• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Ora-ïto, najmlajši superzvezdnik med oblikovalci: »Vedno težim k brezčasnemu oblikovanju«

Ora-ïto je nekakšen enfant terrible svetovnega oblikovanja. Rad se poigrava z blagovnimi znamkami in jih včasih spravlja ob živce. A vseeno ga ljubijo in si želijo sodelovanja z njim.

Ito Morabito, bolj znan pod umetniškim imenom Ora-ïto, je enfant terrible svetovnega oblikovanja, ki je svojo kariero začel s piratskimi izdelki velikih blagovnih znamk. Foto: arhiv Gorenja

Oblikovalec Ito Morabito, bolj znan pod umetniškim imenom Ora-ïto, je svojo kariero začel zelo kontraverzno pri rosnih 19-ih letih, ko se je odločil zapustiti šolo. Zanimalo ga je le oblikovanje. Da bi dobil delo kot oblikovalec, je več mesecev pošiljal svoj portfelj različnim podjetjem, a naročila za delo mu ni uspelo dobiti. »Tega sem se naveličal in se odločil za veliko bolj drastičen korak. Oblikoval sem virtualne izdelke z imenom in filozofijo zelo znanih in uspešnih blagovnih znamk, kot sta Apple in Louis Vuitton. Predstavil sem jih na svoji spletni strani in odziv je bil neverjeten. Dobival sem klice novinarjev, mediji so pisali o njih in potrošniki so jih želeli naročiti.« Sprva se je moral soočiti z jezo in tudi nekaj grožnjami s tožbo, a to ga ni zelo motilo, saj pravi, da je bil mlad in takrat ni imel česa izgubiti. Ker je z virtualnimi izdelki pritegnil tudi pozornost oblikovalske stroke in celo muzejev, so namesto tožb blagovnih znamk prišla vabila za sodelovanje. »Bil sem mlad pirat in mislim, da se je vse skupaj zelo dobro izteklo. Lahko pa bi se spravil v resne težave. Imel sem srečo,« o svojem prvem pravem oblikovalskem podvigu dodaja Ora-ïto.

Med oblikovalske zvezde ga je po nekoliko bolj burnih začetkih izstrelila oblikovalska rešitev za steklenico za pivo znamke Heineken. »V tistem obdobju je bilo pivo zelo moška stvar in pri Heinekenu so želeli posebno, bolj elegantno in glamurozno embalažo. Oblikovali smo prvo aluminijasto steklenico na svetu.«

Od takrat je sodeloval že s številnimi velikimi blagovnimi znamkami, kot so Nike, Adidas, Cassina, Guerlain, Roche Bobois, Mandarina Duck, Laguiole, Zanotta, Gorenje in veliko drugih. Lahko mu rečemo kar zlati deček produktenga oblikovanja, saj skoraj vsak izdelek, ki ga oblikuje, postane prodajna uspešnica. Zato je pri svojih komaj 40-ih letih tudi eden najbolj iskanih produktnih oblikovalcev na svetu.

Filozofija »preproste kompleksnosti«

Vedno se rad loti nečesa novega. Pravi, da nerad večkrat oblikuje enak izdelek. Ne želi biti specialist, temveč inovator, kar mu omogoča prav raznolikost projektov. Med drugim je že oblikoval stekleničke za parfumsko vodico, notranjost prestižnega letala Airbus 312, svoj hotel in restavracijo, stol, tramvaj, konceptno vozilo brez koles in leteči krožnik za Citroën.

Priznava, da je zelo egocentričen, zato svoje lastne proizvode najraje poimenuje kar »O« ali »A« ali pa uporabi kakšno drugo izpeljanko svojega imena. Zelo rad pa seveda dela za naročnike in ikonične znamke. Takrat na egocentričnost pozabi. Pri oblikovanju črpa navdih iz narave, vedno pa tudi iz zgodovine in tradicije blagovne znamke, s katero sodeluje. »To mi omogoča, da ohranim stik z osebnostjo blagovne znamke ne glede na to, kako daleč grem s konceptom oblikovanja. Saj veste, da grem vedno rad do skrajnosti,« dodaja.  

Razvil je tudi povsem svojo filozofijo oblikovanja, ki jih pravi »simplexity«. Gre za skovanko angleških besed »simplicity« (enostavnost) in »complexity« (kompleksnost). Pravi, da je veliko bolj zapleteno narediti izdelek, ki je videti preprosto kot pa takšnega, ki je že na videz zelo zapleten. Obožuje enostavne proizvode, s čistimi linijami, ki so videti, kot da bi lebdeli v zraku. »Koncept simplexity vam lahko pojasnim s prispodobo plesa. Ko ga gledamo, je tako lahkoten, gibi so videti povsem preprosto, in ne vidimo koliko dela in truda je za vsakim od njih. Težim k temu, da je takšno tudi moje oblikovanje; na pogled povsem enostavno, za njim pa je veliko, veliko dela,« pravi Ora-ïto.

