlja nekakšno nadgradnjo oziroma naslednjo stopnjo spletne trgovine. Če gostincem prodajaš pijačo, zakaj ne bi drugih povabil, da bi jim še hrano. Da bi imel gostinec vse na enem mestu, ne pa da ima več različnih dobaviteljev, s katerimi se mora ukvarjati. Sem sodijo tudi različni novi poslovni modeli, kot sta B2B2B ali pa B2B2C,« začne Mitja Špende.
Proizvajalec lahko svojo prodajno mrežo opremi s podatki in orodji za spletno prodajo.
Kot enega od trendov, ki sicer še ni dosežen, izpostavi tudi popolno avtomatizacijo. »Za podjetja, ki naročajo predvidljivo, bi v končni fazi lahko naročal kar algoritem. V B2C-segmentu je spletna trgovina oz. spletno nakupovanje na podlagi naročnin že precej pogosta in s podobno logiko bi lahko šlo tudi v B2B. V primeru gostincev in njihove zaloge izdelkov bi na primer to lahko odlično funkcioniralo, morda je potrebnega le še malce več zaupanja,« meni.
Komunikacijski kanali po izboru kupca
S primerom gostinstva razloži tudi trend integracije različnih kanalov v sistem naročanja. »Neki gostinec je na primer vajen oddajanja naročil preko WhatsAppa ali pa preko SMS-sporočil, mi pa moramo v sistem vnesti vmesnik, ki bo pregledal in procesiral naročilo, ne glede na to, preko katerega kanala bo to prišlo. B2B marsikdo povezuje z delom na računalniku, ampak resnično obstaja velik del ljudi, ki so dejavni v tej panogi in so vajeni uporabljati zgolj pametne telefone. Prilagoditi se je torej treba glede na njihov kanal komuniciranja – ne glede na to, kateri je,« nadaljuje Špende.
»Ključno je, da prodajni kanal, kjer na eni platformi lahko povežeš vse, s katerimi sodeluješ – svoje distributerje, njihove 'resellerje' in druge – v enovit sistem. Sistem, v katerem vsi gledajo isto bazo podatkov in izdelkov, pri tem pa vsak vidi svoje cene in svoje izdelke glede na trg. Iz enega sistema lahko samo z arhitekturo pravic podpreš celotno mrežo, na ta način pa imaš zagotovljen tudi zelo hiter onboarding partnerjev. Tu pa smo ponovno pri uporabniški izkušnji. Še posebej, če želiš imeti veliko partnerjev, moraš poskrbeti, da bo dobra in da bo vse urejeno dobesedno z nekaj kliki,« kolega dopolni Andrej Perc.
Distributerju nadzor nad pretokom informacij omogoča večjo kontrolo nad maržami.
UI v praksi
Umetna inteligenca je še nekaj, čemur ne moremo več reči trend, saj je dodobra prežela vsa področja naših življenj in vpliva tudi na B2B-poslovanje. »Odkar imamo umetno inteligenco, so 'padle' številne ovire, med njimi lahko najprej omenim prevajanje v različne jezike. Andrej Ržišnik, direktor in lastnik skupine Ržišnik Perc, bo na našem dogodku Digistacija tako predstavil primer sodelovanja s projektantsko ekipo v Vietnamu, s katero zahvaljujoč umetni inteligenci komunicira kar v njihovem jeziku,« pove Andrej Perc.
UI lahko uporabimo tudi v obliki botov, ki bodo komur koli – tudi ob dveh zjutraj – razložili na primer prodajne pogoje v korejščini, kar je še kako koristno v času, ko vsi pričakujemo takojšnje odgovore. »Tehnologija danes omogoča marsikaj, samo raziskati jo je treba in implementirati. Izjemno koristna je tudi v primerih, ko morajo podjetja na spletu urejati baze izdelkov. Podjetje, ki ima 500 izdelkov, bo to že uredilo, kaj pa tisto s sto tisoč izdelki? Pri tem, da vse naložiš na splet in opremiš s slikami in opisi, ti UI, ki predstavlja pravo revolucijo na tem področju, resnično lahko pomaga. Prav zdaj zato v Creatimu razvijamo UI-orodje, ki bo dejansko pomagalo zlasti spletnim trgovcem pri bogatenju podatkov in dinamičnem oblikovanju iskalnih filtrov. Pri spletni B2B-prodaji je večkrat težava, da kupec ve, kakšen problem mora rešiti, ne ve pa, kateri izdelek mu lahko pri tem pomaga,« pravi Perc. Tudi tu bo pomagal Creatimov bot, ki bo v procesu vodene prodaje na osnovi zahtev kupca predlagal ustrezne izdelke.
