• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Zlezi pod idejo

Kako odkriti idejo, ki zleze ljudem pod kožo, je drugo vprašanje. Prvo je, kako sploh dobiti idejo. Bolj kot se ekonomisti bojijo finančne, se kreativci bojimo ustvarjalne krize. Na srečo kreativni blok ni nepremičnina, čeprav je sezidan na trdnih temeljih. Predstavljajte si, da je fatamorgana, ki vas vabi iz cone udobja. Pri snovanju kampanj se skušam izogniti zastojem s tremi manevri. Morda vam pridejo prav in jih s pridom uporabite. Morda pa poznate boljše.

Foto: Pixabay

1. Deus Exit Machina

Dovolite si izhod iz pisarne. Za tipkovnico 10 nohtov tvega živčni zlom. Bolje je zajeti zrak, kot izdihniti v pisarni. Ustvarjalec, ki se je zaklenil v kreativni blok, potrebuje menjavo okolja. Legendarni Paul Arden, ikona agencije, katere del sem, je opazil, da 90 odstotkov oglaševalskih domislic izvira iz obstoječega oglaševanja. Toda kje pobrati desetino najboljših? Verjetno se strinjate, da ne med štirimi stenami, razen če mislite tiste v gorah. Sveže ideje rastejo v naravnem okolju, zato morate izpustiti miško in jih izpuliti z obema rokama. Sončni žarki so boljši možganski doping kot kava, pa še pozneje se ohladijo. Izkoristite trenutek in ob šumenju drevesnih listov v vetru pozabite na pisarniške papirje. Predvsem pa opazujte. Zunaj obzorje ni omejeno z okenskimi okvirji in lahko ste še tako visoki, z glavo ne boste butnili v strop. Da ste se prav odločili, dokazujejo literarni klasiki Dickens, Dostojevski in Joyce, vsi po vrsti strastni sprehajalci. Hoja ogreje vaše možgane, ko zmrznejo v poletni vročini. Kar pogumno naprej, daleč stran od blokade. Vsaka zagata je lahko inštrument za ustvarjalnost. Do konca sprehoda bo vaš kreativni blok postal blok flavta.

 2. Deja Vuk

Ne ponavljajte zgodovine, preverite jo. Kdor pozna preteklost, ve, da ne bo prvi na Luni, kvečjemu na Marsu. Povsem enake misli so imeli boljši in slabši misleci pred vami. Vsi se moramo zgledovati po boljših od sebe. Leone se je po Kurosawi, Coppola po Wellesu, Scott po Kubricku, če si izposodim primere iz sedme umetnosti. Celo Shakespeare, zame največji kreativec vseh časov, je črpal od preteklih mojstrov antike in jih dostikrat presegel. Vse, kar je pozabljeno, je novo, so besede Viktorja Korčnoja, najboljšega šahovskega velemojstra, ki nikdar ni postal svetovni prvak. Vendar zanašanje na pretekli navdih hitro razvadi. Ker nočem biti kopija kopije, iščem pot, kako preseči zgled. Čeprav vem, da ni nakrajša. Lahko je kot Newton stati na ramenih velikanov in jim puliti misli iz možganov. A še tako močan torzo popusti pod težo lenobe. Mimogrede, ideje so koristne tudi, če nimate ustvarjalnega poklica. Kar zraste na vašem zeljniku, pa naj je še tako za lase privlečeno, vam lahko dobesedno reši glavo. Samo poglejte Šeherezado iz 1001 noči. Današnji dan je namenjen delu, včeraj je vir navdiha, jutri pa šele ustvarjamo.

3. Nekaj gnilega je v ideji naši

Priznajte si, da ga lomite. Če je ideja zanič, jo zavržem, preden se navežem nanjo. Večini ustvarjalcev je to problem, saj je vsaka ideja kot otrok in težko je priznati, da je grd. Prav tako številni kolegi svoje ideje pripisujejo umetniškemu navdihu. Jaz ne. Moj miselni tok je strogo racionalen. Pustolovske vijuge in čeri me ne zanimajo, se jim pa tudi ne izogibam. Oglaševanje je prepričevalna komunikacija, nasprotno od uveljavljenega mnenja, da lahko s kreativno kozmetiko zakriješ razpoke v ideji in strategiji. »Storytelling« brez vsebine je prazen kinderjajček. Ko ga prebaviš, ti ne ostane nič. Ne nasiti pričakovanj, podobno kot hollywoodski spektakel, kjer scenarij zgori v eksploziji posebnih učinkov. Ideje niso hrana, zato morate biti izbirčni. Kdor je z vsem zadovoljen, se verjetno ne trudi dovolj. Bolje, da zamolčim, kolikokrat sem predelal to kolumno. Tudi ne verjamem v neskončno nizanje idej. Ene dobre ne zamenjam za deset nevtralnih kot Švica.

Vse tiste, ki ste pričakovali hitre trike in bižnjice, sem verjetno presenetil. No, kakor želite … Kadar Alejandro Jodorowski začuti primanjkljaj izvirnosti, si pobarva jajca na modro. Seveda ne morem zagotoviti, da to psihomagično dejanje obrodi sadove. Če imate vso ustrezno opremo pri roki, preverite kar sami.