• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Je samski potrošnik idealen potrošnik?

Družbene spremembe v povezavi z gospodarsko krizo so temeljito zamajale tradicionalne vzorce življenja, saj predvsem mladi precej več časa posvečajo iskanju zaposlitve in pozneje karieri, spremenil pa se je tudi odnos do zasebnosti in partnerstva. Je samskost v Sloveniji trend ali posledica?

Samsko življenje je v današnji družbi postalo precej bolj sprejemljivo, družbenih pritiskov pa je manj. Foto: Dreamstime

Statistični urad Republike Slovenije je letos izdal publikacijo, ki se posveča sestavi gospodinjstev. Ugotovitve ne kažejo pretiranih odstopanj v primerjavi s tujino, saj je tudi pri nas opazen velik porast števila enočlanskih gospodinjstev, ki pa ga v publikaciji večinoma pripisujejo staranju prebivalstva, saj kot tipično predstavnico enočlanskih gospodinjstev navajajo 78-letno ovdovelo žensko. V primerjavi s popisom prebivalstva leta 2002 se je delež enočlanskih gospodinjstev povečal za skoraj 21,9 odstotnih točk na 32,6 odstotka leta 2015, pri čemer se je, zanimivo, delež v primerjavi z letom 2011 znižal za 0,2 odstotka. Skratka, tretjina gospodinjstev v Sloveniji naj bi bila enočlanskih. Če bi se zanašali zgolj na gole statistične podatke, bi lahko posplošili, da Slovenija postaja dežela samskih.

Slovenski model prehoda v družinsko življenje

V časniku Delo so izvedli raziskavo, kjer so se skušali izogniti metodološkim preprekam, saj pod samske v uradnih statistikah štejejo tudi ovdoveli in razvezani. V raziskavi »Ljubezen v Sloveniji« časnik potrjuje trend, ki je opazen v tujini. Formalno je samskih vedno več, a ugotovitve raziskave kažejo, da zato, ker niso bili nikoli poročeni. Dejansko stanje je torej nekoliko drugačno, saj se posamezniki pogosteje odločajo za življenje v neformalnih partnerskih odnosih. To preprosto povedano pomeni, da so statistično zabeleženi kot samski, čeprav v resnici niso. Bolj kot številke v primeru Slovenije izstopa nekaj drugega. Sociologinja dr. Mirjana Ule v članku opozarja na spremembo v prehodu v družinsko življenje. Če je še v devetdesetih letih v Sloveniji veljal prehod iz izobraževalnega v delovni proces in prehod v družinsko življenje za sorazmerno netežavnega, se je po letu 2000 izkazal za precej bolj problematičnega in predvsem dolgotrajnejšega. Ljudje so postali prezasedeni z iskanjem zaposlitve, kar je potratno tako s stališča porabe energije kot tudi časa. Uletova navaja tako imenovani »slovenski model« prehoda v družinsko življenje, ki je mešanica med sredozemskim, kjer mladi dlje časa živijo pri starših in nato takoj vstopijo v zakonsko skupnost, in severnoevropskim, kjer se mladi takoj odselijo od staršev in pozno vstopijo v partnersko ali družinsko življenje, vmes pa živijo samsko življenje. Slovenski model pa gre po navedbah Uletove takole: mladi »po sredozemsko« dolgo živijo pri starših, sledi samsko življenje, nato pa se »zresnijo« oziroma postanejo zreli in zahtevni, saj po 30. ali 35. letu starosti premišljeno izbirajo partnerja, kar pomeni, da je prehod v partnersko življenje vse težji.

Samski kot tržna niša

Ker pa se danes pri tistih, ki imajo delo, delovnik podaljšuje, se je na prehodu iz izvorne v lastno družino vzpostavil prostor »deljenih življenj«, kajti gre za odgovorne odrasle na delu, ki pa v zasebnem življenju eksperimentirajo z življenjem, zasebnost pa jim pomeni oddih od zaposlitve, pojav opisuje Uletova. Tudi zaradi teh specifičnih značilnosti v Sloveniji samski ljudje postajajo vse bolj privlačna ciljna skupina za oglaševalce, v največji meri zaradi svoje kupne moči in naklonjenosti preizkušanju novega in trendovskega. To tržno nišo sta prepoznala in v posel spremenila ustanovitelj portala ona-on.com Luka Kogovšek in ustanoviteljica in direktorica Dogodkov za samske Nina Slapnik. Zmenkarije preko spleta na portalu oziroma udeležbo na Dogodkih za samske imata za optimizacijo časa in naložbo vase, predvsem pa gre po njunem za enega izmed učinkovitih načinov spoznavanja ljudi, ki je v hitrem tempu življenja vedno večji izziv.