Viteški red

V svoji 20-letni karieri kot oblikovalec je prejel že številne nagrade. Najbolj prestižna med njimi je gotovo viteški red za dosežke v kulturi in literaturi (Chevalier of the Order of Arts and Letters), ki jo podeljuje francosko ministrstvo za kulturo. To nagrado je prejel pri komaj 34-ih letih in tako postal eden najmlajših nosilcev tega naziva. Zelo ponosen je tudi na sedem oblikovalskih dosežkov, ki so razstavljeni kot del stalne zbirke Centra Pompidou v Parizu.

Rojen je bil v Marseillu leta 1977, zdaj pa že vrsto let živi v Parizu v nenavadnem domu, za katerega pravi, da je nekakšen oblikovalski laboratorij. V njem namreč velikokrat preizkuša, kako oblikovalska dela delujejo v prostoru. Sicer pa pravi, da je njegov dom skupek predmetov, na katere je tako ali drugače čustveno navezan. Nekatere je kupil, druge je dobil v dar. Med njimi izstopajo kip žirafe v naravni velikosti kiparja Jeana-Francoisa Fourtouja, velikanski okvir brez slike francoskega oblikovalskega tandema Kolkoz in originalni robot R2-D2 iz televizijske sage Vojna zvezd. »Rad združujem moderno s tradicionalnim. Moj dom pa je danes videti tako, kot sem si ga predstavljal kot otrok, pa si ga takrat nisem mogel privoščiti,« pripoveduje Ora ïto.

Če ne bi živel v Parizu, bi si za svoj dom najbrž izbral London. Pozneje v življenju pa New York, v zlatih letih pa Los Angeles, saj pravi, da bo takrat gotovo potreboval veliko več bivanjskega prostora, kot ga potrebuje danes.

Pozabil pa ni niti svojega rojstnega mesta ob Sredozemskem morju. Tam je leta 2013 na strehi legendarnega stanovanjskega kompleksa Cité Radieuse, ki ga je oblikoval eden od pionirjev moderne arhitekture Le Corbusier, odprl urbano galerijo MAMO. Od takrat so v njej razstavljali številni svetovno znani umetniki.

Sodelovanje z Gorenjem

»Ko sem začel sodelovati z Gorenjem, sem bil še zelo mlad, zato se danes počutim kot član njihove družine. Rad sodelujem z njimi, saj imajo močno zaledje v inovativnosti tehnologij in proizvodnji. Vedno pravim, da so tehnologi in inženirji moji prijatelji. Vedno jih stiskam do skrajnosti, na koncu pa smo vsi izredno zadovoljni,« o svojem sodelovanju z Gorenjem pravi Ora-ïto.

Prva linija gospodinjskih aparatov Gorenje Ora-ïto je bila predstavljena leta 2007, deset let pozneje pa je prišla nova, ki je pomenila zgolj evolucijo prve, pri čemer so ji dodali še nekaj manjših aparatov, ki jih v prvi liniji ni bilo. Tudi v tej liniji lahko zaznamo Ora-ïtovo filozofijo enostavnosti linij in težnjo po brezčasnosti oblikovanja. Po njegovem mnenju je namreč prav brezčasno oblikovanje največji dosežek oblikovalca. »Takšen izdelek lahko živi več desetletij in ne gre iz mode. To se nam je zgodilo tudi pri moji liniji za Gorenje. Ko smo se deset let pozneje odločili za novo, pravzaprav nismo imeli kaj spreminjati. To se v panogi gospodinjskih aparatov zgodi redko. Aparati običajno veliko bolj sledijo trendom in zato hitro postanejo zastareli. Zato smo se pri novi liniji odločili zgolj za nekaj manjših popravkov. Prenovil pa sem tudi ročaje. Ročaj je stik mojega izdelka s potrošnikom in zato sem prav temu pri oblikovanju posvetil največ pozornosti. Ponosen sem, da že več kot 500.000 uporabnikov po vsem svetu uporablja gospodinjski aparat z mojim podpisom in zato jim želim v prihodnosti še izboljšati njihovo izkušnjo,« pove o sodelovanju z Gorenjem.

»Vloga oblikovalca v družbi je, da sledi ljudem in njihovim potrebam,« pravi in dodaja, da se svet hitro spreminja in vse te spremembe ustvarjajo nove potrebe. Zato morajo oblikovalci oblikovati izdelke, ki ljudem pomagajo živeti v novem svetu in s tem lažje slediti evoluciji časa. 

Članek je bil prvotno objavljen v junijski, 444. številki MM-a. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]