• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Glas premaguje stas

V marketingu ni nikoli dolgčas, saj se nove tehnologije nenehno razvijajo. Ena od teh, ki postaja vedno bolj pomembna – in to izredno hitro, so zvočni digitalni pomočniki.

Mindshare ocenjuje, da je leta 2017 že približno 600 milijonov ljudi na svetu uporabljalo glasovne digitalne pomočnike vsaj enkrat na teden.

V Veliki Britaniji sem na vsakem koraku vedno bolj priča tehnologiji, ki sliši, govori in izvršuje naloge zgolj z glasovnimi ukazi. Digitalnemu pomočniku ali bolje rečeno pomočnici na mojem računalniku je ime Cortana, zrasla je pri Microsoftu, in na začetku me je z nežnim glasom uvajala v moj novi računalnik in mi zdaj priskoči na pomoč, ko jo potrebujem. Tudi moj pametni telefon ima digitalno pomočnico, ki mi odgovori na vsa vprašanja – o vremenu, izdelkih, letalskih letih … Marsičesa mi ni več treba vtipkati ali brati, če nočem, saj vse poteka s pomočjo glasu. Manjka mi le še pameten zvočnik. Amazon mi vsak dan ponuja svoj Echo za zgolj 37 funtov, zato se ne čudim, da ga ima že vsak deseti britanski dom. Do konca letošnjega leta bo Echo imelo že več kot 40 odstotkov gospodinjstev v Veliki Britaniji, napoveduje Digiday.

Začelo se je s Siri, nadaljevalo z Googlom

Vse to se je začelo leta 2011 z Applovo digitalno pomočnico Siri, ki na začetku pravzaprav ni obetala veliko. Zdaj imajo ali razvijajo glasovno tehnologijo že skoraj vsa večja tehnološka podjetja. Siri je bolj slabo slišala oziroma razumela, tako da pri glasovni tehnologiji vodi Amazon s približno 70-odstotnim deležom, ki pa se mu zdaj počasi pridružuje Google. Applov HomePod in drugi so po številu uporabnikov daleč v ozadju. Amazonov digitalni pomočnik se imenuje Alexa in z njim se lahko pogovarjamo preko različnih Amazonovih naprav, kot je na primer zvočnik Echo. Amazon je pred kratkim lansiral pametni zvočnik, ki ima tudi kamero, Amazon Echo Look, predstavljajo pa ga predvsem kot modnega svetovalca.

Glavni namen: iskanje po spletu

Mindshare ocenjuje, da je leta 2017 že približno 600 milijonov ljudi na svetu uporabljalo glasovne digitalne pomočnike vsaj enkrat na teden, bodisi Echo, Google Home ali pametni telefon. Po njihovih podatkih je največ uporabnikov v Združenih državah Amerike, sledijo Španija, Nemčija in nato Velika Britanija. Kot še navaja Digiday, je glavni namen uporabe iskanje po spletu (60 odstotkov), sledi iskanje informacij o izdelkih (53 odstotkov), postavljanje vprašanj (50 odstotkov), vprašanja za smer (42 odstotkov), iskanje informacij o blagovni znamki ali podjetju (41 odstotkov), predvajanje glasbe (41 odstotkov), preverjanje informacij o potovanju (29 odstotkov), nastavitev alarma (28 odstotkov), branje novic (24 odstotkov) in upravljanje z domačimi opravili (14 odstotkov).

Ti podatki so od lanskega leta in na tem področju se stvari razvijajo z neverjetno hitrostjo. V ZDA ima Amazon Echo desetina gospodinjstev, več kot polovica teh ga ima v kuhinji in tretjina napravo že uporablja tudi za spletna naročila, navaja Campaign. Članstvo Amazon Prime zdaj vključuje tudi dostavo živil, tako da Alexa to zlahka zmore. Poleg tega uporabnikom tudi naroči pico iz Domino's, kavo iz Starbucksa ali taksi Uber. Alexa je že »nakupovalni stroj« in če uporabnik pove le »kupi zobno pasto«, bo seveda izbrala blagovno znamko po svojem algoritmu in takšno, ki je na voljo na Amazonu.

