• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Snapchat – digitalni uničevalec spominov

O Snapchatu smo v Marketing magazinu pisali že pred več kot dvema letoma, ko se o njem v Sloveniji še ni govorilo. Na svetovne trende, ki bodo tudi v Slovenijo prišli z nekajletnim zamikom, nenehno opozarjamo in pišemo o prihodnosti. Še en razlog več, da berete našo tiskano izdajo. Preberite si članek o Snapchatu iz aprila 2014.

Ustanovitelj Snapchata, 23-letni Evan Spiegel, živi z očetom in je vreden 3 milijarde dolarjev.

Pred desetimi ali celo petnajstimi leti je Rambo Amadeus napovedal, da bomo v prihodnosti dobrine dobili zastonj, plačevali pa bomo njihovo odstranjevanje, uničevanje, recikliranje in podobno. Njegova napoved postaja z aplikacijo Snapchat resničnost. Kako drugače razumeti, da je nekaj, kar lahko opišemo z besedo »uničevalec«, vredno 3 milijarde dolarjev?

Najbolj vroče družbeno omrežje trenutka

Snapchat je najbolj vroča aplikacija in družbeno omrežje trenutka. V Angliji je že na vsakem četrtem pametnem telefonu, v ZDA jo uporablja 10 odstotkov vseh Američanov. Po zadnjih podatkih naj bi Snapchat po svetu danes uporabljajo že več kot 50 milijonov uporabnikov. Ti si dnevno izmenjajo 400 milijonov posnetkov (fotografij, videov, tekstov, skic …), vsakemu prejemniku pa je posnetek na voljo za največ 10 sekund, nato izgine, se izbriše iz aparata prejemnika in tudi strežnikov podjetja Snapchat. Postane del zgodovine. Aplikacija je preprosta, uporabnik lahko določi, koliko časa bo imel prejemnik za ogled posnetka, od 1–10 sekund. Podobna je običajni foto ali video aplikaciji s prepoznavnim gumbom za fotografiranje ali snemanje. Pred pošiljanjem oz. objavljanjem lahko uporabnik posnetek shrani na lastni napravi in ga opremi z dodatnim tekstom ali sporočilom. Posnetke lahko uporabniki delijo z vsemi ali samo izbranimi prijatelji iz lastne baze. Aplikacija uporabnika opozori, kdaj si jo je kdo od prijateljev ogledal. Prejemnik mora imeti med ogledom posnetka kontakt z zaslonom, s čimer želijo preprečiti snemanje (fotografiranje ali video snemanje) z drugo napravo. V primeru, da prejemnik naredi posnetek zaslona (screenshot), je uporabnik o tem obveščen in tako ve, da je bil posnetek nekje vendarle shranjen. Je pa to edini način, kako se da posnetek ohraniti trajno.

Razvijalci aplikacije trdijo, da je Snapchat odgovor na pretirano narcisoidnost družbe, posameznikov, ki o sebi ustvarjajo nerealne mite, zaradi česar so »znana družbena omrežja postala dolgočasna«, mnogi pa dodajajo, da je njegova največja vrednost v tem, da so se – pretežno – najstniki in mlajši znebili nadzora staršev, učiteljev, bodočih delodajalcev in podobno.

Uporabniki

Število uporabnikov Snapchata raste tako hitro, da so vsi podatki zastareli. Vendarle je največ njegovih uporabnikov starih med 13 in 23 let, pogosto se uporablja za snemanje »selfijev«, 30 odstotkov posnetkov je »poslanih« vsem prijateljem. Povprečna starost uporabnikov Snapchata je danes 18 let, medtem ko je na primer povprečna starost uporabnikov Facebooka skoraj 40 let! Raziskava, opravljena junija 2013 v Veliki Britaniji, je pokazala, da je skoraj polovica (47 %) 18–30 let starih uporabnikov prejela gole fotografije, 67 odstotkov pa posnetke izzivalnih poz. Ker Snapchat mnogi razglašajo za seksualno obarvano (»sexting«) omrežje, se podjetje močno trudi zavarovati mlajše uporabnike in trdi, da se klasični SMS-i pogosteje uporabljajo za pošiljanje seksualnih sporočil. Kljub temu je policija v Kanadi konec lanskega leta ujela skupino najstniških fantov, ki je objavljala fotografije sošolk.

Septembra 2013 so Snapchat pri svojih marketinških aktivnostih že preizkusili nekateri oglaševalci, na primer Taco Bell, Karmaloop in 16 Handles (zamrznjeni jogurti). Ideja je podobna kot pri Facebooku, podjetja ustvarijo profil, s katerim »prijateljujejo« uporabniki in si ogledajo njegove posnetke.

