• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Zbogom, (oglaševalska) legenda!

V skladu z napovedmi lani septembra, bo Volkswagen ta teden prenehal s proizvodnjo legendarnega avtomobila Beetle. Ne pozabimo, da gre za tistega »hrošča«, ki je postal zvezda številnih nepozabnih oglasov.

»Lemon« in »Think Small« (1959) sta za vedno zapisana v oglaševalsko zgodovino.

Nemški proizvajalec avtomobilov je 14. septembra 2018 napovedal, da bo po 70 letih in treh generacijah upokojil »hrošča«. Iz Volkswagna so sporočili, da bodo proste kapacitete v tovarni v mehiškem Pueblu namenili za izdelavo novih SUV-jev za trge Severne Amerike. Zadnja generacija Beetlov je sicer prišla na slovenski trg konec leta 2011, avtomobil pa je po besedah Nuše Pleše iz marketinga Volkswagen Slovenija tudi pri nas pustil pečat legende. »Od leta 2011 do sredine lanskega leta, ko je bila ukinjena proizvodnja za Evropo, smo prodali dobrih 200 vozil,« je povedala Plešetova.

DDB, »Think Small« in vstop v popularno kulturo

Avtomobil ima korenine v tridesetih letih prejšnjega stoletja, ko je inženir Ferdinand Porsche želel razviti »ljudski avtomobil« ali v nemščini »Volkswagen«. V Nemčiji so ga uradno predstavili leta 1938, v ZDA pa 11 let kasneje. V šestdesetih letih je predvsem v ZDA postal nosilec popularne kulture, tudi po zaslugi izjemnih oglasov agencije DDB (Volkswagen je njihov naročnik postal leta 1959).

Dvojec umetniški direktor Helmut Krone in tekstopisec Julian Koenig ni imel lahke naloge, saj sta v ZDA – slabih 15 let po koncu 2. svetovne vojne - predstavljala avtomobil, ki so ga začeli proizvajati v času nacističnega režima v Nemčiji. Kot ameriški Nemec prve generacije naj bi Krone delo sprejel, ker je bil sploh eden redkih, ki je avto poznal in ga dejansko vozil, poleg tega pa ga je bolj kot oglaševanje zanimalo »le« oblikovanje. Uspelo jima je in to tako zelo, da sta oglasa »Lemon« in »Think Small« (1959) našla svoje mesto v oglaševalski zgodovini. V knjigi Oglaševalski svet Mark Tungate piše, da si dvojec pri delu (še bolj pa po osebnosti) ne bi mogel biti bolj različen in sta si pri snovanju omenjenih oglasov večkrat nasprotovala, poleg tega pa (v tem se nista razlikovala) nista poslušala svojih nadrejenih, vključno z ustanoviteljem Billom Bernbachom. 

Oglas »We Do Our Thing, You Do Yours« iz 70-ih prejšnjega stoletja.

»Ljudje v oglaševanju se radi prevečkrat pretirano navdušimo nad Volkswagnovimi oglasi. Toda ne smemo zanikati njegove inovativnosti in natančnosti, ki sta prestala duh časa. Ko so leta 1998 predstavili nov model Beetla, so v oglaševanju le malo spremenili Kronejevo klasično postavitev. Ni treba izgubljati besed, da je izvorna kampanja še vedno videti preprosto superiorno,« piše Tungate. Z nekaj seštevanja in odštevanja ugotovite, da gre za skoraj pol stoletja razlike. Verjetno tudi ni treba posebej omenjati, da sta oglaševalski klasiki nastali v času, ko je oglaševanje šele dobivalo svoj zagon in veljavo. 

Mimogrede, oglas je tudi predmet »razprave« v seriji Mad Men.

Še nekaj oglasov s hroščem v glavni vlogi: