• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Zgodovino pišejo … pripovedovalci zgodb

Zgodovina se je včasih poučevala s pomočjo primarnih in sekundarnih poročil, knjig in strokovnih dokumentov, nato pa se je novim generacijam prenašala tudi ustno in preko šolskih učbenikov. Zaradi količine informacij, ki so danes na voljo, pa je prišlo do situacije, ko lahko nove generacije več znanja pridobijo samostojno kot v osnovnem izobraževalnem sistemu. Izobraževalni sistem prihodnosti se bo moral bolj osredotočiti na učne spretnosti kot pa na predajanje znanja.

Toda kako si oblikujemo to naše znanje, še posebej o zgodovini, ki smo ga pridobili samostojno? Bolj kot nas določena tema zanima, več časa ji bomo posvetili z brskanjem po spletu. Kot vse drugo na spletu tudi zgodovina nenazadnje postane le vsebina, ki se bori za našo pozornost, skupaj s kopico blagovnih znamk, vplivnežev in prijateljev ali ljudi, ki jih spremljamo.

Zato bi se morala tudi zgodovina – tako kot katera koli druga blagovna znamka, ki želi biti prisotna v glavah potrošnikov – posvetiti pripovedovanju zgodb, storytellingu. Po lestvici IMDb vodilna televizijska serija Černobil odlično ponazarja problem, ki ga ima trenutno zgodovina. Pet epizod o tej jedrski katastrofi je v kratkem času osvojilo velik del svetovnega gledalstva in na ta način utrdilo nekatere osnovne elemente celotne zgodbe, ki jih bo zdaj zelo težko popraviti. Kljub številnim člankom o netočnih dejstvih, ki so se prikradli v serijo, in najavi, da bodo Rusi posneli svojo različico dogodka, se je javnost odločila, kdo je kriv in bo težko spremenila svoje mnenje.

Katere so zgodovinske lekcije te serije?

1. Komunizem je slab in zloben sistem, ki mu največ pomeni ugled v svetu. Vse je bilo podrejeno le temu, tudi osnovna varnost državljanov.

2. Ta sistem je vztrajno prikrival resnico o Černobilu, tako da še danes ni znano točno število žrtev.

3. Valerij Legasov je junak, Anatolij Djatlov je zlobnež.

Kaj pripelje do tega, da je neka različica zgodovine zaradi določene vsebine splošno sprejeta? Za začetek mora biti vsebina sama po sebi dobra in serija »Černobil« to zagotovo je. Scenarij, režija, igralci, doslednost pri prikazovanju Sovjetske zveze iz leta 1986 kot tudi mesta Pripjat – vse to prispeva k temu, da vas serija tako hitro pritegne. Druga pomembna stvar je distribucija te vsebine. »Černobil« ni pogled neodvisnega avtorja, temveč produkcija Sky UK in HBO, ki je distribuirana na HBO-jevi platformi za predvajanje video vsebin na zahtevo in je že s tem takoj pridobila svetovno občinstvo.

Če še vedno dvomite v moč dobre vsebine, te dni malo poglejte na Instagram. Zahvaljujoč seriji se je turizem v Černobilu povečal za 40 odstotkov, med obiskovalci pa so tudi številni vplivneži, ki uporabljajo zapuščeno mesto za obogatitev svojih objav. Mnogi se sicer ne strinjajo s takšnim vedenjem, toda morda bi morali sprejeti ta novi način učenja o zgodovini ter začeti prenašati znanje s pomočjo dobre vsebine. 

Kolumna je bila prvotno objavljena v julijski, 457/458. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]