• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Ljubezen na prvi pogled

Podatki na prvi pogled. Podatki so v zraku. Brez podatkov mi živeti ni. Ti si moj podatek. Podatki premagajo vse. Našla sem podatek svojega življenja. Želje in podatki so krila za velika dela.

Bere se nenavadno, ampak zveni znano. Zapisano je okorno, vendar se vidi privlačno. Seveda, saj podatki takoj asociirajo na ljubezen. Na videz hladno, v resnici vroče. Če bi bilo okrog nas in v našem vsakodnevnem življenju toliko ljubezni, kot je podatkov, bi bil svet naravnost rožnat.

Šele v zadnjem času bi si upala reči, da podatki in raziskave pridobivajo, vsaj občasno, na pravem pomenu. Ne, hvala bogu, pač pa hvala internetu, spletnim brskalnikom, spletnim medijem in spletnim velikanom, ki so k veljavi in uporabni vrednosti podatkov prispevali več in hitreje kot trženjski raziskovalci, poslovni svetovalci in statistični zavodi. V zadnjih mesecih ni dneva, ko nas ne bi opozarjali na pripravljenost ob uvedbi GDPR in s tem posredno poudarjali pomena podatkov.

Veste, kdaj imam največ prijateljev? Vsakič, ko delamo na Mediani vzporedne volitve! Tiste dni in še posebej na volilno nedeljo od poldneva naprej! Takrat oživi moj telefon, še dobro, da imam pametnega, da se k številkam prikažejo tudi imena klicateljev. Zakaj? Ker tisti dan pripoznajo pomen podatkov, pomen statistike. Ker vse zanima, čigavim bolje kaže. Ker nam verjamejo, da bo izid volitev takšen, kot ga bo napovedala Mediana.

Ponavadi podatki zajemajo številke, besede ali slike. So neka dejstva, predstavljena ne jedrnat način, ljudje pa jim pripisujemo pomen s pomočjo lastnega znanja. Večinoma se ne sprašujemo o izvoru in validnosti podatkov, razen strokovnjakov na lastnih področjih, temveč jih vzamemo takšne, kot so. V idealnih razmerah si na ta način pridobimo več znanja in se odzovemo na primeren način, lahko pa se s podatki nevede pustimo zavesti in se posledično odzovemo neustrezno. Nekateri bi sem prištevali predvsem posledice političnega in marketinškega komuniciranja.

Da so podatki nafta prihodnosti, je po mojem mnenju oguljena, črna fraza. Bolje zveni, da so podatki pitna voda prihodnosti ali čist zrak prihodnosti. Podatki so najdragocenejša dobrina na svetu, pravijo nekateri. Ni še dolgo tega, ko je bila najdragocenejša dobrina na svetu nafta. Zdaj so to torej postali podatki. Podjetja postajajo malodane vredna toliko, kolikor podatkov ustvarijo, njihovi lastniki pa ne kopičijo le bogastva, temveč posredno povečujejo še svoj vpliv.

Na vrh seznama najbogatejših Zemljanov se je povzpel Jeff Bezos, katerega vrednost premoženja ocenjujejo na 106 milijard dolarjev, kar je prvič v zgodovini, da je nekdo presegel mejo 100 milijard. V lanskem zadnjem četrtletju je ustanovitelj Amazona strahovito pridobil, pred tem sta se z okrog 90-imi milijardami dolarjev prerivala z Gatesom, odvisno od vrednosti delnic. Med najbogatejšimi ni naftnih mogotcev, je pa Mark Zuckerberg s 56-imi milijardami dolarjev.

No, tu nekje vmes se giblje vrednost trženjskega raziskovanja v svetu, ki ga tvorijo raziskovalna podjetja, brez univerz, statističnih uradov, ministrstev ali drugih državnih ustanov, ki zbirajo, obdelujejo in posredujejo podatke v javnost.

Svetovno združenje Esomar je zbralo in objavilo podatke za leto 2016. V tradicionalne raziskave je bilo investiranih 40, skupaj z novimi pa 71 milijard dolarjev. Torej manj, kot je težak Bezos in malo več kot Zuckerberg. In kje so spretni snovalci svetovne vrednosti trženjskega raziskovanja izbrskali 31 milijard dolarjev? Predvsem v  spletni analitiki, IT-raziskovanju in svetovanju, merjenjih spletnega prometa, raziskavah družbenih omrežij, biometričnih raziskavah in umetni inteligenci.

Še velja, prah si in v prah se povrneš, ali podatek si in v podatek se povrneš? Branje in razumevanje podatkov se začne pri ugotavljanju zaupanja v vir in nadaljuje pri treznem razmisleku o področju, segmentu ali ciljni skupini, na kateri so zbrani, s kakšno metodologijo, v katerem času in ali so prikazani korektno ali samo najbolj ugodni za dosego jasno zastavljenega cilja. Zatorej, podatki na prvi pogled so lahko kot ljubezen na prvi pogled, a ne nujno pravi.

Kolumna je bila prvotno objavljena v februarski, 441. številki MM-a. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na i[email protected]