• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Nastajanje televizijskih serij je lahko še bolj zanimivo od samih zgodb

Kdo pravi, da televizije ne gledamo več? Zadnja leta smo priča pravi poplavi takšnih in drugačnih televizijskih serij in za številne so zaslužni tudi slovenski ustvarjalci.

reka ljubezni je v nekaterih epizodah dosegla tudi več kot 10-odstotno gledanost.

So televizijske serije novi filmi? Njihova priljubljenost namreč kaže, da že nekaj let živimo (in glede na naložbe očitno še bomo) v zlati dobi za obe kategoriji, poleg tega pa se meje med serijami in filmi brišejo. Vedno več »filmarjev« se preizkuša na televiziji in nasprotno. In ne samo to, namesto klasičnih oglasov vedno bolj gledamo tudi oznamčene vsebine v obliki serij (predlagamo ogled petdelne Mercedesove serije »Grow Up«). Čeprav se klasični televiziji zaradi YouTuba in Netflixa že vrsto let napoveduje konec, jo, na primer, Američani še vedno gledajo 2 uri več na dan (skupaj 4 ure) kot pa digitalne video vsebine. Po eni strani strani televiziji številni filmarji očitajo, da smo – za razliko od kina – med gledanjem televizije večopravilni. Zato naj ne bi bili tako osredotočeni kot v kinu. Po drugi strani pa tudi družbena omrežja na določen način postajajo televizije. Kako si sicer razlagamo pestro ponudbo na Twitterju, Facebooku in Snapchatu? Ob takšni množičnosti je sploh v ZDA konkurenca neznosna. V članku »Nori proces nastajanja televizijskih serij« (»The Whole Crazy Process Of Creating A TV Show, From Pitch To Pilot«) na portalu Gizmodo ameriška pisateljica Charlie Jane Anders piše o kruti resničnosti televizijskih serij. »Vsako leto je obdobje testnih (pilotnih) epizod. To pomeni, da boste takrat brali, gledali in poslušali veliko o prihajajočih serijah. A devet mesecev zatem je velika verjetnost, da večine naštetih naslovov ne boste zasledili na televiziji,« piše Andersova. Nato korak za korakom razkriva boleči proces nastajanja serij, v katerem lahko prvotna zamisel njenih ustvarjalcev preko različnih »filtrov« dobi povsem drugačno končno podobo, kar nam potrjujejo tudi slovenski ustvarjalci.

Ljudje prepoznavajo pristnost lokalne produkcije

»Meritve gledanosti – kazalniki, kot sta delež in rating – so od trenutka, ko se je človeška pozornost, usmerjena v mali zaslon, začela tržiti, torej več kot 50 let, ključno merilo uspeha. POP TV, Kanal A in vse bolj tudi Planet TV stalno uživajo pomemben delež te pozornosti, kar lahko pomeni samo eno – ljudje prepoznavajo kakovost in pristnost lokalne produkcije,« je decembra 2016 v prispevku Kakovost stane za Marketing magazin zapisal Bojan Amon.

Smo v tistem delu leta, ko na televizijo in na splet prihaja precej slovenske produkcije. Na Pop TV se je 5. marca vrnila Reka ljubezni z drugo sezono, na Planet TV je bila 12. marca premiera Gorskih sanj, celjsko društvo Tfilm produkcija pa je konec januarja predstavilo neodvisno spletno serijo Dualizem. Gre za različne projekte tako po izvoru, kot tudi formatu in vsebini. Reka ljubezni, ki so jo začeli 4. septembra 2017 predvajati na Pop TV, se dogaja v idilični dolenjski vasi Krka. Vaščani se med sabo poznajo in vsi vedo vse o drugih. Serija Gorske sanje na Planet TV je zgodba o (sodobni) mladi ljubezni, prepletene s številnimi družinskimi skrivnostmi in razprtijami, ki segajo tri generacije v preteklost. Dualizem je po drugi strani neodvisna in neprofitna spletna serija, ki obravnava nam zelo »domačo« temo. Umetna inteligenca se v bližnji prihodnosti razvije na raven človeka.

