• Facebook
  • Twitter
  • RSS

»Pri trženju avtomobilov je najpomembnejša njihova oblika«

Domen Ručigaj že enajst let uspešno dela v tujini. Njegova poslovna pot se je začela leta 2008 pri proizvajalcu avtomobilov Volkswagen, trenutno pa dela za Audi. Oblikovanje vozil je njegova strast, ne glede na to, ali gre za limuzine, športne modele ali kaj tretjega. »Zame je vsak projekt svojevrsten izziv, ki zahteva nove oblikovalske rešitve, in vsakega se lotim z navdušenjem. Čeprav je včasih težko ohranjati izvirnost, se trudim in iščem vedno nekaj novega, boljšega in bolj posebnega,« je povedal v intervjuju za MM.

»Svoje delo vedno primerjam z voznikom formule ena. Ta mora vedno dati vse od sebe, vsaka milisekunda je pomembna in vsak tekmovalni vikend mora biti najboljši, najhitrejši ... Podobno je v našem poklicu,« o delu oblikovalca razmišlja Domen Ručigaj.

Domen Ručigaj pravi, da se je njegova »oblikovalska pot« začela že v otroštvu. »Že kot otrok sem rad risal, oblikoval in izdeloval različne predmete iz lego kock, lesa in papirja,« pravi in dodaja, da je kot večina fantičev tudi on oboževal igro z avtomobilčki, ki jih je rad tudi risal. »Imel sem ogromno srečo, da sem odrasel v tehnični oziroma kreativni družini. Moj oče je vedno risal in ustvarjal kreativne in tehnične rešitve ter me poleg vsega tudi navduševal nad fotografijo. Moja mati je kreativni fenomen ustvarjalnih ročnih del, osem let starejši brat pa pravi tehnični navdušenec, ki je na neki način 'kriv', da sem postal avtomobilski oblikovalec. Kriv zato, ker je vedno kupoval slovenske in mednarodne avtomobilske revije, v katerih sem prvič zasledil članke o avtomobilskem oblikovanju in občudoval oblikovalske skice znanih oblikovalcev,« se spominja svojih začetkov.

Verjetno je bila zato logična pot na fakulteto, ki ga je vodila k želenemu poklicu. Študiral je na Naravoslovnotehniški fakulteti v Ljubljani. Pravi, da so v njegovem poklicu študijske izkušnje seveda zelo pomembne, predvsem pa izpostavlja pomen prakse v industriji. Poleg tega po njegovem mnenju dejstvo, da si hodil na dobre univerze, vedno lažje odpre vrata v svet avtomobilske industrije, čeprav zadnje čase ni več nujno tako. »V zadnjih letih se trend vstopa v industrijo spreminja. Veliko nadarjenih posameznikov prihaja iz 'neznanih' univerz in vstopajo v ta posel s talentom, veseljem do dela ter željo po uspehu,« opaža.

V iskanju vedno novega ključa k uspehu

Na vprašanje, kakšno taktiko je imel, ko je začel iskati svojo prvo zaposlitev, brez oklevanja pove, da je to in še vedno je biti prvi, drugačen in edinstven. »S tem sem pridobil in še vedno dobivam pozornost in prepoznavnost na delovnem področju. Seveda to zahteva veliko garanja, raziskav in neprespanih noči, vendar na koncu dneva, tedna ali celo projekta to pomeni vse,« pove. Če bi moral dati nasvet mlademu nadebudnemu študentu, ki si želi tako uspešne kariere, kot je njegova, bi mu torej dal naslednji nasvet: najpomembnejša je želja po osebnem uspehu in izobraževanju ter nagnjenost k iskanju novega ključa do uspeha. Določena »agresivnost« in sposobnost trženja samega sebe sta seveda pomembni v pravem merilu, v preveliki meri pa lahko tudi zelo škodujeta.