»Tehnologija ne bo nikoli prekosila moči osebnega stika«
Čeprav se oba sogovornika strinjata, da so orodja umetne inteligence lahko zelo koristna, opozarjata tudi na to, da lahko ohranjanje človeškega stika v B2B postane konkurenčna prednost. »Zna se zgoditi, da bodo podjetja želela varčevati na račun zaposlenih in bodo v celoti prešla na umetno inteligenco oz. bote, medtem ko bodo uporabniki želeli govoriti z dejanskim človekom. Podjetje, kjer bo mogoč prijazen osebni pogovor, bodo tako bolj cenili,« je prepričan Špende, ki meni, da tehnologija ne bo nikoli prekosila moči osebnega stika.
Z njim se strinja tudi Andrej Perc, ki izpostavi tudi primer družbenih omrežij. »V B2B se ogromno dogaja na LinkedInu, kjer se veliko stavi na vsebine. Odkar imamo UI-klepetalne bote, lahko zasledimo pravo poplavo vsebin, ki jih dobimo z nekaj kliki. Težava pa je v tem, da so ti članki vsebinsko brez velike vrednosti. Sestavljeni so iz floskul, ki jih ti boti 'poberejo na različnih vogalih interneta' in menim, da bodo prav s pojavom umetne inteligence postale izjemno pomembni izkušnje in znanja, ki jih na internetu ne moreš dobiti. Počasi bodo v ospredje še v večji meri stopili formati, kjer so izražene prvoosebne izkušnje; sem sodijo na primer spletni seminarji in dogodki, pa tudi sejmov ne gre kar odpisati,« pravi.
Konča z mislijo, da so tehnologije zelo pomembne za to, da lahko vzpostavimo operativno komunikacijo ali pa transakcijo, vsake toliko časa pa je še kako pomemben tudi osebni stik oziroma pristop. »Ljudje smo vseeno socialna bitja. Ampak če imaš operativo 'pod streho', imaš več časa za ta drugi, bolj oseben del, ki je prav tako pomemben del vsakega posla,« sklene.
Vabljeni na Digistacijo
Ker na področju B2B-poslovanja in digitalnih strategij vidijo še ogromno prostora in priložnosti, bo ekipa Creatima 8. aprila 2024 v Ljubljani pripravila dogodek, ki so ga poimenovali Digistacija. »Eden od ciljev dogodka je, da udeležencem predstavimo nove ideje in jim odpremo nove perspektive. Digistacija temelji na tem, da bodo obiskovalci lahko prisluhnili praktikom, uspešnim podjetnikom, ki so na svojem področju naredili določen preboj ali pa so s pomočjo tehnologije oziroma digitalnih orodij rešili neki problem, s katerim so se soočili v svojem podjetju. Lahko bi rekli, da na ta način poskušamo s pomočjo prakse drugih gospodarstvo premakniti eno stopničko višje. Jasno nam je, da ne moremo narediti vseslovenske revolucije, ampak če postavimo en sam kamenček v mozaiku, smo že nekaj naredili,« pravi Andrej Perc.
Digistacijo so lani organizirali prvič in odziv je bil nad pričakovanji, zato so se odločili, da bodo tudi letos pripravili dogodek, na katerem ne bo manjkalo primerov dobrih praks in mreženja.
Govorci bodo med drugim odgovarjali na vprašanja, kako zaposlene pripraviti na izzive digitalnega poslovanja (Sebastjan Jaklič, Rexel Slovenija), kako preko digitalnih kanalov prodreti na tuje trge (Romano Pravdič, Cloud9devs), kako učinkovito organizirati sodelovanje lokacijsko razpršenih ekip? (Andrej Ržišnik, Ržišnik Perc) ter kako izboljšati uporabniško izkušnjo in povečati učinkovitost (Sebastian Žetko, Creatim).