Skorajda ni več stvari, ki je pametni zvočniki ne bi mogli izvršiti, od tega, da za nas opravijo nakupe, prižgejo televizijo in snemajo naše najljubše programe, igrajo našo najljubšo glasbo, nam preberejo recepte … In vse to je šele začetek. »Naša vizija je, da bodo kupci lahko dostopali do Alexe kadar koli in kjer koli želijo,« pravi Steve Rabuchin, direktor Amazon Alexe. »To pomeni, da bodo kupci lahko komunicirali s svojimi avtomobili, hladilniki, termostati, svetilkami in vsemi drugimi napravami doma in zunaj.«

Glasovni marketing bolj zaživel kot virtualna resničnost

Strokovnjaki trdijo, da je s tehnološkega vidika glasovni marketing pri britanskih tržnikih zdaj bolj v ospredju kot virtualna resničnost. Naraščajoča uporaba glasu spreminja tradicionalne marketinške postavke na glavo, je za revijo Campaign povedal Scott Galloway, klinični profesor marketinga na poslovni šoli Stern Univerze v New Yorku in ustanovitelj raziskovalnega podjetja L2. »Glasovno naročanje odpravlja potrebo po embalaži, oblikovanju in vizualnem oglaševanju; torej vse stvari, v katere so blagovne znamke vložile milijarde in jih že desetletja izpopolnjujejo. Blagovne znamke se bodo torej morale naučiti, kako se redefinirati v popolnoma novi dimenziji.« Najti bodo morale svoj glas. In verjetno ugotoviti, kako se uvrstiti v odgovor pametnega zvočnika. Plačani oglasi pri zvočnih digitalnih pomočnikih še niso razviti, a je to le še vprašanje časa in agencije so že v pripravljenosti.

Sprememba bo predvsem pri dveh stvareh, na kateri so blagovne znamke že navajene – pri iskanju in spletnem nakupovanju –, glede na to, da pri glasovni tehnologiji prevladujeta Google in Amazon. Do leta 2020 naj bi bilo po podatkih ComScorea že več kot polovica iskanja na spletu preko glasu, na kar se Google pripravlja že nekaj časa. Pri iskanju »s tipkanjem« smo navajeni na številne rezultate, česar pri glasovnem iskanju ni več. Google ima oddelek za vprašanja, ki ima odgovor na vse – če nimajo odgovora na določeno vprašanje, ga bodo dodali še isti dan. Kako se lahko določena blagovna znamka uvrsti med Googlove odgovore, pa je to, kar bodo želele vedeti vse blagovne znamke. Kajti odgovor bo vedno le eden, ne več strani odgovorov, kot smo navajeni zdaj pri iskanju s tipkanjem.

»Vsa ta leta je bila naša interakcija s stroji takšna, kot so jo oni narekovali, z dotikom – s tipkovnico, zaslonom ali miško. Ampak to ni naravni način človeškega komuniciranja, saj imamo raje glas,« navaja revija Wired. »Vedno več bo strojev, ki komunicirajo na takšen način kot ljudje in s tem bo tehnologija bolj ukoreninjena v naše življenje kot kdaj koli prej. Glasovna tehnologija nam omogoča, da komuniciramo bolj naravno. Zato se vgrajuje v vse –  v avtomobile, avtomatizacije domov, tovarne ...«

 

Govor naj bi že kmalu nadomestil tipkanje

 

Ford je na primer integriral Alexo v svoja vozila, da lahko stranke bolj intuitivno upravljajo s svojim avtomobilom. Vozniki lahko govorijo s svojim vozilom, ga prosijo, da predvaja njihove najljubše avdio knjige, opravi njihove nakupe ali najde pravo smer. Lahko se tudi povežejo z vsemi vrstami storitev zunaj vozila, kot recimo upravljajo z lučmi, vrati in temperaturo v svojem pametnem domu. In obenem od doma ali kjer koli drugod komunicirajo z avtomobilom in ga zaženejo, zaklenejo, odprejo, vprašajo o stanju goriva ...

To se radikalno razlikuje od starega pristopa glasovnih enotnih ukazov. Sodobni glasovni sistemi so zgrajeni okoli pogovorov, ki imajo več stopenj. Primeri vključujejo diagnoze za zdravstvene nasvete ali prijave za kreditne kartice.

Glas zdaj spreminja način oblikovanja naprav in aplikacij, navaja Wired. »In postaja primaren način interakcije s tehnologijo in svetom okoli nas. To že vidimo na delovnem mestu. V AstraZeneci proizvodne ekipe uporabljajo Alexo, da sprašujejo o standardnih operativnih postopkih in ugotovijo, kaj je naslednja naloga. Na Nasi več ne preurejajo konferenčnih dvoran za različna srečanja misij, ampak govorijo z Alexo in stavba uredi ostalo. Za številne je glasovno računalništvo že tukaj, potencial pa je neomejen. In ko upoštevamo, da so ljudje v svetu, ki še nikoli niso videli računalnika ali pametnega telefona, postane naravno komuniciranje s tehnologijo še bolj pomembno.«

To je samo začetek tega, kaj vse je mogoče. Videli bomo, kako se inteligentne storitve ne samo pogovarjajo z nami, ampak začnejo prepoznavati čustva, se učijo sodelovati in imeti smiselne pogovore. Strokovnjaki napovedujejo, da bo govorjenje kmalu skoraj popolnoma nadomestilo tipkanje. 

Članek je bil objavljen v julijski, 445/446. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]