• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Recept za uspeh: dobra zgodba, strast do dela in inovativnost

Začetek zgodbe o blagovni znamki Minicity sega v leto 2014. Jasna Žaler Culiberg in njen mož Miha Culiberg, oba zaposlena v svetu bančno-finančnih produktov in IT, sta takrat veliko delala na Balkanu. V Beogradu sta z otroki obiskala tamkajšnji Minicity in se navdušila nad njim. »Moja strast sta marketing ter prodaja in v tem konceptu sem takoj videla priložnost, kako bi se lahko podjetja na inovativen način z družbeno odgovorno vsebino predstavila segmentu družin,« pravi Jasna Žaler Culiberg, direktorica razvoja poslovanja in prodaje.

»Na začetku se mi ni zdelo ravno 'zdravo', da bi kraj, namenjen otrokom, postavili v nakupovalno središče. A naposled se je prav ta odločitev izkazala za izvrstno,« priznava Jasna Žaler Culiberg. Foto: Črt Piksi

»Z Miho sva delala na področjih IT, prodaje ter marketinga in veliko sva potovala. Sčasoma sva si zaželela drugačne kakovosti življenja, biti več doma, videvati prijatelje in najti poslovno priložnost, ki naju bi navduševala in nama omogočila razvoj lastne podjetniške zgodbe. Poleg tega sva imela občutek, da sva si v vseh teh letih nabrala že dovolj znanja, da bi si kaj takšnega tudi upala uresničiti,« začne zgodbo o nastanku ljubljanskega Minicityja pripovedovati Jasna Žaler Culiberg.

Najpomembnejša je izobraževalna plat

Odkupila sta pravice za Evropo in začela pisati zgodbo, ki se je izkazala za zelo uspešno. Danes je Minicity kraj, kamor starši pripeljejo otroke, da se tam zabavajo, hkrati pa se tudi veliko novega naučijo. Prav izobraževalna plat je tista, ki je za Minicity zelo pomembna. Njihovi pedagogi in psihologi morajo razumeti zmožnost dojemanja otrok glede na starost in hkrati zelo natančno slediti kurikulu v šolah in vrtcih.

»Šole in vrtci so za nas zelo pomembni, brez njih bi lahko bili do štirih popoldne zaprti, saj je do takrat velika večina otrok v vrtcih in šolah ali pa imajo fakultativne dejavnosti. Če želimo ohraniti dobro poslovanje, moramo biti zelo didaktični in praktični, po čemer se razlikujemo od podobnih konceptov v tujini, kjer gre pretežno za komercialno zabavo. Želimo, da je Minicity za obiskovalce realno mesto in da v njem predstavimo čim več dejavnosti in panog, ki obstajajo v resničnem svetu. Z nami je od samega začetka večina javnih podjetij, ker veliko vlagajo v izobraževanje otrok, ki bodo odrasli v njihove uporabnike. Obisk otrok je v Minicityju strokovno voden, pedagoško usposobljeni animatorji imajo znanja iz več kot 50 poklicev iz različnih panog, ki jih spretno prenašajo na obiskovalce; znajo pa tudi razbrati, kaj je otrokom v tistem hipu zanimivo, kaj jih najbolj privlači, kakšna predznanja imajo in kakšne talente kažejo – mnogi otroci so pri nas skoraj vsak dan in jim je treba dati drugačne naloge kot tistim, ki so pri nas prvič,« pripoveduje Žaler Culibergova.

Izzivi so bili tako osebni kot poslovni

Brez izzivov na začetku seveda ni šlo. Eden večjih je bil osebne narave, saj je bila Jasna, ko sta se lotila projekta, v sedmem mesecu nosečnosti, nato pa je bila tudi v času porodniškega dopusta ves čas aktivna. Druga težava je bila finančne narave. Naložba je bila precej večja, kot so sprva pričakovali, zato sta se odločila za partnerstvo s solastniki, s katerimi odlično sodelujejo. Sogovornica je prepričana, da podjetniška zgodba lahko uspe le, če si resnično pripravljen nekaj tvegati in z možem sta tvegala precej.