Ustvarjalce teh serij smo povprašali, kako poteka celoten proces njihovega nastajanja tako v primeru komercialne (Reka ljubezni in Gorske sanje) kot tudi neodvisne produkcije (Dualizem).

Od Kekca do pogleda v prihodnost

Pisci televizijskih serij danes iščejo navdih in ideje v zanimivih lokacijah, ljudeh, poklicih, razmišljanjih in tudi v formatih. Pri tem pa se mora vsak ustvarjalec glede na okoliščine znajti po svoje. Pri dajanju pobud za serije nekateri stopijo v stik s producenti, drugi s studii. Kot nam povesta programski direktor Pro Plusa Branko Čakarmiš in režiser Reke ljubezni Nejc Levstik, izhodišča za serijo pri njih pripravi programski oddelek. »Najprej začnemo z vrednotami, ki jih želimo vključiti v scenarij. Seveda so to vrednote, ki so gledalcem pomembne in blizu. Potem te vrednote pretvorimo v osnovno zgodbo in osnovne like. Od tu naprej so vključeni scenaristi, ki pripravijo sinopsise in pozneje še scenarije za posamezne epizode.« Produkcija Perfo je Pro Plusov partner pri ustvarjanju dnevnih serij, zato so v nastajanje vključeni od začetka.

Pri seriji Dualizem proces nastajanja razumljivo potekal drugače od bolj komercialnih projektov. »Proces je bil pri nas precej spontan. Začelo se je z idejo o snemanju spletne serije, ki sva jo imela z Nejcem Jezernikom, direktorjem izbora igralcev. Že na začetku se je ožji produkcijski ekipi pridružil direktor fotografije Igor Pečoler in nato kot producentka še Laura Gričar. Mi štirje smo nekako kombinirali svoje ustvarjalne vloge z organizacijskimi in poslovnimi, ki jih zahteva sodelovanje s podjetji in drugimi institucijami,« pojasni Tomaž Krajnc, režiser in scenarist Dualizma.

Na Planet TV daje pobudo za televizijske vsebine programska ekipa Planet TV pod vodstvom programskega direktorja Igorja Stoimenova, v koordinaciji z direktorjem televizije. »V primeru Gorskih sanj je bila ideja moja. Sem velik oboževalec Kekca. Od prvega dne, ko sem prišel v Slovenijo, sem želel posneti serijo na prizorišču, kjer je bil posnet ta film. V kombinaciji s smučanjem kot slovenskim nacionalnim športom je nastala ideja za Gorske sanje,« pripoveduje Stoimenov. Ob tem spomni tudi na nastanek serije Dragi sosedje. »Ko sem prišel v Ljubljano, so mi lokalni prijatelji govorili, da Slovenci nimajo smisla za humor. Prav zato sem se odločil za to serijo in v enem projektu združil Slovence in Srbe. V teku je tretja sezona, igralci pa uživajo v vsakem kadru.«

Pomemben je celoten »paket«. Če je svež, še toliko bolje.

Konkurenca med serijami je precejšnja, boj za pozornost gledalcev pa trd. Na tej točki nas je seveda zanimalo, kakou ustvarjalci serij že od samega začetka ugotavljajo, kaj bo »vžgalo« pri slovenskih gledalcih. Je treba trendom slediti, jih ustvarjati ali oboje? »Trende zagotovo spremljamo in upoštevamo, predvsem pa je cilj ustvariti novo izvirno vsebino, avtentično zgodbo, ki bo blizu slovenskim gledalcem in ki je pisana na čustva slovenskih gledalk in gledalcev. Najbolj skozi žanr, teme in vsebino, a na koncu je pomemben celoten paket,« pojasni Levstik. In očitno delajo pravilno, saj so posamezne epizode v prvi sezoni Reke ljubezni dosegle tudi več kot 10-odstotni rating.

