bayer
Aktualno

60 let revolucionarne male tabletke

Pred šestdesetimi leti je ameriška zvezna Uprava za hrano in zdravila (FDA) odobrila prvo oralno kontracepcijsko tabletko Enovid®. Leto pozneje ji je sledila tabletka Anovlar®, ki jo je izdelovala družba Schering, današnji Bayer.

Mala tabletka je imela velik vpliv na tedanjo družbo in mnogi jo označujejo za revolucionarno.

»Prva kontracepcijska tabletka je ženskam omogočila nadzor nad svojimi telesi, kakršnega do takrat niso poznale, saj so z jemanjem tabletk ženske imele prvič v zgodovini zanesljivo možnost preprečiti nosečnost. Ta revolucionarna metoda načrtovanja družine je bila prelomnica v družbi in ključno gonilo emancipacije,« pravijo v Bayerju.

Čeprav je ameriška zvezna Uprava za hrano in zdravila kontracepcijsko tabletko Enovid® odobrila že leta 1960, je v Združenem kraljestvu in Kanadi na trg prišla šele leto pozneje, v Združenih državah Amerike pa leta 1972. V Evropi je do prelomnice prišlo leta 1961, ko je družba Bayer (takrat družba Schering) predstavila Anovlar®. »Tabletka je ženskam omogočila nadzor nad rodnostjo neodvisno od spolnih odnosov in zdravniških posegov. V primerjavi s tako imenovanimi bariernimi metodami kontracepcije, kot sta diafragma ali kondom, je bila bolj predvidljiva. Kljub temu so jo na začetku lahko predpisovali le poročenim ženskam – z moževim soglasjem. Izvorni namen tabletke je bil pomagati ženskam, da lahko podaljšajo razmik med otroki oz. rojstvi. Pozneje so jo uporabljali za zamik rojstva prvega otroka. Do konca šestdesetih let oz. v zgodnjih sedemdesetih letih prejšnjega stoletja – ko so spolno aktivni mladi in širša sprejetost spremenjenih družbenih navad postali dejstvo –, so začeli tabletko uporabljati tudi neporočeni, da bi preprečili nenačrtovane nosečnosti,« navaja Nataša Pečnik, predstavnica za odnose z mediji v družbi Bayer Slovenija.

anovlar

Odskočna deska za družbeno osvoboditev žensk

Odobritev tabletke je bila po mnenju mnogih eden od odločilnih trenutkov v zgodovini; skupaj z drugimi družbenimi spremembami je namreč postala odskočna deska za družbeno osvoboditev žensk, ki je sledila. Skupaj z drugimi družbenimi spremembami velja za sprožilko preobrazbe vlog spolov pri ženskah v industrializiranih družbah. Ženske so lahko s pomočjo kontracepcije načrtovale družino ter več vlagale v lastno znanje in veščine, kar jim je omogočalo, da so se lahko šolale na višjih stopnjah in poklicno napredovale. 

bayer oglas

S kontracepcijo, ki je ločila spolnost od reprodukcije, se ženske tudi niso bile več »dolžne« zgodaj poročiti in so dobile več nadzora nad svojimi telesi, s široko dostopno, poceni in zanesljivo kontracepcijo pa se je izboljšalo tudi blagostanje žensk in družin, ki niso bile dovolj ekonomsko stabilne, da bi podpirale še enega otroka.

V šestdesetih letih, ki so pretekla od takrat, je družba Bayer postavila še vrsto nadaljnjih mejnikov na področju kontracepcije. Med njimi je prva »mini tabletka«, ki je vsebovala samo progestogen; prva kontracepcijska tabletka z nizkim odmerkom hormonov in prva kontracepcijska injekcija s progestogenom. Leta 1983 je bila družba Bayer pionirka tudi pri razvoju prvega kontracepcijskega podkožnega vsadka, ki mu je leta 1997 sledil vsadek z dvema paličicama, oba pa sta vsebovala progestogen levonorgestrel. Leta 1990 je sledil prvi maternični vložek s hormonom levonorgestrelom. Družba Bayer je za večjo možnost izbire še naprej razvijala kombinirane oralne kontraceptive (z različnimi progestogeni, brez etinilestradiola), z različnimi režimi jemanja ter z dodatnimi koristmi za ženske.

bayer razno

Raznolike možnosti kontracepcije so pomembne

Čeprav se v zadnjem času pojavljajo težnje po čim bolj »naravnem« življenju, kamor sodijo tudi bolj naravne oblike kontracepcije, v Bayerju pravijo, da se uspešno »spopadajo« s takšnimi izzivi. »Bayer je priznano vodilno podjetje na področju ženskega zdravja in si z razvijanjem portfelja inovativnih zdravil že dolgo prizadeva za znanost za boljše življenje. Družba ponuja široko paleto učinkovitih kratko- in dolgodelujočih metod kontracepcije. Raznolike možnosti kontracepcije so pomembne, saj je vsaka ženska drugačna in ni vsaka metoda primerna za vsako. Povpraševanje žensk po hormonski kontracepciji se spreminja tudi v skladu s ponudbo na trgu; v zadnjih letih je namreč na voljo več hormonskih kontracepcijskih metod in ne samo kombinirane kontracepcijske tabletke. Verjamemo, da mora najustreznejša izbira kontracepcije temeljiti na poglobljenem pogovoru z ginekologinjo ali ginekologom, saj so na voljo možnosti za različne ženske potrebe in življenjske sloge,« pravi Nataša Pečnik. Dodaja, da lokalno za Slovenijo določeni podatki NIJZ kažejo, da je kontracepcijska tabletka (tako kombinirani kot progestogenski peroralni kontraceptivi) še vedno najbolj priljubljena kontracepcijska metoda, zlasti med mladimi ženskami. Leta 2012 je bilo v Sloveniji med ženskami v rodni dobi (15–49 let) okoli 16 odstotkov uporabnic kontracepcijskih tablet, ki so takrat predstavljale 94-odstotni delež med vsemi uporabnicami hormonske kontracepcije. »Tako da ima kontracepcijska tabletka še vedno zelo pomembno vlogo v rodnem obdobju žensk,« je prepričana.