»Miha je takrat dal odpoved v zelo dobri mednarodni korporaciji, kjer je bil na odličnem delovnem mestu. Pozneje se je vrnil v službo na 'svojem' področju, a ostaja direktor Minicityja. Vključen je v strateške odločitve in poslovno načrtovanje, nadzoruje pravno finančno področje, za prodajo, marketing in razvoj poslovanja pa skrbim jaz, seveda skupaj z odlično in srčno ekipo. Oba sva takrat vzela tudi kredit kot fizični osebi in sva se zavedala, kaj bo, če zadeva ne bi uspela. Odločila sva se sprejeti tveganje, saj sva trdno verjela v uspeh in bila pripravljena za to veliko delati. Kljub temu sva se znašla še pred enim izzivom. Vse finance sva imela premišljene, ko sva v nekem trenutku ugotovila, da potrebujeva še veliko več sredstev za oglaševanje, da bova sploh privabila dovolj ljudi in javnosti predstavila Minicity. Teh sredstev takrat nisva imela, saj je bila naložba višja, in ko sva premlevala, kaj bi lahko storila, sem se spomnila na Marka Kolbla, lastnika Radia Center, ki je tudi direktor Europlakata,« se tistih časov spominja Jasna Žaler Culiberg.

Mariborčanka, ki je v študentskih letih delala kot novinarka na Radiu Center, se je pozneje tam tudi zaposlila in pravi, da je bila to resnično pozitivna izkušnja. Na svojega nekdanjega delodajalca se je obrnila s prošnjo za pomoč: »Še danes se spomnim – bilo je poletje, z Mihom sva bila v kampu Valkanela, jaz noseča ... Odločila sem se, da bom Marku predstavila najino idejo. Vprašala sem ga, ali bi verjel v to zgodbo in mi namenil vsaj majhen košček oglaševanja in se v zameno predstavil v eni od hišic Minicityja kot radijski studio. Večkrat rečem, da brez Marka ne bi bilo Minicityja, saj sta njegova podpora in spodbuda ključno pripomogli, da sva si z Miho tisti dan segla v roke in rekla: 'Gremo!' Radio Center je tako z nami od prvega dne. Naslednji dan sem imela podpisano pogodbo, s katero sem šla naprej do podjetij in prepričana sem, da mi je to, da sem za seboj imela podporo močne medijske hiše, odprlo vrata pri nagovarjanju prvih partnerjev Minicityja, od katerih nam večina zaupa še danes. Še danes pravim: če Marka Kolbla ne bi bilo, tudi Minicity ne bi zrasel!«

Od vrat do vrat

Odločila sta se, da bo lokacija Minicityja v ljubljanskem BTC-ju, čeprav pravita, da to ni bilo samoumevno. »Na začetku sva resnično tehtala. Ni se mi zdelo ravno 'zdravo', da bi kraj, namenjen otrokom, postavili v nakupovalno središče. A naposled se je prav ta odločitev izkazala za izvrstno. Obiskovalci imajo na voljo dovolj parkirnih mest; če morajo starši še kaj opraviti ali nakupiti, je vse v bližini ... Podpisala sva torej pogodbo z BTC-jem, da bomo najeli prostor in takrat je bilo vse, kar smo imeli, arhitekturni načrt. Z njim sva začela trkati na vrata prvih podjetij in če sem prvi dve leti trkala jaz, se je sčasoma zgodba obrnila in zdaj se podjetja obračajo na nas,« pripoveduje naša sogovornica, ki pravi, da trenutno sodelujejo s 54-imi slovenskimi in tujini podjetji.

Priznava, da brez njih ne bi mogli obstajati: »Podjetja so ključna, saj prispevajo strokovne vsebine in znanje, poleg tega pa je njihov prispevek tudi finančen. Minicity je namreč precej velik najemnik, zaradi delovno visoko intenzivne panoge pa imamo tudi zelo velik strošek delovne sile. Minicity namreč sestavlja več kot 60 sodelavcev. Ker želimo omogočiti obisk čim večjemu številu obiskovalcev po sprejemljivih cenah, podjetja tudi na družbeno odgovoren način s svojim sodelovanjem omogočajo, da je naše malo mesto dostopno širokemu krogu otrok do 13. leta in njihovim staršem. Vedno se trudimo, da bi bila naša sodelovanja korektna in doslej nam to odlično uspeva. Največ pritiska je bilo morda s strani trgovcev – držimo se namreč pravila, da vedno predstavljamo samo eno podjetje z enega področja. Tu je bilo malce napetosti, saj je zanimanje sočasno izkazalo več konkurenčnih podjetij, ampak smo se vedno držali načela korektnosti – tisti, ki je bil z nami prvi, je prvi, ne glede na to, ali bi nekdo drug želel ponuditi večji vložek. Hofer je tako eno od tistih podjetij, ki so z nami od samega začetka in to celo z dvema enotama, trgovino in pekarno, njihova vsebina pa je še danes med prvimi, po zanimivosti in obiskanosti z vidika otrok in staršev,« pravi.