Stoimenov nam zaupa, da s sodelavci mesece vnaprej sledijo trendom v svetu televizije in v skladu s potrebami slovenskega trga določajo, kaj se bo predvajalo. To velja tako za domačo produkcijo kot tudi tujo. »Ne glede na to, ali delam kot režiser ali programski direktor, si želim premikati meje, brez kopiranja. Prav zaradi tega smo se odrekli številnim resničnostnim šovom, kjer sicer spremljamo normalne ljudi, a se potem v šovu obnašajo zunaj vsake normalnosti,« svoj vidik zagovarja sogovornik.

Ustvarjalci Dualizma so se poleg za slovenske serije redkega žanra (znanstvene fantastike) odločili še za nov format na slovenskem trgu, ki v tujini sicer ni ravno nov. »Serije na zahtevo so svetovni trend, ki v Sloveniji še ni razvit in je širšemu občinstvu zato neznan. Spremljali smo, kaj slovenske serije ponujajo gledalcem, in stremeli k temu, da ponudimo nekaj novega in svežega. Ob tem smo se osredotočali na to, kaj bi nas pritegnilo kot gledalce, pomembno nam je bilo tudi to, da ostanemo zvesti svoji viziji in ideji o spletni seriji na zahtevo,« pripoveduje Nejc Jezernik, direktor izbora igralcev pri Dualizmu.

Izbor igralcev je kreativen proces

Velikokrat režiser serije ali filma »pobere« vso slavo pri uspešnem projektu. Vendar pa uspešen projekt seveda ne more obstajati niti na papirju brez drugih pomembnih vlog. Ena od teh je oseba, odgovorna za izbor igralcev. Do obisti mora poznati primerne ljudi in njihove prednosti in slabosti. To velja tako za uveljavljena imena kot tudi še neodkrite talente. Igralsko zasedbo je v primeru Reke ljubezni sestavil režiser Nejc Levstik v sodelovanju s produkcijsko hišo Perfo, ter ekipo Pop TV. Poudarja, da je izbor igralcev premišljen, dolgotrajen in kompleksen proces, v katerem je treba upoštevati ogromno dejavnikov. »Prvi, širši predlog zasedbe nastane v prvi vrsti na podlagi odličnega poznavanja slovenskih igralcev ter igralk. Ključno je, da igralci dobro zaživijo v svoji vlogi, zato so prav vsi na avdiciji spoznali zgodbo serije ter nekatera besedila oziroma replike svojih likov. Pomembno merilo pri izboru je tudi interakcija med liki. Predvsem ko gre za člane družine, brate in sestre, ljubezenske partnerje, dobre prijatelje, pa tudi sovražnike. In ker je vlog preko 25, to pomeni kar nekaj preigravanja,« zahteven postopek opiše Levstik. Ob tem dodaja, da po izboru igralcev liki še ne obstajajo. Takrat se delo na vlogah šele začne. Igralci z režiserjem spoznavajo vse podrobnosti lika, vključno z njihovim značajem, osebnostnimi značilnostmi, posebnostmi v obnašanju, ne nazadnje tudi zunanjim videzom in oblačili. »Gre za zelo kreativen proces, ki se na koncu pokaže v tem, da gledalci liku verjamejo, ga sprejmejo in vzljubijo. Lahko bi rekli, da je izbor igralcev, če seveda upoštevamo, da tudi vse ostalo »štima«, ena najbolj pomembnih stvari pri uspešni seriji, saj prav igralci skozi like pripovedujejo zgodbo,« doda sogovornik.

Podobno sodelovanje med televizijo in produkcijo poteka tudi na Planet TV, ki pa se po besedah Stoimenova vsakič razlikuje. Končno odločitev da televizija. »Pri nas je na neki način »prekletstvo« produkcije to, da sem po izobrazbi režiser in se bolj kot drugi programski direktorji vmešavam v produkcijo,« se nasmehne Stoimenov.

Kot nam pojasni Jezernik, so pri snovanju Dualizma idejno zasnovo pripravili štirje producenti, igralce pa so izbrali na avdicijah, ki se jih je udeležilo več kot 200 igralcev iz vse Slovenije. Po avdicijah sta z režiserjem pregledala posnetke in določila zasedbo.

