Adijo, gotovina
Aktualno

Adijo, gotovina

Britanski portal This is money poroča, da se je uporaba gotovine prvič v zgodovini zmanjšala pod 10 odstotkov, Britanci pa čedalje več plačujejo z mobilnimi telefoni. Preverili smo, kakšna je situacija pri nas.

Po poročanju portala je bilo lani le 9 odstotkov vseh plačil v Veliki Britaniji izvedenih z gotovino, skoraj tretjina ljudi pa živi »večinoma brezgotovinsko življenje«. Poročila UK Finance kažejo, da je bila gotovina pred desetletjem uporabljena za skoraj polovico vseh transakcij, leta 2019 je padla na 23, zdaj pa na že omenjenih 9 odstotkov. Medtem se je uporaba mobilnih plačil močno povečala. Približno tri petine odraslih je registriranih za uporabo mobilnih denarnic (v letu 2023 dve petini). Ugotavljajo, da pri sprejemanju novosti glede načina plačila vodijo mlajši ljudje, vendar tudi starejše starostne skupine ne zaostajajo dosti.

V Sloveniji je delež gotovinskih plačil med največjim v evrskem območju

Izsledki Evropske centralne banke, ki izvaja študijo SPACE o plačilnih navadah potrošnikov v evrskem območju, kažejo, da gotovina ostaja najpogosteje uporabljen plačilni instrument na fizičnih prodajnih mestih in pri plačilih med potrošniki tako na ravni evrskega območja kot v Sloveniji, ob čemer pa delež njene uporabe upada (podatki so za obdobje od septembra 2023 do junija 2024).

Na ravni evrskega območja so potrošniki na prodajnih mestih 52 % transakcij opravili z gotovino, kar je glede na pretekla leta postopno manj; od leta 2016 za 27 odstotnih točk. V Sloveniji je delež gotovinskih plačil po ugotovitvah zadnje študije s 64 % med največjim v evrskem območju. Delež gotovinskih plačil se še naprej zmanjšuje predvsem na račun kartičnih plačil. Delež kartičnih plačil na ravni evrskega območja je leta 2024 znašal 39 %, trend v Sloveniji pri vrednosti kartičnih plačil je podoben. Relativno močno je porasla uporaba plačil z mobilnimi telefoni, ki se je (podatek za evrsko območje) s 3 % v letu 2022 podvojila na 6 % v letu 2024; podoben trend je bilo zaznati tudi v Sloveniji.

Množično obračanje k digitalnim plačilom postaja nezadržen trend

Po mnenju Aleša Petejana, direktorja marketinga za Mastercard Slovenija, podatki iz Združenega kraljestva jasno nakazujejo smer razvoja po svetu, v katero se gibljejo plačilni sistemi: množično obračanje k digitalnim plačilom postaja nezadržen trend. »Tudi v Sloveniji opažamo pospešeno digitalizacijo in stabilno rast negotovinskega poslovanja, kar potrjuje tako porast števila kartic na prebivalca kot tudi opazno povečanje deleža mobilnih plačil. Podatki iz najnovejše raziskave Masterindex iz aprila 2025 potrjujejo, da mobilna plačila in plačilne prenosne naprave pridobivajo vse večjo priljubljenost. Skoraj 80 % Slovencev nakupuje preko spleta vsaj občasno, pri tem jih nekaj več kot četrtina uporablja kartice na spletu vsaj enkrat tedensko,« za MM navaja Petejan.

petejan

Aleš Petejan, direktor marketinga za Mastercard Slovenija

Spreminjajo se marketinške dejavnosti

Opozori, da je kljub temu pomembno razumeti specifičnost slovenskega trga. Raziskava ECB SPACE 2024 potrjuje prevlado gotovine pri plačilih na fizičnih prodajnih mestih. Podobno ugotavlja tudi Masterindex, saj približno petina Slovencev ohranja močno navezanost na gotovino, medtem ko plačilo po povzetju ostaja priljubljena izbira pri spletnih nakupih v slovenskih spletnih trgovinah. Vendar je trend jasen: mobilna plačila že uporablja 60 % Slovencev, skoraj tretjina pa jih meni, da bo v naslednjih petih letih mobilni telefon postal njihova najpogostejša metoda plačevanja.