Delujejo kot nišna marketinška agencija

Vsakemu podjetju ponudijo paket sodelovanja za najmanj eno leto in v teh petih letih so postali prava nišna marketinška agencija. V dnevni operativi in marketingu imajo zaposlenih osem ljudi, ki so strokovnjaki za marketing, odnose z javnostmi, digitalno komuniciranje, projektno vodenje, organizacijo dogodkov in vodenje ključnih strank, ob tem pa sodeluje še velika ekipa animatorjev in snovalcev programov ter pedagoškega osebja. »Število obiskovalcev dnevno narašča, s tem pa se veča tudi podatkovna baza. Kot marketinška agencija naredimo vse – od strategij za podjetja do dogodkov, nudimo jim veliko promocije v medijih, hkrati pa obiskovalce zelo premišljeno izpostavljamo blagovnim znamkam, saj ima vsaka vsebina svojo primarno pedagoško zasnovo. Pri nas namreč velja strogo pravilo, da igralne enote v procesu učenja in animacije vedno omenjamo z imeni, denimo 'gradimo hišo' ali 'založba'. Vsaka hišica ima namreč delovno ime, pri čemer se blagovna znamka vsebinsko predstavi na inovativen, poučen, pedagoški in interaktiven način. Po drugi strani pa je zanimivo, da pri nas interakcija z blagovno znamko traja precej dlje, kot če se z njo soočite na primer preko oglasa na televiziji ali slike na oglasnem panoju. Tam vse skupaj traja nekaj sekund, pri nas pa povprečni čas obiska traja skoraj tri ure, torej so obiskovalci precej dlje v stiku z blagovnimi znamkami,« pripoveduje. 

Znamka, ki jo vsak pozna

Ponosna je na to, da v petih letih niso imeli nobene slabe izkušnje, zlasti pa je vesela, da jima je z Miho je uspelo ta uspešen projekt ustvariti dobesedno iz nič, saj sta se ga lotila brez vsakega finančnega zaledja, brez povezav ali poznanstev. »Hkrati imava pet otrok, najmlajši je pred nekaj dnevi dopolnil eno leto, tako da je bilo tudi združevanje materinstva in poslovne plati življenja vse prej kot lahko. A uspelo nama je ustvariti blagovno znamko, za katero res lahko trdim, da jo vsak pozna. Vsakič, ko se komu predstavim in omenim Minicity, vsi vedo, o čem govorim!«

Razlogov za uspeh je po njenem mnenju kar nekaj. Primarna je dobra zgodba, saj meni, da otrokom (in njihovim staršem) dajejo res nekaj uporabnega in koristnega. »Poleg tega je obiskovalcem pomembno, da pri nas vedno skrbimo za red, čistočo in korektnost ter da imamo dostopne cene. Hkrati je k naši zgodbi o uspehu veliko prispevalo naše profesionalno in osebno sodelovanje s partnerji. Sama osebno poznam vse, s katerimi sodelujemo in redno vzdržujem stike, ekipa pa skrbi za redna poročila in predstavitev rezultatov. Vložki partnerjev v zakup interaktivnega oglasnega prostora lahko predstavljajo velik del marketinškega proračuna podjetja, zato se ponavadi obračam neposredno na člane uprave ali lastnike podjetij, vedno stojim za svojimi besedami in jih podkrepim s konkretnimi dejstvi. Prepričana sem, da sogovornike – poleg strokovnih argumentov in statističnih podatkov – prepričata tudi moja osebna integriteta, navdušenje in strast. Pomembno vlogo pri vsem tem igra tudi ekipa. Pri izbiri sodelavcev smo imeli vedno 'srečno roko', hkrati pa se z možem zelo dopolnjujeva. On je močan na področjih, kjer sem jaz šibkejša in obratno. Sama sem tista, ki stvari takoj naredi; sem človek akcije. Vedno pa potrebuješ tudi nekoga, ki je strateg, ki gleda v prihodnost in vidi gozd. In to je Miha. Po izobrazbi je pravnik, hkrati pa zelo spretno vodi finančno-pravni del in odlično krmari s sodelavci. Naše poslovanje temelji na spoštovanju in dobrih medosebnih odnosih ter zaupanju. Predvsem pa delava s srcem in prepričana sva, da se to čuti,« našteva vse razloge, ki po njenem mnenju botrujejo uspehu blagovne znamke Minicity.