Usklajevanje scenarija včasih še bolj strastno kot zgodba

Če vedno več filmskih igralcev menja filmski svet za televizijskega, velja to tudi za pisce scenarijev. Nobena skrivnost ni, da se tudi na tem področju na televiziji dogaja »bum«. Novi ponudniki, kot sta Amazon in Netflix, so lačni kakovostnih projektov in številni poznavalci se strinjajo, da gre za piscem zelo naklonjene čase. V primeru Reke ljubezni, Gorskih sanj in Dualizma gre za slovenske »izdelke«, kar pomeni, da ne gre za priredbe. Pri zgodbi prve je delala kreativna ekipa Pop TV v sodelovanju s scenaristi. Odločitve o poteku zgodbe na ravni posamezne sezone so po besedah Čakarmiša rezultat burnih razprav, kjer vsak pove svoje mnenje, nato pa se odločijo za najboljšo možno različico. S predprodukcijo začnejo 10 mesecev pred predvajanjem. »Včasih so ta usklajevanja še bolj strastna kot pa zgodba v seriji. Končno besedo ima programski direktor,« se nasmehne Čakarmiš.

Nasprotno ima tako pri izbiri igralcev na Planet TV tudi pri usklajevanju scenarija končno besedo televizija. Pri Gorskih sanjah je sodelovala kreativna ekipa, v kateri so kreativni direktor, dramaturg in pisec dialogov. »Vse to gre čez nekaj filtrov in na koncu pride do televizije na končno odobritev,« je kratek Stoimenov. Omeni tudi, da v običajnih okoliščinah ta proces (do samega predvajanja) traja več kot leto dni. V to so všteti izbor teme, pisanje koncepta in scenarija pilotne epizode ter njenega snemanja. Ob tem poudari, da morajo sami pohiteti, saj nimajo toliko časa.

Zaradi neodvisne produkcije je bilo pri nastajanju Dualizma potrebnega nekoliko manj usklajevanja. Zgodbo sta razvijala Krajnc in Jezernik, medtem ko je s pisanjem scenarija začel Krajnc. »Osnutek scenarija je prebralo nekaj posameznikov iz ožje ekipe, ki so podali svoja mnenja in opazke pri delih, ki niso bili razumljivi ali pa so bili odveč. Končna beseda pri scenariju, ki je nastajal dobrega pol leta, je bila na strani scenarista in režiserja, torej moji,« pojasni Krajnc. Pri tem je treba upoštevati, da je TFilm produkcija hkrati producent in distributer Dualizma. Od ideje do predvajanja je preteklo leto in pol, pri čemer je pol leta je potekal razvoj ideje in pisanje scenarija in potem še leto dni od priprave na snemanje, snemanja, postprodukcije in nato dejanskega predvajanja na v ta namen vzpostavljeni spletni strani www.dualizem.com.

Oglaševalci niso vplivali na scenarij

Ko v seriji opazite določen izdelek ali storitev, je to v veliki večini primerov z razlogom. Bolj je znana serija, bolj se za svoje mesto potegujejo tudi oglaševalci. V intervjuju za portal AdAge je, na primer, eden od producentov serije Sodobna družina (»Modern Family«) povedal, da zaradi velike selektivnosti zavrnejo 90 odstotkov ponudb. Pri tem se poraja vprašanje, v kolikšni meri promocijsko umeščanje izdelkov (ang. product placement) vpliva na sam scenarij. Kot nam zatrdijo sogovorniki, oglaševalci niso vplivali na njihove scenarije. »Oglaševalci ne vplivajo na scenarij, saj zgodbe pišemo in posnamemo zato, da jih gledalci gledajo v čim večjem številu. Pogovori o promocijskem umeščanju izdelkov v serijo nastajajo skupaj s scenariji, saj zaradi produkcijskih zahtev potrebujemo različne rekvizite. V scenariju smo tako predvideli vaško trgovino, v kateri se srečajo ljudje in vaške čenče. Ko je postalo jasno, da bo to Mercatorjeva trgovina, smo prostor uredili tako, da je videti avtentična,« pojasni Čakarmiš.

