• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Kako imeti vizijo?

Medtem ko že vsak osnovnošolski podjetniški tečaj uči o pomembnosti vizije, poslanstva in vrednot podjetij, pa svoja življenja živimo z ročico prestavljeno v prosti tek in z ročno zavoro, za vsak slučaj, zategnjeno do polovice. Ustavite kogar koli na ulici in ga vprašajte, kakšna je njegova vizija za življenje in zagotovo bo predvsem kolebal med »hm« in »uh« in sopihal, kot da gre za vprašanje o datumu rojstva Karla Velikega.

Ne tratite časa

Dnevi so nam šteti od trenutka, ko se rodimo, zato je na določeni točki tratenje časa za stvari, ki nas ne izpolnjujejo, treba pograbiti pod pazduhi in zabrisati skozi zadnja vrata naših življenj. Tako kot nam je samoumevno usesti se v avto in se nekam odpeljati, tako je našim avtomatizmom in vzorcem samoumevno, da upravljajo z našimi mislimi, obnašanjem in življenjem. Zato potrebujemo vizijo.

Pa jo res?

Eno je prepustiti se toku, ko v življenju določimo cilje in delujemo proti njihovi uresničitvi, nekaj popolnoma drugega pa je prepustiti se toku brez jasno začrtanih ciljev in želenih smeri svojega razvoja. Slednje zaradi pasivnosti in predanosti kmalu niti ni več tok, ampak zablatena struga, po kateri le še bolj ali manj izgubljeni gazimo in stikamo za ostanki. A zakaj bi živeli neizpolnjeno, če pa obstajajo preprosti mehanizmi natančnega začrtanja smeri, motiviranja k predanosti in doseganja svojih sanj, za katere so vas vedno prepričevali, da jih raje ne sanjajte, ker so neuresničljive ali nedovoljene? Kako trapasto se je bilo priučiti tega samooviranja.

Življenju je mar

Brez ciljev je vsak uspeh zgolj začasen ali pa je upehanje; brez vsaj osnutka vizije za življenje se mu predamo na brezploden način. Če sami ne vemo, kaj bi, ali pa si želenega ne dovolimo, nas življenje težko kamor koli pripelje. Smo kot izgubljena prtljaga brez podatkov o lastniku in cilju. Zato jo življenje zabriše v skladišče in drži pesti, da jo bo kdo prišel iskat. Življenju je namreč mar. Življenju je mar za vas, za vaše sanje in cilje. A če ima razočaranega, potrtega in nezainteresiranega sopotnika, potem samo ne more oddelati vsega bremena. Ker za prevzem nadzora nad svojim življenjem potrebujete vizijo in zdravo zastavljene cilje, poglejmo tri preproste korake za prijetnejše in podjetnejše ravnanje: 

1. Ustvarite si vizijo. Najprej ugasnite televizijo in za trenutek nehajte zreti v vse ostale zaslone. Umirite se in si predstavljajte svoje idealno življenje. Pa prosim ne začeti z dobitkom na lotu, prav? Vizija je eno, fantazije pa so nekaj povsem drugega. Zato obeh pojmov ne zamenjujte. Začnite s predstavo, v katero vključite svoje talente, vse svoje znanje in nato to nujno preverite s svojimi vrednotami. To vizijo sebe v idealnem, a do svojih sposobnosti in vrednot iskrenem scenariju, upoštevajte tudi dobesedno. Vizualizirajte si jo, imejte jo v svoji glavi in pred očmi. Nato pa si jo zapišite na listek in ga vtaknite v denarnico ali jo oblikujte kot ohranjevalnik zaslona, da jo boste lahko vsak dan prebrali. Zapišite jo na preprost način. Recimo, »želim biti človek, ki se nenehno izpopolnjuje in je drugim v pomoč in v navdih«. Lahko je takšna: »Želim biti oseba, ki v življenju uživa v svoji predanosti ciljem, v svojih sposobnostih in darovih.« Naj je splošna, zapisana v prihodnjiku, a hkrati tudi nekaj, kar bi radi v pretekliku imeli zapisano na svojem nagrobniku. »Tu počiva oseba, ki je v življenju uživala v svoji predanosti ciljem, v svojih sposobnostih in darovih.«

2. Določite svoje poslanstvo. Ne da bi bile to prazne marnje, ste tu z razlogom in z namenom. Za svoj poklic ste poklicani, za svoje poslanstvo ste poslani. Zdaj pa je vse v življenju odvisno od tega, kako si boste postlali v svoji glavi. Poslanstvo je zelo neposredna vez vaših znanj in koristi za svet z vašimi vrednotami in globokimi prepričanji. Poslanstvo zato poskušajte opredeliti kot svojo osnovno nalogo v življenju. Na primer, poslanstvo naše družinske gostilne v Prekmurju bi lahko povzel v »naše osnovno prizadevanje je v pristnem družinskem vzdušju zagotavljati prijetno druženje in doživetje domače kulinarike za širok krog ljudi«. Svoje poklicno poslanstvo pa z »moj namen je ustvarjati odlične komunikacijske izdelke, ki so učinkovita pomoč podjetjem in hkrati navdušujejo njihova občinstva in jim lajšajo izbiro«. Za svoje življenjsko poslanstvo sem poklicnemu prištel seveda še kaj drugega. Poslanstvo naj ni pretenciozno, prenapihnjeno in zlagano. Ko ga enkrat zapišete, postane preprost in učinkovit lakmusov test za vaše prizadevanje in cilje: »Ali ideja, ki sem jo zasnoval, dodaja vrednost podejtju? Ali ljudem olajša izbiro?« Seveda se ne bo vedno izšlo idealno, a poslanstvo skrbi, da bo vaša zaveza najvišjim ciljem sadove obrodila čim večkrat v življenju.

3. Vrednote. Pravo poimenovanje za nekaj, kar nas spravi v red. Vrednote so temelj naše osebnosti. Če živimo v konfliktu z njimi, bomo na dolgi rok zagotovo nesrečni. Pot do sreče se začne z razumevanjem svojih najglobljih stališč in prepričanj. Iskreno soočanje z njimi nas pravilno opremi za kakovostnejše nadaljevanje življenja. Zato dobro razmislite, katere so vaše vrednote in na čem so zasnovane. Zapišite, katere želite negovati in za katere mislite, da vas ovirajo in nato ravnajte v razumevanju, da morate sprejeti tudi svoje slabe strani in jih prišteti v celovito sliko tega, kar ste. Če delate v poklicu ali v podjetju, kjer se vrednote v veliki meri ne ujemajo z vašimi, boste težko učinkoviti, kaj šele izpolnjeni. Če vam največ pomenijo iskrenost, znanje in osebna svoboda, potem boste morali ustvarjati v okolju, ki omogoča vse našteto. Lahko, da ste v sam vrh uvrstili kreativnost, zato bo vaša izbira poklica morala temu odgovarjati. Z vrednotami torej težko prosto žongliramo ali jih vklapljamo in izklapljamo po potrebi. Če si jih ne dovolimo živeti, nam bodo naše razpoloženje kot tihi uporniki nenehno grenile. Zato se opremite z vizijo za življenje.

Kolumna je bila objavljena v marčevski, 453. številki Marketing magazinaNa spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]