Pri tem se lahko upravičeno vprašamo, koliko takšnih posameznikov se načrtno odloči za samskost. Po ugotovitvah raziskave dr. Iztoka Šorija je zgolj 10 odstotkov posameznikov takšnih, ki si ne želijo partnerske zveze in so s samskim načinom življenja najbolj zadovoljni, pri čemer ju loči na dva podsegmenta, in sicer na tiste, ki partnersko zvezo in osnovanje družine zavračajo kot obliko podrejanja in prilagajanja družbenim pritiskom, in tiste, ki so te »konvencije« že izpolnili in s tem nekako izgubili zanimanje za resne zveze. To so tisti, ki imajo otroke in živijo ločeno.

Samski zapravijo več?

Škotski pisec Ewan Morrison je v eni izmed svojih kolumn dejal, da nas kapitalizem zaradi hitrega tempa in stalne negotovosti dobesedno sili v to, da smo samski. Še več, trdi, da »sile trga« (ob katerih omenja tudi oglaševanje) manipulirajo z nami do te mere, da je samski potrošnik tudi idealni potrošnik ali pa vsaj model idealnega potrošnika, ki zapravi več. Bella DePaulo mu je v svojem zapisu na portalu Pychology Today odgovorila, da njegove trditve ne držijo povsem in navedla številne primere, kjer so samski na neki način diskriminirani, pri čemer izpostavlja potovanja, saj samski na primer hotelsko sobo preplačajo v primerjavi s pari. Ali je to res, smo se pozanimali pri potovalni agenciji STA potovanja, kjer so posameznikom, ki potujejo ali načrtujejo potovati sami, namenili podtemo na precej obiskanem forumu STA, ki se imenuje »popotniški zmenki«, poleg tega pa imajo programe skupinskih potovanj, ki prav tako ciljajo na samske, kjer se je mogoče pridružiti manjši skupini popotnikov s celega sveta. »Zavedamo se, da je solo potovanje lahko dražje, zato v sklopu naših programov samski popotniki ne plačujejo dodatnih stroškov. Preprosto jih povežemo z ostalimi popotniki in jih tako »premije« za enoposteljne sobe ne udarijo po žepu,« nam je pojasnila Anuška Cerovšek Beltram, soustanoviteljica agencije, ki v tem segmentu potrošnikov sicer ne opaža premikov v nakupnih navadah.

Sprememba v miselnosti, pa tudi predsodkih

Samsko življenje je v današnji družbi postalo precej bolj sprejemljivo, družbenih pritiskov pa je manj. Spremembe s tega vidika življenja opaža tudi Slapnikova, ki meni, da samskost ni več tako negativno označena kot včasih, ko si veljal za »čudnega«, celo deviantnega, če nisi imel partnerja. Opozarja, da samskosti ne gre enačiti z osamljenostjo, temveč je samskost lahko navdihujoče obdobje v naših življenjih. »Vsekakor spodbujamo, da bi samskost začeli ljudje dojemati kot radost. Kot nekaj, kar je dobro za nas, saj nas zopet postavi na noge in ponudi nove priložnosti za osebnostno rast in nova doživetja,« utemeljuje Slapnikova. Podobno opažajo tudi v agenciji STA potovanja, ki se jim zdijo samski zelo relevantna ciljna skupina. »Vedno več ljudi se odloča za solo potovanje, saj če nimaš partnerja, zelo težko najdeš sopotnika, ki bo izbral enako destinacijo in enak termin. In ker usklajevanje z dopusti ni potrebno, imajo samski običajno več časa za potovanje ter so vanj tudi bolj vpeti, saj se lahko odpravijo na destinacijo povsem po lastnem okusu, brez sklepanja kompromisov,« pravi Cerovšek Beltramova.

