• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Aplikacija TikTok – modna muha ali nova (najstniška) realnost?

Živimo v času, ko so mobilni telefoni podaljšek naših rok, vsak dan pa se pojavi tudi kakšna nova aplikacija, ki navduši uporabnike. Ena od bolj priljubljenih je TikTok, ki je obnorela mladino, predvsem osnovnošolce.

Foto: Dreamstime

Gre za aplikacijo, namenjeno ustvarjanju in deljenju kratkih (15-sekundnih) video posnetkov (ponavadi z glasbenim ozadjem), ki jih lahko uporabnik pospeši, upočasni ali ureja z različnimi filtri. Njeni začetki segajo na Kitajsko, kjer so jo leta 2016 predstavili pod imenom Douyin in je že v prvem letu dobila približno milijon uporabnikov, ki so dnevno delili in si ogledali več kot milijardo video posnetkov.

Leto dni pozneje so aplikacijo pod imenom TikTok predstavili vsemu svetu, avgusta 2017 pa so jo dopolnili še z aplikacijo Musical.ly. Za Musical.ly naj bi TikTok plačal okoli 800.000 dolarjev (po nekaterih informacijah pa celo milijardo), a so ocenili, da se bo ta naložba izplačala, saj naj bi z njeno pomočjo ustvarili še večjo video skupnost. To jim je tudi uspelo, saj je TikTok danes dostopen na več kot stopetdesetih svetovnih trgih in v petinsedemdesetih jezikih, ima pa več kot 500 milijonov uporabnikov.

Aplikacija ima več različnih funkcionalnosti, med drugim dodajanje glasbe in možnost odpiranja ust (tako imenovani »lip-sync«), možnost snemanja v več delih, možnost snemanja lastne reakcije, medtem ko gledate določen posnetek (funkcija »react«), ter možnost snemanja »dueta« z drugim uporabnikom. Prav slednji sta po mnenju mnogih zelo zanimivi tudi za oglaševalske akcije – blagovna znamka bi lahko svoje uporabnike povabila, naj posnamejo svojo reakcijo na njihov video ali pa da bi posneli duet na njihov video.

Mnenja uporabnikov so deljena

Nad TikTokom niso navdušeni le milijoni mladih po svetu, saj je tudi v Sloveniji zelo priljubljena. Seveda nas je zanimalo, kaj je tisto, kar jih najbolj pritegne.

Dvanajstletna Nia pravi, da aplikacijo TikTok uporablja vsak dan, saj ji je resnično všeč. Pogosto snema sama sebe, a svoje posnetke redko objavlja. Rada tudi gleda posnetke drugih, še posebno zvezdnikov, ki jim sledi in na ta način sledi tudi pesmim, ki so trenutno med mladimi priljubljene. »Najbolj mi je všeč, ker je to glasbena aplikacija, kjer vse temelji na glasbi, saj sama obožujem glasbo in ples. Všeč mi je tudi, da sem z aplikacijo povezana s prijateljicami, s katerimi se trudimo, da bi posnele čim boljše posnetke – en posnetek večkrat ponovimo, da je čim boljši, dodajamo pa tudi različne učinke, ki jih aplikacija ponuja.«

Če je Nia nad TikTokom navdušena, pa se zdi njeni starejši sestrični, 15-letni Lani, že manj zanimiv. »Sama ga ne uporabljam preveč, zdi se mi, da je bolj priljubljen med mlajšimi. Pred nekaj leti sem ga sicer uporabljala, a starejšo različico Musical.ly. Kar mi je pri tej aplikaciji všeč, je to, da ni podobna drugim aplikacijam, a mene preprosto ne pritegne tako zelo. Zanimiva mi je edino funkcija For You, kjer ti aplikacija sama predlaga različne posnetke, ki so lahko zelo zanimivi,« pravi.

Kot Lani je tudi trinajstletni Taji bolj kot TikTok všeč musical.ly: »Ko še niso bili del TikToka, na tej aplikaciji še ni bilo veliko prestarih in premladih uporabnikov. Bila je namenjena samo za zabavo, zdaj pa je TikTok postal platforma, na kateri ljudje delajo neumne stvari, da bi postali slavni. Ko jim to uspe, ponavadi začnejo s svojim kanalom na YouTubu in nehajo uporabljati TikTok. Moji prijatelji te aplikacije ne uporabljajo veliko, saj imajo o njej enako mnenje kot jaz. Sama namesto tega raje uporabljam Snapchat in Instagram.«

Kakšno pa je mnenje stroke?

O tem, ali gre pri vsej stvari za (še eno) modno muho (saj se spomnite pred časom zelo priljubljenega Vinea?) ali pa se iz nje utegne razviti kaj dolgoročnega, smo povprašali tudi nekaj sogovornikov iz slovenskih digitalnih agencij.

