• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Molitev kot komunikacijsko orodje

Postavite se v atmosfero Zagreba na koncu devetdesetih. Ta nekdanji jugoslovanski Milano trpi posledice vojne na vsakem koraku. V celotni Hrvaški ni niti ene agencije za odnose z javnostmi. V peš coni, od Trga bana Jelačića proti Cvetnemu trgu, stoji edina omembe vredna moderna steklena poslovna zgradba, kakšnih šest nadstropij v višino. Na njej piše Kreditna banka Zagreb. Pred zgradbo vrvež prodajalcev cvetja.

V njej smo imeli 14 dni vnaprej napovedovan sestanek. Ker smo prav takrat odpirali svoje podjetje na Hrvaškem, nam je nizozemski partner, specialist za krizno komuniciranje, prepustil povpraševanje nekega hrvaškega podjetja, ki je imelo težave z mediji.

Vojni dobičkar

Sestali naj bi se z lastnikom in direktorjem, ki je imel težave z ugledom, češ da je vojni dobičkar. Pokupil je veliko hrvaških podjetij, med drugim tudi Kreditno banko Zagreb. Ime mi ni pomenilo ničesar. Ante Todorić in Agrokor. Ob napovedani uri nas je v zgradbi v središču Zagreba tajnica posadila za ovalno mizo. Po nekaj minutah čakanja je vstopila zelo mlada dama, močnejše postave. Zelo močnejše. In sporočila, da gospoda lastnika in direktorja ne bo, in da bo ona kmalu prevzela komuniciranje v podjetju. Sestanek smo seveda zaključili in mladi dami dali napotek, da se pri svetovalnih projektih vedno vključujeta oba vrhova. Izvajalca in naročnika. Od takrat se naše poti niso več srečale.

Naslovnica Marketing magazina po 20 letih

Na dogodek bi pozabil, če ne bi pred časom na naslovnici Marketing magazina zagledal znan obraz. Iva Balent, direktorica marketinga in komunikacij Agrokorja. Hči Anteja Todorića, soproga člana uprave in mati treh otrok. Iz Kreditne banke Zagreb, izpred dvajsetih let. Nekoč Iva Todorić. Intervjuja nisem uspel prebaviti. Spomnim se samo, da je v njem govorila, kako v prostem času skrbi za soproga in tri otroke. In kako je njen največji dosežek uvrstitev verzov na steklenice mineralne vode. Verzov, za katere hrvaški pisatelj Boris Dežulović v svoji kolumni pravi, da so vrh kiča, po katerem si bomo zapomnili Agrokor.

Molitev kot komunikacijsko orodje

Z Agrokorjem, ki je kupil Mercator, in podobnimi se nisem nikoli ukvarjal. A vsake toliko časa je kakšen njihov eksces ukradel pozornost. Po naslovnem intervjuju gospe Ive Balent v Marketing magazinu so hrvaški mediji objavili fotografije, kako dotična mama treh otrok v Medžugorju moli. Iva Todorić Balent je molila, da bi Rusi podaljšali kredite Agrokorju. Ruska Sberbank teh kreditov ni podaljšala. Hrvaška država pa je z zakonom razlastila Todorića. Ta je v slogu izjavil, da je vse, kar je ustvaril, izročil v skrb hrvaški državi. Nikjer pa se ne da zaslediti, če je ob 6 milijardah evrov kreditov izročil v skrb državi tudi helikopter Bell in pa dvorec, kamor je naselil vse svoje potomce, jahto in cel jadranski otok. »Od veljaka do bedaka,« pravimo poslovni svetovalci gornjemu poslovnemu modelu. Ko ustanovitelj in direktor ne zmore samorefleksije in se prepusti smrtonosni rasti. Dokler ne omaga nazaj na dno. Poslovno bodo Todorići ta padec morda še preživeli. A osebno in družinsko bo to velika preizkušnja, vredna Krleževe drame Gospoda Glembajevi, ki je sinonim razkroja hrvaškega družinskega kapitalizma. Krleževa drama se dogaja pred točno sto leti. Na noč v prvo svetovno vojno.

Severina rešuje Agrokor

Hrvaška vlada je poslala v Agrokor prisilnega upravitelja Anteja Ramljaka. Investicijskega bankirja, pogostega gosta hotela Habakuk na Pohorju. Sicer pa je imel Ante v tistih devetdesetih prostore na drugi strani Cvetnega trga v Zagrebu. Bil je vodja pisarne investicijske banke Credit Anstald Investment Banking.

Po fotografiranju molitve v Medžugorju se je gospa Balent spustila v novo komunikacijsko akcijo. Skupaj s Severino sta se fotografirali v podporo Agrokorju.

Zilijon zilijonov dolga

Ne ve se, koliko je Agrokor dolžan. Menda 6 milijard evrov. Menda je milijardo evrov kreditov pustil Zoran Janković Mercatorju, preden je odšel v politiko. Zilijon zilijonov, skratka. Nekdo je zapisal, da bi se morali Ivici Todoriću Slovenci zahvaliti, da je kupil zadolžen Mercator. Ker bi drugače morali sanirati njegov dolg kar državljani Slovenije.

Odstop finančnika Mercatorja

Da bo počilo, je bilo jasno že decembra. Odstopil je Drago Kavšek, finančnik Mercatorja. Preden je odšel, je prepričal kup bank, da so podaljšale kredite. Nedvomno je imel vpogled v poslovanje tako Mercatorja kot tudi Agrokorja.

Percepcijska podjetja

So tista, ki jim je ugled orodje in ne cilj. Tako smo zapisali v knjigi Krizno komuniciranje. Idejni oče teh misli je Toni Balažič. Odstopljeni predsednik uprave Mercatorja. Toni dobro pozna teorijo. Agrokor in Mercator z zilijon zilijoni kreditov sta prvovrstni percepcijski podjetji.

Nov poslovni model v trgovini

Jasno, da je za težave Glembajevih kriv trg. Poslovni model Hoferja in Lidla, ki z manj izdelki in nižjimi stroški prav tako zadovoljujeta potrebe potrošnikov. Pa tudi ta model še ima rezerve. Na Twitterju zasledimo, da so tovrstni diskonti v Sloveniji za 15 odstotkov dražji kot v Avstriji.

Ameriški KMart, ki je leta 2005 prevzel Sears, znan po nekaj časa največjem nebotičniku v Čikagu, je te dni javil, da ni nobene garancije, da bodo veliki dolgovi kdaj odplačani.

Članek je bil objavljen v majski, 431. številki MM. Revijo lahko naročite na [email protected]