Ponosni na svojo inovativnost

Med vsemi razlogi pa sogovornica izpostavi še enega, in sicer inovativnost: »Takšnega pristopa kot ga imamo mi, v Sloveniji ni. Kot zanimivost lahko omenim, da smo na konferenci SEMPL dobili nagrado za najboljši nov medijski format oziroma nov kanal komuniciranja. Gre za interaktivni marketing, ki je kombinacija zabave in izobraževanja.« Kar zadeva oglaševanje, so njihova ciljna skupina starši majhnih otrok, najboljši kanal, da jih dosežejo, pa so družbena omrežja, kot sta Facebook in Instagram. V spletno oglaševanje vlagajo več kot polovico razpoložljivih finančnih sredstev, ostalo pa namenijo radiu, televiziji in tiskanim medijem. Dobro poznajo svoje kanale, na katerih so ves čas aktivni, hkrati pa so jih strateško razpršili: »Prepričati moramo tako strokovno javnost, na primer učitelje in vzgojitelje, kot tudi starše, babice in dedke. Veliko se posvečamo temu, da privabimo tujce, saj je med našimi obiskovalci ogromno turistov. Računamo na dodaten porast obiska v času, ko bodo v naši neposredni bližini odprli Ikeo.«

Poleg spletnega oglaševanja so zelo aktivni na področju direktnega marketinga, kot so e-novičniki in SMS obveščanje, veliko stavijo na širjenje pozitivnih izkušenj od ust do ust, sodelujejo pa tudi z znanimi osebnostmi in blogerkami. Pri tem Jasna Žaler Culiberg poudarja, da jim je najbolj všeč sodelovanje, pri katerem se nekdo resnično potrudi. »Največ nam pomeni, da je blogerka že od prej naša redna obiskovalka, ki nas rada obiskuje in verjame v našo zgodbo. Takšne ljudi potem radi povabimo k sodelovanju. Rada bi še poudarila, da si ves čas prizadevamo za kakovostne vsebine. Staršem povemo, kaj bodo dobili pri nas in da nismo klasična igralnica, kamor pripelješ otroke, da se malo poigrajo. Pri nas poskušamo otroke ozavestiti z znanjem, jim dati osnovo za življenje – jih naučiti, kako naj skrbijo zase, jim povedati marsikaj o spoštovanju, delu v skupini, timskem delu ... Mislim, da smo glede oglaševanja precej spretni, hkrati pa imamo še precej manevrskega prostora pri upravljanju odnosov s strankami. Trudimo se za zvestobo obiskovalcev in rednim nudimo določene prednosti, zavedamo pa se, kako pomembno je, da ponujamo vedno nove in zanimive vsebine. Prizadevamo si za konkurenčne cene, veliko se povezujemo s podobnimi ponudniki ali ponudniki vsebine za mlade.«

Z možem sta aktivna tudi na drugih področjih. Udeležujeta se marketinških dogodkov, kjer imata priložnost predstaviti svojo zgodbo, v največji meri pa še vedno stavita na osebni stik. Dvakrat na leto pripravijo dogodek za vzgojitelje in učitelje, enkrat na leto pa organizirajo Minicity mikser, katerega namen je B2B marketing. »Gre za dogodek, na katerega je lani prišlo več kot 170 direktorjev podjetij in direktorjev marketinga v različnih podjetjih. Poleg tega, da se družijo, se tudi marsičesa novega naučijo, hkrati pa se na takšnih srečanjih sklene kar nekaj poslov,« ponosno pove naša sogovornica, ki se je le nekaj dni pred našim srečanjem vrnila s Franšiznega foruma v norveški prestolnici Oslo, kjer so predstavljali franšizni model širitve Minicityja po drugih evropskih trgih. »Tam smo se srečali s svetovalci, ki pripravljajo dokumentacijo za vsako evropsko državo posebej, hkrati pa so bili tam tudi 'brokerji', torej tisti, ki so navdušeni nad našim modelom in že imajo potencialne vlagatelje različnih profilov. Povpraševanje je bilo veliko, tako da lahko povem, da si bomo v prihodnosti intenzivno posvečali širitvi,« sklene sogovornica.

Mesto v malem za otroke do 13. leta

Minicity je namenjen otrokom do trinajstega leta starosti. V tem mestu v malem najdejo prav vse, kar imamo tudi v resničnih mestih – pekarno, trgovino, zobozdravnika, knjižnico, porodnišnico ... Vsaka od »hišic« je opremljena tako, da lahko otroci spoznavajo, kako deluje posamezno področje. V trgovini se s čisto pravim vozičkom sprehajajo med policami, ko nakupijo izdelke, se postavijo v vrsto, »blagajnik« izdelke poskenira, »kupec« pa jih nato tudi plača. V avtohiši se naučijo, kako zamenjati gumo na avtu ali doliti olje, v pekarni pa lahko s pomočjo animatorjev spečejo piškote. Prav ta izobraževalni del v Minicityju najbolj poudarjajo, saj želijo, da se otroci zabavajo in da se pri tem tudi kaj novega naučijo.

Članek je bil prvotno objavljen v julijski, 457/458. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]