Maja Šorli Jakin, solastnica in direktorica vsebin v digitalni agenciji W3B, pravi, da aplikacijo trenutno vidi kot pobeg mladih na platformo, kjer so lahko svobodnejši: »Na začetku testiranja TikToka se mi je platforma zdela privlačna in posnetki zasvajujoči, pozneje pa sem ob ponavljajočih izzivih izgubila zanimanje zanjo. TikToku napovedujejo prihodnost v smeri, da bo zaživel kot platforma za vplivnostni marketing, kar sloni predvsem na dveh funkcijah, »duet« in »react«, ki omogočata višjo stopnjo vpletenosti uporabnikov, vseeno pa lahko vidimo, da imajo tako YouTube kot tudi Snapchat in Instagram – in kot jih je imel Vine – svoje uporabnike in konec koncev tudi svoje zvezde, ki so močne na enem od naštetih kanalov in ne na vseh. Zaenkrat jo vidim kot pobeg mladih s platforme, kjer so prisotni tudi njihovi starši, torej s Facebooka, na platformo, kjer so lahko svobodnejši. Povsem možno je tudi, da bi s potencialnim prihodom blagovnih znamk tudi na to platformo, uporabniki počasi izgubili zanimanje in migrirali drugam. Sem pa v pogovoru s predstavnico generacije TikTok izvedela, da ta v Sloveniji še ni zaživel in da so precej bolj priljubljene kompilacije neuspešnih TikTokovih video posnetkov na YouTubu, ki jih lahko najdemo pod iskalnim pojmom TikTok Cringe.«

Miha Lavtar, direktor spletne agencije Optiweb, meni, da je dolgoročen uspeh aplikacije odvisen od stalnega razvoja in dodajanja novih funkcionalnosti. »Aplikacija TikTok je zaradi naprednejše funkcionalnosti naredila še korak dlje z vidika uporabniške izkušnje. Prav v tem se po našem mnenju skriva razlog, zakaj se je tako hitro razširila ravno med pripadniki generacije Z. Osnovnošolci in srednješolci na družbenih omrežjih in aplikacijah ne želijo več komunicirati zgolj preko sporočil, temveč tudi interaktivno – in TikTok jim to omogoča. Preko slik in video posnetkov ponudijo vpogled v svoj najstniški svet ter tudi delijo odnos in mnenje o vsebini svojih prijateljev. S tega vidika ne bi bilo nič presenetljivega, če bi se ta trend razvil v dolgoročno uspešno aplikacijo – a to jim bo, kot je tudi vsem močnejšim aplikacijam, uspelo le ob stalnem razvoju in dodajanju novih funkcionalnosti.«

Miha Rejc, vodja oddelka za upravljanje družbenih medijev v digitalni agenciji iPROM, pravi, da je razmišljanje o usodi TikToka v najboljšem primeru le ugibanje. »Ne moremo mimo dejstva, da so ustvarjalci TikToka uspeli v relativno kratkem času prepričati zelo zajetno množico uporabnikov. In očitno so prav pri mlajših generacijah kratki videoposnetki v kombinaciji z glasbo tisto, kar je drugačno in privlačnejše od drugih platform.«  Po njegovem mnenju TikToku do družbene platforme v polnem pomenu besede manjka precej funkcionalnosti, ki jih bo sicer v prihodnjih mesecih in letih skoraj zagotovo nadgrajeval. »Druga možnost je, da se ustali kot nišna družbena platforma, ki je namenjena le ožjemu segmentu uporabnikov. Tretja možnost pa je, da gre po sledeh v osnovi zelo podobnega koncepta – kratkih video posnetkov – Vine. Torej v pozabo,« o različnih scenarijih razmišlja Rejc.

Tjaša Lenardič, skrbnica blagovnih znamk v spletni agenciji Enki, meni, da so potenciali aplikacije zanimivi tako za uporabnike kot tudi za oglaševalce. »Generacija Z, ki jo je obnorela aplikacija TikTok, je generacija »digitalnih domorodcev«, ki so se rodili, ko je bilo digitalno okolje že visoko razvito. Posledično so nestrpnejši in nenehno iščejo nove izzive, saj se ne bojijo sprememb, njihov najbolj priljubljen format komuniciranja pa sta video in slika.  Glede na to me čudi dejstvo, da so aplikacijo tako hitro vzeli za svojo,« pravi Lenardičeva. Tudi ona izpostavlja beg te generacije od družbenih omrežij, kjer so prisotni njihovi starši, kar jim prav TikTok omogoča. »Ne smemo pa pozabiti niti na to, da je družbeno omrežje lahko izredno zanimivo za blagovne znamke, saj omogoča drugačno in predvsem bolj močno vpletenost uporabnika v njihovo zgodbo. Z raznimi #izzivi, s katerimi so sledilci postali pravi ambasadorji blagovnih znamk, se je čas interakcije z blagovno znamko znatno povečal. Prav tako nudi številne zanimive možnosti za kampanje, ki jih izvajajo vplivneži. Potenciali aplikacije so zato po mojem mnenju obetavni, saj nudi priložnosti za obe ciljni skupini, tako za uporabnike kot tudi oglaševalce, ki konec koncev prinašajo sredstva za razvoj,« o priložnostih aplikacije meni Lenardičeva.