• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Amerika je pred 25 leti začela govoriti o »interaktivnem marketingu«, kaj se je uresničilo?

Zanimivo se je ozreti nazaj in spremljati pretekle napovedi o marketinškem razvoju. Devetdeseta leta prejšnjega stoletja so bila za marketing precej revolucionarna. Prek t.i. interaktivnega marketinga (danes bi mu rekli digitalni) so podjetja uvajala nove poti za komunikacije s potrošniki. Interaktivni (digitalni) marketing je danes, 25 let kasneje presegel vse, tudi takrat najbolj pogumne napovedi, medtem ko so osnove pravzaprav kar dobro zadeli.

Foto: Pixabay

V 90-ih se je zgodila prava revolucija ali misija »elektronsko povezavo v vsako vas«. Osebni računalniki in prenosni telefoni so našli svoj dom v gospodinjstvih, vzpostavljen je bil splet. Z njim so se z roko v roki razvijale strani za spletno nakupovanje, kot sta Amazon in eBay, ter elektronska pošta. Nove tehnologije so imele neposredni vpliv na interaktivni marketing vse od izključno osebnega pristopa do navadne pošte (si predstavljate, da je na primer kupec podjetju takrat pošiljal kuverto z vprašanjem ter še eno kuverto s svojim naslovom in znamko ter čakala na odgovor podjetja) je komunikacija postala veliko hitrejša in bolj učinkovita.

Nekoč »interaktivno«, danes pa...

V ZDA sta leta 1994 družbi Pacific Telesis Electronics in časopis The Los Angeles Times ustanovili družbo za spletno nakupovanje. V praksi je stranka poklicala trgovca po telefonu, ta je poiskal želeni izdelek ter ga kupcu poslal po telefaksu ali pošti. Marketinški futurologi so napovedovali, da bodo te storitve v prihodnosti mogoče preko interaktivne televizije, kar se je tudi uresničilo in kasneje nadgradilo s spletno prodajo kot jo poznamo danes. 

Leta 1993 so se po ZDA začeli uveljavljati »interaktivni kioski«. Ne veste, kaj je to? Naprava je vključevala naslednje »elemente«:  zaslon, računalnik, tipkovnico, videonapravo in pogosto tudi tiskalnik. Uporabnikom so nudili informacije, ponujali storitve in obdelovali naročila. Za tisti čas so bili pomembni zaradi vpliva na zunanjo podobo podjetja in pridobivanja informacij o kupcih. Nudili so tudi hitrejše in personalizirane ponudbe za kupce. Nenazadnje so razbremenili prodajalce.

Predstavljali so nekakšno pilotno vzpostavitev naprednejšega sistema za upravljanje s strankami. Čeprav je z njihovo pomočjo prodaja eksponentno rastla iz leta v leto, so bili strokovnjaki še e v začetku 90ih skeptični do njihove prave uporabnosti. Mnogi so namreč verjeli v nenadomestljivost osebnega stika s prodajnim osebjem, vendar se je po pravilnem predvidevanju drugih zgodilo, da so vlogo kioskov večinoma nadomestile nove tehnologije. Za še boljšo primerjavo vam priporočamo v (ponovno) branje knjigo Stevena Van Belleghema Ko digitalno postane človek: transformacija odnosov s kupci.

Informirane agencije in primer Pepsi

Vodstva agencij so se pred dvemi desetletji zavedala, da bodo nove tehnologije v njihove ekipe pripeljale predvsem strokovnjake na tehnološkem področju. Zaradi naraščajoče personalizacije komuniciranja bi morali posedovati tudi psihološka in antropološka znanja. Predvidevali so, da se bo vloga neposrednega trženja povečala, saj naj bi bilo to končna stopnja (interaktivnega) trženja.

Pepsi je skupaj z agencijo Tracy-Lock Direct izvedla izjemno uspešno akcijo in tržno raziskavo hkrati. Poslala je milijon pošiljk dietne različice Pepsija rednim pivcem dietne Coca-Cole s pismi, da lahko prejemniki pokličejo telefonsko številko in se pogovorijo s popularnim glasbenikom Ray Charlesom ter s tem sodelujejo v nagradni igri. Sodelujoči so seveda morali najprej odgovoriti na nekaj vprašanj, ki so Pepsiju dali vpogled v kupce tekmeca. Izkupiček? Poklicalo je pol milijona ljudi.

Kaj se lahko naučimo?

Iz primera Pepsi lahko razberemo, da je bilo že pred leti pomembno sodelovanje komunikacijskih družb in podjetij. Zaradi hitrega spreminjanja tehnologij so se oglaševalske agencije zavedale pomembnosti prilagajanja in zato začele oblikovati posebne ekipe, ki so spremljali njihov razvoj in v njih odkrivale trženjske potenciale. No, vsaj nekatere.