Zmenek, kot da bi mignil s prstom

»Na ona-on.com je opazno predvsem, da so se ljudje zelo sprostili glede uporabe interneta za spoznavanje,« spremembe na portalu zaznava Kogovšek, ki v portalu vidi priročno in najhitrejšo pot do kakovostnih zmenkov v živo, kjer gre potem »vse po starem«.

Z razvojem tehnologije so se razvijale tudi spletne zmenkarije, ki so začele dobivati drugačno obliko, kot jo je sprva predstavil na primer portal Match.com leta 1995. Trenutno najbolj priljubljena med spletnimi zmenkarijami je aplikacija Tinder, ki je po mnenju mnogih svet zmenkarij postavila na glavo in jih še pospešila s svojo funkcijo všečkanja. Aplikacija je večjo pozornost uspela pritegniti po zaslugi športnikov, ki so jo uporabljali za kratkočasenje med bivanjem v olimpijski vasi na olimpijskih igrah v Sočiju in Riu. Direktor in ustanovitelj Tinderja Sean Rad je na svojem predavanju na konferenci Web Summit v Dublinu dejal, da 80 odstotkov uporabnikov Tinderja v resnici išče dolgotrajno zvezo in ne (le) kratkotrajnih avantur. »Iznašli smo najbolj učinkovit način spoznavanja novih ljudi,« je povedal Rad, ki mu mnogi mediji očitajo, da ima Tinder veliko zaslug za porast spolno prenosljivih bolezni.

Tako Slapnikova kot tudi Kogovšek v Tinderju ne vidita tekmeca. Natančneje, v uporabnikih Tinderja ne vidita istih ciljnih skupin. »Ona-on.com je osredotočen na iskanje pravega partnerja, torej resne zvezo in partnerstva, s čimer privablja predvsem ljudi z resnimi nameni nekje od 25. leta dalje. Teh je v Sloveniji tudi daleč največ, trenutno beležimo blizu 160 tisoč uporabnikov, med katerimi jih je več kot 70 tisoč mesečno aktivnih,« pojasnjuje Kogovšek.

Drugačno mišljenje pri udeležencih Dogodkov za samske poudarja tudi Slapnikova, saj se ti ne morejo skrivati za lažnimi profili, ne poslužujejo se praznega govoričenja in ker živimo v dobi spleta, tudi ni skrivanja za zasloni, čeprav sama pozdravlja nove načine spoznavanja ljudi. »Gre za optimizacijo časa vseh udeleženih v enem prostoru, v enem večeru. Gre za popolnoma iskreno komunikacijo s sočlovekom in hkrati tudi pripadnost celotni skupini v tistem večeru, saj smo vsi v enaki situaciji,« pojasnjuje Slapnikova, ki zagovarja spoznavanje ljudi v živo.

Priložnosti za blagovne znamke je še veliko

Slapnikova poudarja, da imajo oglaševalci v panogi zmenkarij vsekakor še veliko priložnosti, vendar pa morajo ti po njenem mnenju pogledati nekoliko globlje in posameznike obravnavati kot osebe z vsemi svojimi zgodbami in ne posameznike kot številke. Tamara Nanaja, ki pri Dogodkih za samske skrbi za odnose z javnostmi, pravi, da sami zaradi specifičnosti produkta uporabljajo drugačne marketinške prakse, ki ne temeljijo na množičnosti. »Pravzaprav je veliko marketinga od ust do ust, manj direktnega in veliko posrednega, ključni pa so odnosi z javnostmi,« pojasnjuje in pravi, da pozicioniranje in oglaševanje Dogodkov za samske zahteva izdatno mero izvirnosti.

Ustanovitelj portala ona-on.com Luka Kogovšek pravi, da na portalu ne zaznavajo, da bi kdo od oglaševalcev specifično ciljal na samske, čeprav bi verjetno moral. »Posebej to velja za ponudnike storitev in izdelkov s področja »vlaganja vase«, saj na podlagi naše lastne ponudbe zelo jasno vidimo, da samski več telovadijo, potujejo in se udeležujejo raznih prireditev kot vezani,« je povedal Kogovšek, ki oglasni prostor na portalu primarno namenja promociji lastnih spoznavnih in družabnih dogodkov ter drugih dopolnilnih dejavnosti portala. 

Članek je bil objavljen v 426. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]