»Ta dualnost – hiter napredek digitalnih rešitev ob močni navezanosti na gotovino – je naša glavna marketinška in poslovna realnost. In prav v tej luči se v družbi Mastercard usmerjamo v inkluzivno strategijo, kjer mora biti digitalna preobrazba dostopna vsem. Naša marketinška dejavnost v prihodnje ne bo le oglaševanje, temveč aktivna vloga pri dvigovanju finančne in digitalne pismenosti v Sloveniji. Le tako bomo lahko zagotovili, da bo prehod na negotovinsko družbo vključujoč, etičen in uspešen za vse generacije,« pravi Aleš Petejan.

Slovenski potrošniki si želijo plačevati digitalno, a te možnosti pogosto nimajo na voljo

Pogovarjali smo se tudi z Alenko Mejač Krassnig, direktorico Vise Slovenija, ki je za še boljše razumevanje podatkov raziskave ECB dodala ugotovitve, ki jih je že leta 2022 podala Visina raziskava o mobilnih plačilih: slovenski potrošniki si želijo plačevati digitalno, a te možnosti pogosto nimajo na voljo.

»Vedenje potrošnikov se zadnja leta vedno bolj očitno usmerja v digitalno: digitalne rešitve in storitve potrošniki pričakujejo pri nakupih v trgovinah, na spletu in tudi pri plačilu storitev. Pri tem nedvomno vodi generacija Z, ki je z mobilnimi denarnicami in brezstičnimi plačili odrasla, zato pričakujejo, da bodo transakcije hitre in brezhibne. A nedvomno so tudi starejši potrošniki vse bolj odprti za digitalne rešitve, seveda ob pogoju, da so te varne, enostavne in pregledne,« pravi Mejač Krassnig.

Premik v vedenju potrošnikov po njenem mnenju poganjajo pametni telefoni, večje zaupanje v digitalne storitve in želja po udobju. »Kaj to pomeni za podjetja? Nedvomno, da morajo svoje nagovarjanje potrošnikov prilagoditi različnim skupinam: digitalno rojene generacije se najbolje odzivajo na hitrost, preprostost in vsakodnevno uporabnost, takšen primer je tudi Visina rešitev za digitalno plačevanje Click to Pay. Za tiste skupine potrošnikov, ki se šele oddaljujejo od gotovine, pa bo ključno predvsem to, da bodo zaupale v varnost digitalnih plačil,« meni.

Poudari, da mlajši živijo in tudi plačujejo digitalno. In podjetja morajo pri snovanju svojih marketinških oz. oglaševalskih dejavnosti za mlajše generacije, kot je generacija Z, to tudi razumeti. »Generacija Z pogosteje uporablja aplikacije za načrtovanje proračuna, išče popuste in ugodnosti ter daje prednost dostopu pred lastništvom. To spodbuja rast naročniških modelov in prilagodljivih plačilnih možnosti. Zato za trgovce zagotavljanje varnih, enostavnih in prilagodljivih digitalnih plačilnih izkušenj ni več izbira, temveč nuja, če želijo uspešno nagovoriti vse generacije in graditi dolgoročno zaupanje,« sklene.

Alenka Mejač Krassnig

Alenka Mejač Krassnig, direktorica Vise Slovenija (foto: Jože Suhadolnik)

Intervju

miran
14. 11. 2025

Z Miranom Razorškom, generalnim direktorjem podjetja WOOP!, smo se pogovarjali o sanjah o…

ChatGPT je rekel: Že od začetka smo imeli v mislih tudi tuje trge, z zbranimi izkušnjami pa smo ugotovili, da lahko povsem samozavestno konkuriramo…

tuškej
07. 11. 2025

Objavljamo intervju z Mitjem Tuškejem, strategom in partnerjem v skupini Formitas, ki je…

Dober občutek je, da tvoje delo prepozna tisti del strokovne javnosti, ki si mu v svojem delu najbolj predan.

Komotar
03. 11. 2025

In ta strast je razvidna iz vsake minute pogovora s Cirilom Komotarjem, najbolj…

Moja vloga kot ustvarjalca vsebin je v bistvu precej sebična, saj hočem biti sam zadovoljen s tem, kar objavim. Imam res veliko srečo oziroma…

Naši avtorji