Steklarstvo Rogaška
Aktualno

Kristalno jasna izbira

Steklarstvo ima v Sloveniji dolgo in bogato tradicijo – Steklarstvo Rogaška namreč letos praznuje že svojo 360. obletnico.

Že v leto 1665 namreč sega tradicija gozdnih steklarn ali glažut na območju Trebuše, Pohorja in Kozjanskega, leta 1927 pa je s proizvodnjo začela Steklarna Rogaška.

Steklarno, ki jo danes poznamo pod imenom Steklarna Rogaška, so zgradili na močvirnatem terenu v Tržišču pri Rogaški Slatini, v stavbi nekdanje opekarne. Leta 1912 jo je v najem vzelo podjetje Viljema Abela, ki je leto pozneje ustanovilo podjetje Glasfabrik Sagor Wilhelm Abels Erben in Sagor. Družino Abel je vodilo dejstvo, da steklarstvo predstavlja donosno gospodarsko dejavnost, Rogaška Slatina pa je bila znana tudi zdraviliški kraj, ki so ga obiskovali številni premožni gostje. Ti so bili tudi potencialni kupci njihovih steklarskih izdelkov.

Rogaška

Steklarno, ki jo danes poznamo pod imenom Steklarna Rogaška, so zgradili na močvirnatem terenu v Tržišču pri Rogaški Slatini, v stavbi nekdanje opekarne.

V prvem obdobju so v novi steklarni zaposlili okoli 225 delavcev. Poleg steklarjev, ki so prišli iz Zagorja ob Savi, je delo dobilo veliko domačinov, ki jim je delo v tovarni zagotovilo obstanek v domačem okolju. Steklarna se je že od začetka usmerjala v zahtevnejše ročno pihane izdelke. V prodajnih katalogih so že sredi tridesetih let prejšnjega stoletja predstavljali okoli 5000 različnih izdelkov, med katerimi so izstopale steklenice, vrči, vaze in kozarci v gladki, brušeni ali slikani izvedbi.

Stekloslikarka

Stekloslikarka leta 1960.

Rogaška5

Med zaposlenimi v tovarni je danes veliko takšnih, ki so že četrta generacija predhodnih delavcev.

Luksuzni izdelki za tuje trge

Izdelke so sprva sicer v glavnem prodajali na domačem tržišču, že po letu 1936 pa so začeli z vse večjim izvozom na tuje trge. Ob začetku 2. svetovne vojne so v steklarni ustvarili že okoli 200 ton luksuznih izdelkov, od katerih so jih več kot polovico prodali na tuje trge, predvsem v Italijo, Švico, Francijo, Anglijo, Avstrijo, Grčijo, Turčijo, Sirijo, Maroko in tudi v Ameriko – že od leta 1930 so bili kristalni izdelki Rogaška na voljo v verigi ameriških prodajaln Bloomingdale’s.

Med drugo svetovno vojno je delo v steklarni potekalo neredno. Po koncu vojne pa je 9. septembra 1945 prišlo do ponovnega zagona steklarne, ki so jo po osvoboditvi združili s Steklarno Hrastnik kot samostojen obrat. Samostojna je postala 1. julija 1947, ko je dobila ime »Slovenska tovarna stekla v Rogaški Slatini«, leta 1953 pa so jo preimenovali v »Steklarno Borisa Kidriča Rogaška Slatina«.

Vse do osamosvojitve Slovenije je poslovanje potekalo precej mirno, čas po osamosvojitvi pa je bil za steklarno najbolj kritično obdobje. Takrat se je pojavila težnja po posodobitvi izbora, uskladitvi s sodobnimi tržnimi zahtevami in tehničnimi možnostmi.

Narejeno v Sloveniji

Že vse od začetka so vsi izdelki Steklarne Rogaška izdelani ročno, pri čemer mojstrom steklarjem danes pri tem pomaga najsodobnejša tehnologija. Med oblikovalci, ki so v preteklosti dali steklarni pečat prepoznavnosti, velja omeniti Raoula Goldonija, hrvaškega umetnika, ki je leta 1956 začel sodelovati s tedanjo Steklarno Borisa Kidriča z namero, da bi izdelovali unikatne steklene predmete ter jih krasili z brušenjem in graviranjem. Pozneje se je usmeril v serijsko proizvodnjo, kar je odprlo področje industrijskega oblikovanja. Goldoni, ki je sodeloval tudi z eminentnimi steklarskimi delavnicami na otoku Murano pri Benetkah, je svoje izkušnje prenašal v Rogaško Slatino. Po letu 1967 pa je postal stalni sodelavec steklarne in vodja oddelka za oblikovanje.

