• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Čarobna palica? Testiranje!

»Testirati pri enem uporabniku na začetku spletnega projekta je boljše, kot testirati pri petdesetih na koncu.« (Steve Krug – Don't Make Me Think)

Primož Žižek

Velikokrat sem slišal med športniki, glasbeniki, politiki, javnimi govorci in številnimi drugimi, ki so v času in prostoru odvisni od kakovosti izvedb, da je trening zato, da na tekmi vse izvedeš spontano. Zato tudi velja, da najboljši pri izvedbi delujejo, kot da bi vse počeli zlahka, od posla do umetnosti.

Pri poslovanju na internetu velja enako, le da nikoli ne pride do dneva tekme oziroma povedano drugače, tekma poteka ves čas. Kajti uporabniška izkušnja je skupek vseh vtisov in izkušenj, ki jo imajo uporabniki z našo ponudbo na spletu, 24 ur na dan, vsak trenutek. Vsaka izkušnja z nami je individualna in le most do naslednje izkušnje. Poslovanje in upravljanje teh izkušenj namreč ne omogoča katarze, ki jo prinaša zmaga. Prinaša pa seveda občutek malo manj katarzičnega zadovoljnega vpogleda in pritrditve, da je bila odločitev prava.

Na neki način je internetno poslovanje, z vidika izkušnje, dežela, v katero se v resnici nikoli ne pride. Vendar nasprotno od Beigbederjeve ideje, pri kateri je namen oglaševanja, da kupcu nikoli ne uspe doseči obljubljene dežele in le še vse bolj hrepeni, da bi pripotoval vanjo. Pri internetnem poslovanju se zdi, da izvajalec internetnega posla nikoli ne pripluje na cilj, doseženim ciljem navkljub.

Vedno več je tudi pri nas na voljo veščin in znanj, ki krepijo učinkovito internetno poslovanje, a se premalo poudarja po mojem mnenju za večino menedžerjev, podjetnikov, marketingarjev in komunikatorjev, IT-jevcev, razvojnikov in kar je še z internetom povezanih kadrov, ključno internetno poslovno vrlino – potrpežljivost. Kajti večina uspeha pri internetnem poslovanju ni sestavljena iz razburljivih idej, zanesenih debat in revolucionarnih rešitev. Večina zanesenega, razburljivega in revolucionarnega uspeha na internetu dosežemo z dolgočasnimi, natančnimi, dorečenimi, zaporednimi, premišljenimi, usklajenimi, potrjenimi, odobrenimi, preverjenimi in po možnosti testiranimi koraki.

Kar mi osveži idejo, ki jo je svetu podal legenda tenisa Björn Borg: »… da je največji trik mojega uspeha moja odpornost. Nikoli se ne predam. Ne glede na to, kako slabo mi gre, borim se do zadnje žoge. Seznam mojih dvobojev razkrije ogromno tako imenovanih zanesljivih porazov, ki so postali zmage.«Menim, da misel lepo razkrije bistvo uspeha na internetu: testiranje.

Spominjam se pogovora s kolegom, s katerim sva debatirala o izvedbi oglaševalske akcije na večjih spletnih portalih v tujini. »Izdelali smo tri identične oglase,« je rekel, »le da so bili napisi v modri, rumeni in rdeči barvi. Seveda sem preveril odziv med sodelavci. Največje možnosti so pripisovali rumeni, potem modri in na koncu rdeči barvi. Ker mi to ni bilo dovolj, smo oglase z metodo A/B testirali na večjem vzorcu internetnih uporabnikov. Ugotovili smo, da jih je 22 % podprlo rdeče črke, 7 % modre in le 2 % rumene.« Rezultat je bil izjemen: veliko višja prodaja od načrta in predvsem veliko več zadovoljstva in lojalnosti uporabnikov.

Ta primer – ki je eden izmed mnogih, ki so si na las podobni – razkriva modrost uspeha na internetu. Na voljo imamo analitiko, še nekaj let nazaj nepredstavljivih razsežnosti. Spletni uredniki in marketingarji pa se še vedno prevečkrat obnašajo, kot da se to njih ne tiče. Na srečo nova generacija slovenskih internetnih podjetij, digitalnih agencij, slovenska podjetja močno krepi na tem področju in ni je uspešne zgodbe, kjer testiranje ali vsaj analitika ne bi bil resen jedrni del poslovanja.

Pomembno je, da nam analitika omogoči uvideti navade uporabnikov, še pomembnejše pa je, da nam omogoča delati napake na za podjetje cenovno ugoden način. Seveda je najboljše, da napak ne bi bilo, a ne poznam uspešnega internetnega podjetnika, ki jih ne bi naredil. Z besedami pisca literature s področja vodenja, Johna Maxwella: »Povsod, kjer vidite uspešne organizacije, bodite prepričani, da je nekdo nekje in nekoč v njihovem imenu sprejel zelo težko in pogumno odločitev.« Naj nas ne bo strah delati napak, strah naj nas bo, da ne bi testirali idej in aktivnosti, preden se lotimo izvedbe v vseh razsežnostih. Pomembno pa je, da se seveda izognemo ponavljanju enih in istih napak. Zato je tukaj testiranje.

Kolumna je bila objavljena v junijski številki Marketing magazina (#420).

Preberite članke v tiskani izdaji MM-a, še preden jih objavimo na spletu. Revijo naročite tu.