Dam ti 3 milijarde dolarjev! Ne, hvala.

Ustanovitelj Snapchata, 23-letni Evan Spiegel, ki ga je Forbes objavil na naslovnici januarske številke, je zavrnil ponudbo za 3 milijarde dolarjev. Si upate uganiti, komu? Marku Zuckerbergu, šefu Facebooka! Najbogatejšemu dvajsetplusletniku v zgodovini človeštva. Prav temu Zuckerbergu, ki je, hm, v mladih letih zavrnil Yahoo, ki mu je julija 2006 za Facebook ponudil milijardo dolarjev.

Zuckerberg se je s Spieglom skrivaj sestal oktobra 2012 v Los Angelesu. Na sestanku je predstavil zamisel o skupnem razvoju aplikacije in, kakor mimogrede, omenil, da so tudi pri Facebooku razvili enako aplikacijo, imenovano Poke, ki naj bi jo dali na trg v naslednjih dneh. Spiegel je v njegovih besedah prepoznal jasno grožnjo, ki bi se lahko v prevodu glasila: Hej, pridruži se nam ali pa te bomo uničili! Po sestanku je Spiegel za vse zaposlene (vseh šest!) kupil knjigo Umetnost bojevanja Sun Tzuja in hitro ugotovil, da so postali največja nevarnost Facebooku. Kot rečeno, Spiegel se je za ponudbo zahvalil, dobil potrditev, da je aplikacija odlična, iz Poka pa ni bilo nič! Facebook je Poke lansiral 21. decembra 2012, dan kasneje je bila aplikacija na prvem mestu brezplačnih v iPhonovi trgovini aplikacij. Vendar ne dolgo, že 25. decembra je bil na prvem mestu Snapchat, Poke pa je »izginil«. 

Finančni analitiki si niso enotni glede prihodnosti Snapchata. Čas bo pokazal, ali je bila zavrnitev 3 milijard dolarjev dobra odločitev ali le mladostna zaletavost.

Naslednji milijarder Evan Spiegel?

Evan Spiegel ima 23 let, živi z očetom in je vreden 3 milijarde dolarjev. Študij na Stanfordu je opustil ali vsaj prekinil tri izpite pred diplomo, saj se je popolnoma posvetil Snapchatu. Poleg Spiegla je za razvoj aplikacije ključen tudi njegov partner Bobby Murphy, 25-letni vodja razvoja.

Spiegel izhaja podobno kot Zuck iz premožne odvetniške družine. Podobno kot ustanovitelj Facebooka je veljal za računalniškega ekscentrika in tudi on na faksu ni veljal za kul tipa, zato je moral ustvariti nekaj, kar bo kul namesto njega.

»Ko sem aprila 2011 na fakulteti predstavil svoj projekt – idejo za Snapchat, so mi vsi rekli, da gre za zanič idejo!« Prepričani so bili, da je nihče ne bo uporabljal, če pa že, bo namenjena samo za izmenjavo opolzkih posnetkov.

Spiegel je pri predstavljanju prednosti Snapchata filozofski, futurističen in revolucionaren. Medtem ko je večina omrežij, spletnih strani, namenjena shranjevanju podatkov, posnetkov in informacij, je Snapchat namenjen njihovemu brisanju. Snapchat spreminja percepcijo »brisanja« kot nečesa slabega. Običajno je, da brišemo nekaj, kar je slabo ali žaljivo, nekaj, kar velja za negativno, medtem ko »nevtralne« vsebine ohranjamo, pa čeprav se kopičijo kot stara krama po naših omarah, namesto  da bi hranili le posebne in dragocene stvari oz. v primeru interneta posebne dogodke, spomine, doživljaje. Tudi v normalnem, analognem življenju smo dnevno udeleženi v neskončno velikem številu dialogov in dogodkov, ki pa jih ne »arhiviramo«, ampak si jih le zapomnimo, medtem ko dejansko arhiviramo (snemamo) le res posebne: poroke, rojstne dneve, nastope ipd.

Članek je bil objavljen aprila 2014 (#394) v Marketing magazinu.

Da boste vedno na tekočem s svetovnimi trendi, se na revijo Marketing magazin naročite že zdaj.

Ustanovitelj Snapchata, 23-letni Evan Spiegel, živi z očetom in je vreden 3 milijarde dolarjev.
Število uporabnikov Snapchata raste tako hitro, da so vsi podatki zastareli.