• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Večina Američanov ne ve, kaj je delitvena ekonomija

Večina Američanov še nikoli ni bila v stiku z novo digitalno ekonomijo – ali pa se sploh ne zaveda njenega obstoja, ugotavlja nova raziskava ameriškega raziskovalnega centra Pew.

Ilustracija: Dreamstime

Raziskavo, v kateri so preučevali vplive delitvene ali sodelovalne ekonomije, so izvedli med 4787 odraslimi Američani. Sedem od desetih Američanov je sicer že kdaj uporabilo določeno obliko sodelovalnih storitev – običajno je šlo za nakup rabljenih izdelkov preko spleta (kar je že naredila polovica vprašanih) ali pa za uporabo programov, ki ponujajo hitrejšo dostavo (41 odstotkov). Redkeje uporabljene storitve vključujejo nakup vstopnic preko spletnega posrednika (28 odstotkov), nakup ročno izdelanih izdelkov na spletu (22 odstotkov), prispevke na platformah za množično financiranje (22 odstotkov), aplikacije za skupno uporabo prevoznih storitev (15 odstotkov) in spletne storitve za skupno uporabo namestitev (11 odstotkov). Še manj pogoste so storitve za naročanje živil po spletu, skupna uporaba pisarniških prostorov, zaposlovanje preko spleta ali izposoja oblačil za krajši čas.

Medtem ko 15 odstotkov Američanov uporablja aplikacije za skupno uporabo prevoznih storitev, kot sta Uber in Lyft, jih kar 30 odstotkov zanje še nikoli ni slišalo. Podobno jih 11 odstotkov uporablja spletne platforme za namestitve, kot sta Airbnb in VRBO, vendar jih približno polovica zanje še ni slišala.

Ob tem 61 odstotkov vprašanih ne pozna izraza množično financiranje (»crowdfunding«), 73 odstotkov jih ne pozna izraza delitvena ekonomija in kar 89 odstotkov jih ni nikoli naletelo na termin »gig economy«, ki označuje začasno delo oziroma delo na posameznih projektih.

Vsem omenjenim storitvam so sicer v največji meri izpostavljeni (in jih tudi uporabljajo) mladi, premožnejši in boljše izobraženi, še ugotavlja raziskava. 39 odstotkov fakultetno izobraženih je že uporabilo štiri ali več od zgoraj omenjenih storitev, med tistimi s končano srednjo šolo ali nižjo izobrazbo pa je takšnih le 8 odstotkov. 41 odstotkov Američanov z letnim dohodkom gospodinjstva v višini 100.000 dolarjev ali več je že uporabilo štiri ali več omenjenih storitev, kar je trikrat več kot v gospodinjstvih z letnim dohodkom do 30.000 dolarjev. 44 odstotkov uporabnikov, starejših od 45 let, in 56 odstotkov, starih več kot 65 let, še nikoli ni uporabilo nobene izmed omenjenih spletnih platform.

 

O tem, kako je Uber posegel na področje delitvene ekonomije, boste lahko slišali na slovenski konferenci digitalnih komunikacij Diggit, ki bo 14. junija 2016 v GH Union v Ljubljani. Nanjo namreč prihaja tudi Davor Tremac, direktor podjetja Uber Hrvaška, ki bo sodeloval na okrogli mizi o delitveni ekonomiji.