• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Edinstveni vizionar Karim Rashid: »V oblikovanju strah ne obstaja«

S skoraj 300-imi različnimi nagradami za svoje delo, kar 4000-imi različnimi deli v produkciji in strankami v 40-ih različnih državah po vsem svetu Karim Rashid velja za enega najbolj edinstvenih oblikovalcev sodobnega časa.

Oscar Valle, arhiv oblikovalca

Vizionarski oblikovalec Karim Rashid, ki premika meje mogočega in svoja dela razstavlja tudi v najbolj prestižnih galerijah sodobne umetnosti, vključno z newyorškim Muzejem sodobne umetnosti (MoMA), se trudi, da bi oblikovanje postalo predmet vsesplošne javne razprave in ne le privilegij, rezerviran za omejeno število ljudi. Oblikoval je pohištvo in naprave za Alessi, Veuve Clicquot in Gorenje, njegove dizajne občudujemo pri znamkah Sony Ericsson, Audi, Prada, Kenzo in Citibank, poleg tega pa je prejel skoraj 300 nagrad za svoje ustvarjalno delo. Kljub temu pravi, da je njegov cilj, da svoja dela vidi v čim več domovih. »Na začetku svoje kariere sem bil prepričan, da je največji uspeh to, da ti odobrijo stalno razstavo v muzeju. Danes vem, da je največji uspeh to, da vstopiš v dom neznanca in v uporabi vidiš kose, ki si jih oblikoval,« pravi v Kairu rojeni umetnik.

Svetu želi pokazati mehko plat sodobnega dizajna

Čeprav se danes njegovo ime omenja v družbi najboljših oblikovalcev 21. stoletja, pravi, da se še vedno spopada s povsem enakim izzivom, kot na začetku svoje kariere. »Še vedno je najtežje uporabnikom in podjetjem upravičiti vrednost dizajna. Vedno moram najprej prodati dizajn, preden prodam sebe kot umetnika,« nam je razložil in nadaljeval, da zna biti sodobni dizajn večkrat hladen, tuj in včasih zelo nečloveški. »Trudim se, da bi pokazal svetu, da je tudi sodobno lahko toplo, mehko, človeško in prijetno,« je še dodal. Zaradi velikega povpraševanja po njegovih edinstvenih kreacijah včasih sodeluje tudi pri 75-ih projektih hkrati in ves čas potuje. Zato mu je pomembno, da v vsem tem kaosu ne pozabi nase in na skrb za svoje telo. »Zame so telo, duša in um eno. In za vse našteto skbim enakovredno,« pravi Rashid, ki ima tudi zelo izdelano mnenje glede tega, kakšne so vrline dobrega oblikovalca. »Mora biti pameten, potrpežljiv, učljiv, praktičen, a hkrati poetičen, imeti občutek za estetiko, iskati nove rešitve, eksperimentirati z materiali in v procesu ustvarjanja ne sme pozabiti na dejavnik človečnosti. To pomeni, da v svoje delo vključuje čustva, humor, globlji pomen in pozitivno energijo. Tega primanjkuje! Veliko izdelkov ima zelo kratek rok trajanja, zato je pomembno, da ujamejo duh svojega časa in se ob tem ne obremenjujejo s tem, da so videti in da delujejo na enak način kot vsi drugi izdelki,« je prepričan.

Občutka ustvarjalne blokade ne pozna

Opisana kombinacija osebnih značilnosti očitno več kot deluje, saj mu dela nikoli ne zmanjka. Čeprav ima za seboj več kot 20 let kariere v industrijskem oblikovanju, obstajajo projekti, ki imajo v njegovem srcu prav posebno mesto. »Vedno se je težko odločiti za najljubši projekt, saj sem z mislimi in strastjo vedno osredotočen na novega, ki ga pripravljam. Trenutno je to Temptation, novo letovišče v Cancunu. A če bi moral izbrati med vsemi, potem priznam, da so mi še vedno zelo pri srcu koš Garbo, ki sem ga oblikoval za znamko Umbra leta 1994, pipe, ki sem jih naredil za znamko Cisal leta 2007, in pečice, ki se prodajajo pod znamko Gorenje, saj so bile moj prvi poskus oblikovanja naprav. Blizu so mi tudi moje Kaj ure, znamke Alessi. Vse našteto namreč ponazarja to, kar imam pri oblikovanju najraje; oblikovanje boljše človeške izkušnje s pomočjo dizajna,« nam je zaupal Rashid, ki pri oblikovanju še vedno prisega na svinčnik in pisalni blok. »Obožujem skiciranje. Svoje bloke vedno napolnim s koncepti, nato jih prinesem v studio, kjer jih razvijem. Ko je ideja dodelana in zrela, moja ekipa pripravi 3D-različico ideje, produkcijskih procesov in temeljito raziskavo o materialih,« nam svoj kreativni proces opiše oblikovalec, ki trdi, da mu idej za ustvarjanje nikoli ne zmanjka. »V oblikovanju strah ne obstaja, iskreno sploh ne poznam občutka ustvarjalne blokade. Vedno sem imel več idej, kot so jih podjetja lahko izpeljala,« pravi in razkrije, da se skrivnost neusahljivega navdiha morda skriva v tem, da kar naprej opazuje in ocenjuje vse okoli sebe. »Večina stvari, ki je trenutno na trgu, je zelo slabo in dolgočasno ter nepraktično zasnovanih, oblikovanih. Od zabojnikov za časopise, ki stojijo na ulicah, do čudaških toaletnih prostorov na letalih, grdega pohištva na vrtovih in depresivnih pisarn. S tem pa se moj seznam ponesrečenih oblikovalskih poskusov nikakor še ne konča,« je iskren. 

Članek je bil prvotno objavljen v februarski, 441. številki MM-a. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]