Od Volkswagna k Audiju

Njegova profesionalna pot avtomobilskega oblikovalca se je začela leta 2008 pri Volkswagnu. Tam je začel delati kot oblikovalec zunanje podobe (ang. exterior designer) v oblikovalskem studiu Design Studio2 v nemškem Wolfsburgu. Njegovo delo je bilo zunanje oblikovanje osebnih in industrijskih vozil za vsa svetovna tržišča. V tem začetnem obdobju mu je bil v veliko pomoč Robert Lešnik, še en izjemen Slovenec na področju avtomobilskega oblikovanja. Zanj pravi, da je njegov velik vzornik oziroma idol in vedno poskuša biti tako dober, kot je on. »Od Roberta se še vedno učim trdega dela in premagovanja ovir v svojem poklicu,« pove z naklonjenostjo. »S premagovanjem ovir govorim predvsem o želji biti vedno prvi in zmagovati pri projektih. Svoje delo vedno primerjam z voznikom formule ena. Ta mora vedno dati vse od sebe, vsaka milisekunda je pomembna in vsak tekmovalni vikend mora biti najboljši, najhitrejši ... Podobno je v našem poklicu. V oblikovalskih studiih so zelo dobri oblikovalci in konkurenca je velika, projekti so časovno omejeni na kratek čas. Poleg tega razvoj vsakega vozila zahteva velik finančni zalogaj, tako da je resnično vedno treba dati vse od sebe. Na koncu je le en zmagovalec projekta.« Da pa ne bomo omenjali le »ovir«, je treba povedati, da so tudi prednosti tega poklica številne. Mednje Ručigaj uvrščapredvsem spoznavanje najnovejših tehnologij in delo z njimi, sodelovanje z izjemnimi mednarodnimi ekipami, hitrost dela in osebni razvoj.

»Od nekdaj sem si želel delati za nemško avtomobilsko znamko«

Profesionalna pot ga je nato vodila k drugemu avtomobilskemu proizvajalcu, Audiju, k menjavi podjetja pa je prispevala predvsem njegova želja po spremembi in sodelovanju z vodilnimi ljudmi v Audijevi oblikovalski ekipi. Na vprašanje, ali mu je bilo težko narediti »preskok« od ene k drugi priznani blagovni znamki, ki imata vsaka svoje zakonitosti in nekakšna pravila, odgovarja, da si je od nekdaj želel delati za nemško avtomobilsko znamko. Pri Volkswagnu je imel najboljšo šolo avtomobilskega oblikovanja, pri kateri se je naučil veliko o pravilih in zakonitostih avtomobilskega oblikovanja, trženja, tehnologiji ... »Sedem let, od leta 2008 do leta 2015, sem pri Volkswagnu sodeloval pri  proizvodnih in konceptnih vozilih, vendar sem leta 2014 začutil željo po iskanju nečesa novega, zato prestop k Audiju ni bil težak. Nenazadnje sem ostal v Nemčiji in lahko rečem, da so mi Nemci blizu. Všeč mi je njihova organiziranost, doslednost in dejstvo, da vedno želijo doseči najboljše,« pravi. Čeprav se je v Nemčiji resnično »našel«, pa to ne pomeni nujno, da bo tam tudi ostal. V sodobnem svetu avtomobilskega oblikovanja so vrata v svet vedno odprta, tako da je težko napovedati prihodnost, meni.

Pa bi morda kdaj v prihodnosti prišel nazaj v Slovenijo ali pa je ta po vseh letih uspešne kariere v tujini zanj postala »premajhna«? Glede na to, da pri nas delovno mesto avtomobilskega oblikovalca trenutno ne obstaja, pravi, da se v svoji domovini ta trenutek ne vidi. Vendar po njegovem mnenju Slovenija nikakor ni premajhna, saj obstajajo podjetja, ki prihajajo iz Slovenije in so v tujini izjemno pomembna. »Vsako jutro, ko pridem v studio, na zadnjem delu zmagovalnega audija R18 iz Le Mansa vidim napis Akrapovič,« navaja kot primer.