Stoimenov poudarja, da je dogovor z oglaševalci del oddelka televizijskega trženja, sam pa tu ne sodeluje in ne dopušča, da bi bili projekti podvrženi čezmernim zunanjim vplivom. »Zagotovo pa je vsak pameten in ustvarjalni način umeščanja izdelkov dober. Oglaševalci so organski zavezniki vsake produkcije. Mi pa jim moramo ponuditi čim bolj kreativne rešitve njihovega umeščanja v projekte. Seveda je cilj, da ne bodejo v oči, ampak preko zgodbe dosežejo gledalca.«

Dogovori s sponzorji pri nastajanju Dualizma glede promocijskega umeščanja izdelkov so potekali nekaj mesecev pred začetkom snemanja in sočasno z dogovarjanjem o sponzorskih sredstvih, ki so jih bili pripravljeni vložiti v projekt. »Vsebina scenarija je bila osnova za pripravo predlogov pojavljanja posameznega sponzorja, določeni pa so bili sorazmerno z višino vloženih sredstev in nato usklajeni s sponzorjem, da smo dobili končno razporeditev. Scenarij smo predali v branje le generalnemu sponzorju, spremembe v scenariju pa zaradi umeščanja izdelkov niso bile potrebne, saj naša serija obravnava tematiko vsakdanjega življenja,« nevmešavanje sponzorjev opiše Krajnc. Pri tem poudarja, da je Dualizem neprofiten in neodvisen projekt, v katerem celotna 200-članska ekipa ustvarja brezplačno. Da so serijo lahko posneli, so morali pridobiti sponzorje. Vrsti produkcije je sledil tudi marketing s ciljem čim večjega učinka s čim manj sredstvi.

Za konec nazaj na začetek – proračun

Vprašanje, koliko stanejo najdražje televizijske serije na svetu, je zelo priljubljena tema spletnih portalov. Seveda gre za serije z astronomskimi proračuni. Nedavno prekinjena Netflixova serija The Crown naj bi stala tudi do 10 milijonov dolarjev na epizodo (ponavljamo, na epizodo). Vodilo »denar je treba najprej vložiti, da lahko kaj zaslužiš« je šlo pri nekaterih serijah v višave, kar številni primerjajo z napihovanjem balona. V Sloveniji (za zdaj) še ne moremo govoriti o zneskih na ravni tuje produkcije. Če je bil proračun serije Reka ljubezni določen od samega začetka, pa so morali biti ustvarjalci Dualizma bolj iznajdljivi. Finančni in marketinški načrt so pripravili aprila 2017 oziroma pol leta pred začetkom snemanja, ko so bili zbrani štirje producenti. Izhajali so predvsem iz izkušenj in naredili seznam, kaj potrebujeo, kaj lahko dobijo brezplačno, kaj si lahko izposodijo in kaj morajo kupiti. Na podlagi tega so dobili okvirno višino sredstev, ki so jih potrebovali za izid serije, in osnovali pakete za sponzorje ter začeli s povabili k sodelovanju. »Največji del načrtovanja je predstavljalo snemanje, kjer so bile pomembne Igorjeve izkušnje iz profesionalnih 'setov', saj je znal dobro oceniti, kaj takšna majhna neodvisna produkcija potrebuje za optimalen rezultat, ki ga želimo. Vseh pet 30-minutnih epizod smo s skoraj 200-člansko ekipo posneli v 27 snemalnih dneh, ki pa so bili za organizacijo in usklajevanje zelo zahtevni in so od nas terjali veliko mero iznajdljivosti,« pripoveduje Krajnc.

Kot nam zatrdi Stoimenov, je določanje proračuna na Planet TV preprosto: »Obstajajo lestvice, ki jih vodimo in ki predstavljajo kompromis med proračunskimi sredstvi televizije in ustvarjalnimi potrebami producentov. Z izbiro izkušenih producentov za zdaj s tega vidika nismo imeli nobenih težav. Menim, da seriji Dragi sosedje in Gorske sanje v našem primeru precej presegajo produkcijsko vrednost svojih proračunov in sta videti precej dražji.«

Članek je bil prvotno objavljen v marčevski, 442. številki MM-a. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]