tabletka

Komunikacija je osredotočena na ozaveščanje in izobraževanje

Pravila o oglaševanju kontracepcije se med državami močno razlikujejo in v Evropski uniji in številnih drugih državah je zdravila na recept prepovedano oglaševati. »Na ta način je komunikacija osredotočena na ozaveščanje in izobraževanje o različnih kontracepcijskih metodah – vse z namenom, da ženske pri pogovoru o najprimernejši kontracepcijski metodi z zdravnikom podpre pri sprejemanju ozaveščene odločitve,« pravi Pečnikova.

V komunikacijo Bayer vključuje tudi sodobne kanale, kot so družbena omrežja, saj menijo, da je njihova uporaba danes del sodobne in vsakdanje komunikacije na vseh življenjskih področjih, vključno s komunikacijo podjetij. »Bayer je na področju varovanja ženskega zdravja od leta 2007 v sodelovanju z lokalnimi partnerstvi začel ozaveščevalno oglaševalsko akcijo »Tvoje življenje« (»Your Life«), pospremljeno z aktivnostmi preko družbenih omrežij Facebook, Instagram in Twitter. Vpliv pandemije na življenje mladih po vsem svetu je zdaj bolj kot kdaj koli prej poudaril pomen razpoložljivosti digitalnih kanalov za informacije in izobraževanje mladih o spolnem zdravju in kontracepciji. Na naših kanalih mladim zagotavljamo zanesljive in nepristranske informacije glede njihovega spolnega zdravja in jih ozaveščamo o vseh oblikah kontracepcijskih metod, med katerimi lahko izbirajo,« so povedali za MM.

bayer your life

Uspešna je bila tudi izobraževalno oglaševalska akcija #brezskrbi, ki je potekala med letoma 2014 in 2019 in je ozaveščala o vseh metodah kontracepcije, ki so danes na voljo, lani pa so za ženske kot pomoč za pripravo na pogovor o kontracepciji z ginekologom razvili vprašalnik, ki je bil na voljo preko aplikacije Shazam. Z odgovarjanjem na pet preprostih vprašanj so se uporabnici prikazale najprimernejše metode kontracepcije, aplikacija pa je neodvisno primerjala vse metode kontracepcije. Nobene možnosti ni izključila in različnim potrebam je dala enako težo, na ta način pa so lahko ženske ugotovile svoje najljubše metode in se o njihovi ustreznosti pogovorile z ginekologom.

bayer svet dan

Po revoluciji nov cilj: pomagati 100 milijonom žensk

Združeni narodi ocenjujejo, da je danes na svetu 151 milijonov žensk, starih med 15 in 49 let, ki kot kontracepcijsko metodo po lastni izbiri uporabljajo tabletko. Kljub vedno večji ozaveščenosti pa je število nenačrtovanih nosečnosti v svetu še vedno visoko. Družba Bayer je zavezana, da ženskam po vsem svetu zagotavlja zanesljivo načrtovanje družine in tako zmanjšuje število nenačrtovanih nosečnosti, del tega pristopa pa je tudi zagotavljanje izobraževanja o kontracepcijskih metodah in načelih. Bayer je v ta namen vključen v številne izobraževalne pobude, vključno s svetovnim dnevom kontracepcije (ki ga praznujemo 26. septembra) in s tem povezano akcijo »Tvoje življenje«. Poleg izobraževalnih dejavnosti, pri katerih je družba aktivna, še naprej vlagajo v programe pomoči z več deležniki, zastavili pa so si tudi nov cilj, da bodo 100 milijonom žensk v državah z nizkimi in srednje visokimi dohodki do leta 2030 zagotovili dostop do sodobnih kontracepcijskih metod.

Članek je bil izvorno objavljen v tiskani reviji Marketing magazin, november 2020, #473. Revijo lahko naročite na info@marketingmagazin.si.

Intervju

sasa gnezda
22. 04. 2024

V podjetju Mediade tudi letos pripravljajo Konferenco internega komuniciranja KIK 2024,…

Nekje sem zasledila misel, da je komunikacija mehka veščina, a da je zanjo treba trdo delati. Interna komunikacija se ne zgodi sama od sebe – vsaj ne…

zz
20. 04. 2024

PandaChat, slovenska rešitev, ki z UI poenostavlja iskanje po obsežnih podatkovnih…

Pričakujete lahko, da bo PandaChat vedno znova presenečal s kreativnimi in inovativnimi funkcionalnostmi. Spremljamo trg, razmišljamo in si…

Življenje z znaMMkami
15. 04. 2024

Rubrika Življenje z znaMMkami je ena najbolj branih v MM-u, zato jo objavljamo tudi na…

Prisegam na humor, igro besed in čustva … »Kupijo« me tudi nizkoproračunski oglasi z dobro idejo.

Naši avtorji