• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Zaradi marketinga bo Trump predsednik ZDA

(Čas branja je manj kot tri minute.) Ni nemogoče, da bo Donald Trump jeseni postal nov predsednik ZDA, kakor tudi ni nemogoče, da angleščina ne bo več eden izmed štirih ključnih uradnih jezikov Evropske unije. Novembra so v ZDA predsedniške volitve, junija pa je v Veliki Britaniji referendum o izstopu iz Evropske unije.

Božidar Novak. (Foto: Jani Božič)

Če Donaldu J. Trumpu uspe, bo to izključno in samo zaradi marketinga in komuniciranja. Njegova identiteta se ne razlikuje veliko od drugih ameriških predsednikov televizijske ere. Po obliki, vsebini in sporočilnosti še najbolj spominja na filmskega igralca Ronalda Reagana. Razen, da je Donald J. Trump sam direktor nekakšne marketinške ali PR-agencije. Dedovane nepremičninske posle je vedno pospremil z vesoljem publicitete. Njegov Trump Tower na Manhattnu je bolj nepremičninska naložba, spomenik spominom ter liku in delu Donalda J. Trumpa. Njegova družina, s kopico otrok in (nekdanjih) soprog, pa je klasična marketinška agencija, ki skrbi za publiciteto in prodajo.

Pred tremi leti sem imel možnost spremljati, kako sta hči Ivanka (rojena 1980) in oče Donald (rojen 1946) v taistem nebotičniku Trump Tower predstavila blagovno znamko Ivanka Trump. Ivanka je tiste dni skočila iz vsake konzerve v New Yorku. Zjutraj na TV v hotelu, povsod plakati, naslovnice revij. Predstavitev v Trumpovem nebotičniku pa polna sceniranega vreščanja in očetovske podpore blagovni znamki za urejene in zaposlene ženske Ivanka Trump.

Ker sem imel (še v času Jugoslavije) možnost v živo srečati tudi igralca in predsednika Ronalda Reagana, trdim, da drži. Oba imata tisto hipno karizmo, ki pri osebnem stiku pusti posledice. Kar koli je govoril Reagan, je zvenelo kot branje Svetega pisma, tik pred koncem sveta. Pri Donaldu Trumpu je enako. Kar koli pove, pa naj bo še tako neumno slišati, navdušuje. Se še spomnimo, da je enako počel naš sosed, ki je iz Gradca vozil bučno olje v Kalifornijo in tam postal guverner? Arnold Schwarzenegger. V postmodernem internetnem svetu vsi ti naši junaki političnega marketinga obljubljajo nerealno. Vse deluje kot nastop risanih junakov v klasični Disneyjevi risanki. Vemo in zavedamo se, da je v risankah upodobljeni padec iz višine v realnem življenju nemogoče preživeti. A nas to ne moti. Podobno kot Trump obljublja, da bo na meji z Mehiko zgradil zid z mehiškim denarjem, vemo, da to ni možno. Se pa fino sliši.

Ali pa tisto, ko je Karl Erjavec obljubljal tisoč evrov pokojnine. Enako vemo, da ni realno. Se pa fino sliši. In v današnjem postmodernem svetu, polnem hrupa, nas zanimajo predvsem zgodbe, ki se fino slišijo, pa čeprav so nerealne. Izkustveno se da z gotovostjo trditi, da so vse butaste domislice Donalda J. Trumpa, od neumne frizure, zidu z Mehiko do tega, kako bo zaščitil papeža pred teroristi, samo dobro naštudirana taktična orodja v strategiji prevzema publicitete. Pred dnevi je sam New York Times, ki ga Trump odkrito omalovažuje, na naslovnici Trumpa omenil šestnajstkrat, protikandidata Marca Rubia enkrat, Teda Cruza pa sploh ne. Volitve že dolgo niso več racionalna izbira, ampak percepcijska. Ne odločamo se po pameti, ampak ker je fajn.

Še večji cirkus kot novembrske ameriške volitve nam sledi junija. Britanci bodo na referendumu odločali o izstopu iz evropske povezave. Vsi takšni referendumi, tisti škotski, pa oni iz Quebeca, se končajo nekje 50:50, približno polovica za in druga polovica proti. Odvisno od volilne udeležbe. In podobno se bo končal ta o izstopu Združenega kraljestva iz Evropske unije. Odvisno od marsičesa. Še najmanj od argumentov, največ od marketinga in komuniciranja. Bo pa veselje, če se Britanci res odločijo in izstopijo. Angleščina naenkrat ne bo več uradni jezik Evropske unije. Kot vemo, je to vsak jezik katere izmed članic, posebej pa so poudarjeni španski, angleški, nemški in francoski. To o novem uradnem jeziku Evropske unije ni moja domislica. Slišal sem jo na večerji od nekdanjega zunanjega ministra in ambasadorja v ZDA …

Eh, se bomo pač naučili te francoščine, mi je rekla najstnica.

Če bo jeseni Donald J. Trump zmagal na ameriških predsedniških volitvah, ne vemo. Ni pa nemogoče. Pa čeprav je najbolj zaželen protikandidat demokratke Hillary Clinton. Vsaj tako pravijo v taboru demokratske stranke. Ker je radikalen, banalen, bogat, bel republikanec.

Relnost prehiteva literaturo. Demokracija in volivci imajo vedno prav.

@NovakBozidar o knjigi Melanija Trump, ki jo je napisal Bojan Požar, tokrat ne bo pisal. Ker smo to zgodbo že videli. Črnogorska princesa Jelena se je poročila z italijanskim kraljem Emanuelom. V času fašizma Slovencem ni mogla niti malo pomagati. Je pa res, da ima vsak pravi ameriški dedec raje za prvo damo ZDA našo Melanijo kot pa starega prdca Billa Clintona.

Kolumna je bila objavljena v aprilski številki Marketing magazina (#418). 

Preberite članke v tiskani izdaji MM-a, še preden jih objavimo na spletu. Revijo naročite tu.