• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Kratek vodič po »koronakrizi« Martina Lindstroma

Marketinški strokovnjak Martin Lindstrom verjame, da lahko med trenutno krizo in tisto iz leta 2008 potegnemo številne vzporednice. Glavna nauka sta dva. Prvič, panika ne koristi nikomur, in drugič, poglobite se v vzroke za paniko in zaskrbljenost. Tu se namreč skrivajo odgovori na marsikatero navidezno nerešljivo vprašanje.

Foto: Digiday

Ko ti življenje ponudi limone, naredi limonado

V svojih napovedih za leto 2020 se Martin Lindstrom v osnovi ni zmotil, le da jih je  (beri: gospodarstvo) nekoliko ustavila kriza, povezana s širjenjem koronavirusa. Zdaj jih je nadgradil s spoznanji in nasveti za med- in pokrizni čas. Kot prvi primer uspešnega poslovanja v kriznem času Lindstrom navaja Hyundai. Korejski velikan je bil eden od redkih avtomobilistov, ki v času gospodarske krize leta 2008 ni zniževal cen. Ugotovili so namreč, da imajo ljudje kljub zaskrbljenosti pred izgubo zaposlitve večinoma dovolj finančnih sredstev za nakup avtomobila. Zato so pro Hyundaiju uvedli posebno vrsto zavarovanja. Sporočilo potencialnim kupcem je bilo naslednje: »Če v naslednjem letu oziroma v času krize izgubite zaposlitev, vam vrnemo denar.« Prodaja se je povečala z dvomestnimi številkami. Po drugi strani vas verjetno zanima, koliko avtomobilov so kupci dejansko vrnili. Odgovor je: pet.

Lindstrom verjame, da so spremenjeni vedenjski vzorci priložnost za nadgradnjo ponudbe oziroma storitve. Pri tem se sklicuje na svojo knjigo Small Data oziroma na navidezno nepomembne vedenjske vzorce, ki pa lahko vodijo do pomembnih spoznanj o nakupnem vedenju ali vedenju ljudi nasploh. To se lahko izkaže tudi kot temelj za nove izdelke ali storitve. Trenutno situacijo tako zaznamujeta množična samoizolacija in pomanjkanje stikov med ljudmi. Zelo verjetno smo na pragu nove gospodarske krize, v najhujšem primeru celo depresije.

Kot primer dobre prakse v tem času navaja sodelovanje z globalno verigo restavracij, ki se je proslavila z natančnostjo kuharskega procesa in varnostjo. To je vodilo do marketinške akcije »Jej varno« in slogana »Obiščite nas in si brezplačno umijte roke« ter deljenja brezplačnih mask, razkužil in otroških slikanic z zdravstvenimi nasveti. »V tednu dni je veriga začela prevladovati pri dostavi hrane na dom,« o uspehu akcije zapiše Lindstrom.

Načrtujte vrnitev

Za vsakim dežjem posije sonce. Kriza seveda ne bo večno trajala, zato načrtujte pokrizno poslovanje. Kako boste »prebudili« ljudi oziroma kako jih boste nagovorili, da ste prav vi dobra izbira? To je za Lindstroma ključno, kajti ob vedenjskih (kriznih) spremembah se spreminjajo tudi naše navade in če je kriza dolgotrajna, te navade postanejo nova normalnost.

Kot primer spremenjenih navad, ki se niso obdržale, Lindstrom navaja stavko zaposlenih na londonski podzemni železnici. Zaradi nezmožnosti vožnje z vlakom so se potniki domislili novih poti in načinov prevoza, v povprečju pa so prihranili šest do sedem minut v eno smer. A se je »kriza« končala prehitro, da bi se navade obdržale. Stavka je namreč trajala le nekaj dni. Skratka, dlje časa neka »kriza«,  večja je verjetnost, da bomo prevzeli nove navade.

»Nekatera podjetja ne bodo preživela. Številne restavracije se lahko zaprejo, nabito polno prostori bodo lahko kaj kmalu stvar preteklosti, zamenjali jih bodo drugi koncepti.  Posebne ponudbe in znižanja mogoče ne bodo dovolj, da bi privabili kupce. Vprašajte se, kaj bomo pogrešali in kaj pozabili. Podatki za leto 2008 ne lažejo: najhitreje rastoče niše  med in po recesiji so bile tako imenovane »panoge greha«, torej vino, čokolada in elektronske cigarete ter oblačila za doma,« svetuje Lindström.

Martin Lindstrom je eden od vodilnih strokovnjakov za znamčenje in avtor knjižnih uspešnic, kot so Small Data, Nakupologija (Buyology) in Marketinško pranje možganov (Brandwashed). Če ste brali njegove knjige in blogovske zapise, potem veste, da se pri svojih napovedih redko zmoti. Na primer, knjiga Small Data (ki jo v slovenskem prevodu najdete v MM-ovi knjigarni) govori prav o tem, kako iz drobcev podatkov izluščiti (oziroma napovedati) trende. Naročite jo lahko na [email protected]