• Facebook
  • Twitter
  • RSS

»Fejsbuk« ali »Fejstbum«

Pritisk se mi dvigne, a nisem še prepričana, ali zaradi zavidanja Marku ali pa naše vsesplošne čredne obsesije, ko na najbolj poslušani radijski postaji slišim vabilo poslušalcem, naj si dogajanje v živo ali posnetke njihovih (uspešnih dobrodelnih) akcij ogledajo na Facebooku.

Na javni televiziji v večkrat nagrajeni izobraževalni oddaji Male sive celice vabijo gledalce na svojo stran na Facebooku. V oddaji Dober dan pripravijo recepte, jih predstavijo z video- in avdiovsebinami, komentirajo, pospremijo z gosti v oddaji, gledalce pa povabijo še k obisku njihove strani na Facebooku. Ljubljanska Drama vabi na velikih obcestnih plakatih k vpisu abonmajev in – poleg zavarovalnice Triglav, ki (verjetno) kaj plača za sponzorstvo –, ne pozabi navesti tudi logotipa Facebooka in drugih družbenih omrežij. V marketinških spletnih in tiskanih revijah redko izide številka brez članka o Facebooku ali prav tako vabila k všečkanju na Facebooku.

Govoric ali podatkov o tem, da bi Facebookov Mark bogato plačeval svoje množično pojavljanje v naših medijih glede na uradno veljavne cene iz cenikov medijev v Sloveniji, GRP-je, TRP-je, dosege, frekvence, klike in podobno, kar sam še kako spretno zaračunava, nisem zasledila. Pa da ne bo pomote. Isti ali podoben vzorec pojavljanja Facebooka opaziš na najbolj južnem delu Argentine, v najbolj revnem delu Kenije, v najmanj prehodnem predelu Šrilanke, povsod, kjer Facebook ni strogo prepovedan.

Si predstavljate, da bi po vsem svetu vabili na Mediano ali MM??? Seveda si ne. Niti si ne predstavljamo, da bi ves svet vabil na katerega od slovenskih medijev ali argentinskih, kenijskih in šrilanških. Zato se ne smemo čuditi, če najnovejši podatki govorijo o 1,94 milijarde mesečnih uporabnikov Facebooka v svetu, potem ko je v tretjem četrtletju 2012 Facebook dosegel »Fejstbum« in milijardo uporabnikov. V Sloveniji je po podatkih raziskave Mediana TGI 996.000 odraslih mesečnih uporabnikov »Fejstbuma« ali 62,4 odstotka odrasle populacije. Vštevši mlajše od 15 let in še tiste pod trinajstim pa število uporabnikov v Sloveniji presega milijon.

»Mami, danes je najsrečnejši dan v mojem življenju!« mi je rekel sin pri desetih letih, ko si je pogojno lahko odprl svoj takrat še Facebookov profil s potvorjenimi podatki o svoji starosti. Vsi štirje najožji prijatelji so ga že imeli, le on je še manjkal, da so se lahko na nov način dogovarjali, kdaj natančno se dobijo na ulici za v šolo. Nekajkrat je bil novi način aktualen, po nekaj dneh pa je večerno dogovarjanje po Facebooku ponovno nadomestilo moje prebiranje pravljic v postelji, kamor sem se vzpenjala po strmi lestvi, pod njo pa so prosti čas še naprej zasedale legokocke.

Danes vse, kar bi se moralo in kar se dogaja v šoli, vzporedno (za)živi na zdaj »Fejstbumu«. Najmanj zaželeni so tisti sošolci in sošolke, ki pomembne novice, zapiske ali teste objavijo tik pred zdajci, okrog polnoči, ko jih do testa loči le še nekaj ur. Vse dogodke, vključno z zadnjim v Cvetki, organizirajo in promovirajo po »Fejstbumu«, izkoristijo prednosti brezplačnega naravnega povečevanja števila prijavljenih in prepoznajo zakupljeno lažno število udeležencev pri konkurenčnem organizatorju dogodkov.

Poučna lekcija oglaševalski agenciji, ki jo je kot najstnico povabila kot Ana Novak (ime je izmišljeno), da jo moja hči sprejme za prijateljico, se je končala brez prijateljstva na »Fejstbumu«. Hči jo je do onemoglosti izmučila z vprašanji, od kod, da se poznata. Ana je sprva odgovarjala s splošnimi odgovori, kot so Ljubljana, šola, šport, rojstni dan, počitnice, vse dokler ni morala priznati, da jo je mogoče pa zamenjala za katero drugo Vito in da se ji opravičuje. Pred leti so bili takšni začetki poskusov oglaševanja na »Fejstbumu«.

Za največji »Fejstbum« v tistih letih niso poskrbele opolzke erotizirane fotografije profesionalno »zmejkapiranih« najstniških prijateljic mojih otrok niti posnetki opitih razgaljenih mladostnikov z divjih žurov. »Fejstbuuum« je povzročila množica več kot sto »prijateljev«, ki so se odzvali na najstnikovo povabilo na novoletno zabavo v lično sodobno dvosobno stanovanje. Kljub pozivu sosedov je policija prispela prepozno, da bi preprečila potrebo po popolni, nekaj mesecev trajajoči obnovi s potrebnimi gradbenimi posegi v povsem uničeno stanovanje prijateljev.

Taisti najstniki danes končujejo študij in že soustvarjajo domačo in mednarodno družbeno krajino. Njihova prednost je razumevanje preostalih 84 odstotkov milenijcev na Facebooku, čudenje iksovcem, ki so v uporabi »Fejstbuma« najhitreje rastoča generacija z zamikom, in nerazumevanje najmlajših iz generacije Z, da Facebook pritegne le še vsakega drugega.

Medtem ko to pišem, sem prejela elektronsko sporočilo »Fejstbuma«, da je »BP dodal novo sliko« in vabilo W. Marolta, da ga sprejmem za prijatelja. Večna dilema, ostati ali oditi še po desetih letih odprtja svojega profila in neaktivnosti v vzporednem svetu.

Mene ne bi nihče pogrešal, še najmanj Mark. Velik izumitelj, z govorom na Harvardu v razsežnostih svetovnega voditelja vseh, ki jih novačijo drugi mediji in »prijatelji«. Ampak kaj, ko pa vsak izum lahko povzroči tako dobro kot zlo. Aktualno mikrociljanje je tudi vojaški termin.

Kolumna je bila prvotno objavljena v julijski (dvojni) številki MM-a. Na spletu objavimo le 20 odstotkov člankov iz revije. Na MM se lahko naročite na [email protected].