Dober dizajn se vedno prodaja

Kot oblikovalec priznanih blagovnih znamk mora Ručigaj slediti njihovi dolgoletni tradiciji, hkrati pa mora spremljati tudi najnovejše trende. Ravnovesje med tema področjema ohranja s tem, da veliko svojega časa vlaga v raziskovanje oziroma izobraževanje o tradiciji in identiteti podjetja, to pa nato združuje z naklonjenostjo novi tehnologiji. Pravi, da je zlasti Audi znan po tem, da posveča veliko pozornosti tradiciji in njenemu ohranjanju, ki pa je v simbiozi z najnovejšo tehnologijo in tehnološkimi rešitvami, na primer pri vozilih quattro ali e-tron. Poleg tega vedno upoštevajo tudi svetovne trende, trenutno je to umetna inteligenca.

Avtomobilska industrija je panoga, v kateri vsak dan pride na tržišče kakšna nova tehnologija, avtomobili postajajo iz leta v leto varnejši, tehnološko napredni, avtonomna tehnologija ter mobilizacija pa spreminjata svet, tako da mora biti avtomobilski oblikovalec zelo podkovan na področju tehnologije, tehničnih rešitev kot tudi tehničnih lastnosti vozila. Zelo tesno mora sodelovati tudi z razvojnim in marketinškim oddelkom. »Za sam proizvod in oblikovalske rešitve je zelo pomembno poznavanje marketinga in tržišča. To, kar je trenutno moderno v Evropi, ne pomeni, da se bo prodajalo na Kitajskem ali v Ameriki. Tako da so oblikovalske rešitve vedno prilagojene glede na izdelek in trg,« opozarja Ručigaj. Hkrati priznava, da je pri trženju avtomobilov najpomembnejša njihova oblika. »Oblika je po mojem mnenju skoraj vse. Oblika nas privlači in dober dizajn se vedno prodaja. Iščemo tisto, čemur pravimo, da je timeless, torej brezčasno. Če vam to uspe najti, gre za pravo zlato za tržišče in za prodajno statistiko.«

Vse več žensk privrženih športnim avtomobilom

Med pogovorom se dotakneva tudi razlik med spoloma. Zanima me, ali še vedno velja, da ženske raje kupujemo »lepe« avtomobile, lepih barv, moške pa bolj zanimajo tehnične podrobnosti. »Seveda so opazne razlike med spoloma, vendar so se precej zmanjšale oziroma spremenile. Še pred leti so ženske kupovale majhne mestne avtomobile pisanih barv, moški pa velike avtomobile, ki so bili tehnološko dovršeni. Trendi pa v zadnjih letih kažejo, da vedno več žensk kupuje športne avtomobile ali pa velike terence z veliko tehnološke opreme, ker se v njih počutijo varno in udobno.« Ta sprememba po mnenju Ručigaja močno odseva predvsem v prodaji športnih vozil znamk Lamborghini, Ferrari, Aston Martin in podobno, saj se vedno več žensk odloča za nakup takšnega vozila. Moški pa so po njegovem mnenju še vedno bolj usmerjeni v limuzinske, avantgardne oblike vozil ter v srednji razred terencev.

»Klasični Porsche 911 bo vedno aktualen«

Kaj pa bo prinesla prihodnost? Sogovornik meni, da bo z elektrifikacijo v prihodnosti na cestah vedno več futurističnih oblik vozil in da se bo njihova klasična arhitektura spremenila. Po drugi strani bodo določena podjetja vseeno obdržala »klasično« obliko zaradi svoje prepoznavnosti in pomembnosti deleža na trgu. »'Klasična' oblika Porscheja 911 bo tako vedno aktualna,« je prepričan Ručigaj, ki tudi sam zelo rad vozi. Trenutno je to novi Audi A1, a mu je v veliko veselje preizkušati različna vozila. Na leto prevozi približno petindvajset do trideset tisoč kilometrov in pravi, da je zelo rad v avtu. »Avto mi daje možnost svobode in neodvisnosti. Sem zelo umirjen voznik in se vedno prilagajam stanju vozišča. Ko pa si zaželim malo več adrenalina in hitrejše vožnje, grem s prijatelji in sodelavci na dirkališča, kjer uživam v hitri športni vožnji,« še doda.

Članek je bil prvotno objavljen v junijski, 456. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]