Med oblikovalci, ki so desetletja delovali v steklarni, sta tudi Igor Polik in Tihomir Tomič, med številnimi zunanjimi sodelavci pa še Ljubica Ratkajec Kočica, Janja Lap in Peter Arlič.

Kristal za vse priložnosti

V drugi polovici 20. stoletja so se začeli uveljavljati tudi kot nadvse uspešen partner in proizvajalec za prestižne tuje blagovne znamke, danes pa poleg naštetega intenzivno gradijo prepoznavnost lastne, slovenske blagovne znamke Rogaška. Med drugim so ponosni sponzor številnih športnih in kulturnih prireditev. Protokol Republike Slovenije njihov kristal poklanja svetovnim voditeljem (med drugim pokojni britanski kraljici Elizabeti), njihovih kipcev pa se veselijo tudi lepotne kraljice in zmagovalci glasbenih prireditev.  

kraljica Elizabeta ll

V Steklarni Rogaška so se v bogati zgodovini kalili mnogi oblikovalci stekla pri nas. Njihove izdelke so uporabljali nekateri najbolj prepoznavni obrazi, med katerimi je bila tudi britanska kraljica Elizabeta ll.

Steklarna Rogaška je tudi partner največjih slovenskih športnih tekmovanj, med njimi tudi Zlate lisice. Za tekmi v slalomu in veleslalomu že vrsto let izdelujejo kristalne pokale, ob 50. obletnici pa so oblikovali nove pokale, ki jih »zlate lisičke« prejemajo na tekmovanju za zmago v posamezni disciplini. »Posebno vrednost v zgodovini tega tekmovanja ima prehodni pokal za Zlato lisico, saj so na njem navedena imena vseh dosedanjih zmagovalk. Prehodni pokal krasijo čudoviti odsevi kristalnih brusov in imena zmagovalk, ki so vpisana z ročno gravuro. Zadnjih nekaj let izvedemo napis skupne zmagovalke kar na prizorišču tekmovanja,« pravijo v Steklarni Rogaška.

Tina Maze

Za Steklarno Rogaška je izdelava pokalov za največja športna tekmovanja izjemnega pomena, saj ročno izdelane pokale, izdelane pod blagovno znamko Rogaška, prejemajo najboljši športniki in športnice po vsem svetu. Med njimi je bila tudi Tina Maze.

Danes je Steklarna Rogaška v svoji panogi znana kot najboljša proizvajalka kristalnih izdelkov na svetu, specializirana za izdelavo zelo finih kelihov in izdelkov iz brušenega kristala. Gre za podjetje, ki ceni tradicijo (med zaposlenimi v tovarni je veliko takšnih, ki so že četrta generacija predhodnih delavcev), hkrati pa prenašajo strokovno znanje in izkušnje na naslednjo generacijo, saj skrbijo za uspešno prihodnost in za to, da bodo kristalni izdelki iz Steklarne Rogaška še naprej navduševali po vsem svetu.

Rogaška1

»Prava oblika kozarca zagotavlja, da se bogate note in subtilne arome pijače razvijajo intenzivneje, v pijači pa lahko uživamo prav v vseh pogledih. Pomislimo samo na boljše viskije ali vina – ne samo okus, tudi barva in vonj sta pomembna,« pravijo v Steklarni Rogaška.

 Rogaška2

Kristal je plemenito steklo, ki se od običajnega loči po večji čistosti in sijaju ter je izdelano ročno, z mojstrskimi dodatki brusov ali pozlate. Za barske kozarce je priporočljivo, da so brezbarvni, lahko pa jih krasijo tudi elegantni brušeni detajli oziroma zlati ali platinasti poudarki.

Rogaška3

Vodnik In Your Pocket, ki je znan po tem, da objavlja »najboljše iz Slovenije«, je v kategoriji darila Slovenije za zmagovalca razglasil prav Steklarno Rogaška.

Članek je bil izvorno objavljen v Marketing magazinu maj 2025, #527. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

zz
14. 07. 2025

O marketinških aktivnostih za Shein v Sloveniji smo spregovorili z Žanom Susmanom,…

Osnovni koncept Shein pop-up prodajalen je mišljen kot nek večdnevni dogodek, ki privabi množice in se nato seli na drugo lokacijo. V Citycentru…

zz
11. 07. 2025

V času, ko je pozornost potrošnika ena najdragocenejših dobrin v marketingu, prihajajo v…

Skupni imenovalec odzivov je navdušenje – ljudje doživijo hologram kot nekaj novega, nepričakovanega in vizualno zelo močnega, kar lahko vpliva tudi…

tomato
07. 07. 2025

Obiskovalci Ljubljanskega gradu si bodo v letošnjem poletju – od 4. julija pa vse do 31.…

Naši avtorji