• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Kako zasijati v družbenih medijih

»Daleč največja napaka glasbenikov iz nekdanje skupne države je, da jih v družbenih medijih sploh ni,« pravi Martina Andjelković, srbska strokovnjakinja za oglaševanje v družbenih medijih. MM se je z lastnico digitalne agencije Snajka de Madre pogovarjal na konferenci Ment v Ljubljani.

Na tridnevni konferenci Ment, ki se osredotoča na glasbeno industrijo in kreativnost, so lahko udeleženci poslušali tudi predavanje Martine Andjelković  »Kako biti rock zvezda v družbenih medijih«. Predavateljica je digitalna podjetnica, vodja digitalnega trženja in nekdanja novinarka, ki med drugim skrbi tudi za oglaševanje glasbenega festivala Exit (vključno s podfestivali Sea Dance, Revolution Temisoara in Sea Star) in srbskega zaposlitvenega portala Infostud na Facebooku. Ker je predavala o načrtovanju spletne komunikacije izvajalcev v družbenih medijih, je bila rdeča nit pogovora vpliv družbenih medijev na glasbeno industrijo.

Prisotnost glasbenikov v družbenih medijih se je iz časov MySpacea, ko je bilo mogoče objavljati le fotografije in seveda glasbo, močno spremenila. Danes je tako mogoče z oboževalci deliti svoj vsakdan: glasbeniki redno objavljajo posnetke s koncertov, didžeji v živo predvajajo delo v studiu. Kakšen je vaš pogled na te spremembe?

Danes imajo glasbeniki veliko več možnosti za promocijo. Prvič, družbeni mediji so se zelo razvili in posamezne platforme so predstavile svoje sisteme oglaševanja, kar na primer v času MySpacea ni obstajalo. Danes je mogoče za veliko manj denarja ciljati tako natančno, da vas lahko opazi dvajset tisoč ljudi za vložek trideset evrov. Predstavljajte si, koliko bi vas stal zakup dobrega plakatnega mesta v središču mesta. V Srbiji petdnevni zakup stane približno sedemsto evrov, rezultate pa je težko izmeriti. V svetu družbenih medijev je precej drugače. Ko zaženete oglaševalsko akcijo, točno veste, koliko ljudi jo je videlo in koliko ljudi je kliknilo na oglas. Na podlagi rezultatov lahko prilagajate prihodnje akcije.

Naj se vrneva k MySpaceu. Sama sem ga oboževala in sem se od njega le stežka ločila. Facebooku sem se zelo upirala, trdila sem celo, da gre za navadno sranje. No, danes mi delo na Facebooku predstavlja vir dohodka (smeh).

Uporabniki družbenih omrežij so dobesedno bombardirani s fotografijami, ekskluzivnimi predvajanji glasbe, videoposnetki in še čim. Kaj priporočate glasbenikom, da danes izstopajo?

Najprej bi jim priporočila, da prisluhnejo svoji ciljni skupini in ugotovijo, kdo je njihov »povprečni« oboževalec. Kaj počne? Kaj misli? Kaj posluša? Ko si odgovorite na ta in podobna vprašanja, ste že na pol poti do uspešne akcije.

Naj podam primer. Festival Exit je naročnik moje agencije. Vsak glasbeni festival ima različne segmente obiskovalcev, ki jim lahko prilagodite oglaševanje. Nekateri poslušajo rock, drugi tehno. Vsakemu izmed segmentov »postrežete« z informacijami, ki jih zanimajo. Zaradi tega imate devetdeset odstotkov več možnosti, da se bo na te informacije nekdo odzval. Prav to pa je največja dodana vrednost tega posla, saj zaradi načina delovanja družbenih medijev odziv vidijo tudi prijatelji te osebe.

Drugič, glasbeniki, festivali in celotna glasbena industrija morajo občinstvu ponuditi nekaj, česar še ni videlo. Facebook se običajno uporablja za objavljanje lepih fotografij in videoposnetkov. Zakaj ne bi uporabili tudi drugih družbenih medijev? Instagram Stories ali Snapchat lahko na primer uporabljate za objavljanje malce bolj, hm, recimo temu neformalnih posnetkov (smeh). Kar hočem povedati, je, da bodo glasbeniki najboljši rezultat dosegli s posredovanjem verodostojnih informacij verodostojnim osebam in sledenjem trendom v družbenih medijih. Kot človek, ki po dvanajst ur dnevno preživi na Facebooku, vam iz prve roke povem, da se lahko uporabniška izkušnja spremeni v eni uri. Če izpustiš en korak, si jih v realnem svetu izpustil precej več.

Opažate kakšna odstopanja pri glasbenikih in skupinah, ki imajo upravljavca družbenih medijev, v primerjavi s tistimi glasbeniki, ki za vse skrbijo kar sami?

Da, razlika je ogromna. Oseba, ki za vas upravlja družbena omrežja, pozna pravila posameznih platform. Že tu se izognete na primer nekaterim sankcijam, če česa niste dobro opravili. Facebook na primer negativno obravnava slike »popolnega« telesa, ker naj bi to negativno vplivalo na druge uporabnike. Tega ljudje ne vedo, a to na družbenih omrežjih velja kot pravilo sodelovanja. Poleg tega lahko kot glasbenik menedžerju ali agenciji posredujete pristne vsebine. Postaviva se recimo v kožo Hardwella, enega najbolj priljubljenih didžejev na svetu. Povemo mu, da bomo začeli z objavljanjem na Instagram Stories. Dogovorimo se, da nam pošlje deset do petnajst fotografij svojega vsakdana, jaz kot strokovnjak pa lahko iz teh fotografij oblikujem neke vrste zgodbo. Če je vstavil emotikon ali lokacijo dogajanja, ni pomembno, ker za to poskrbim jaz. Na ta način objava postane pristnejša in njena vidljivost se poveča. On je glasbenik, naj bo kreativen in skrbi za glasbo, moja naloga pa je umeščanje vsebin.

Brez Facebooka danes ne gre, Instagram in Snapchat pa vedno bolj spreminjata pravila igre. Tudi z njuno pomočjo imajo oboževalci občutek, kot da so ves čas v središču dogajanja. Katere so po vašem mnenju največje napake, ki jih delajo glasbeniki na teh dveh platformah? 

Daleč največja napaka glasbenikov iz nekdanje skupne države je, da niso prisotni na družbenih omrežjih. Naslednja velika napaka pa je, da mislijo, da bodo zmogli vse sami. Moje mnenje je, da do neke mere sicer lahko, a le z zunanjo pomočjo oziroma svetovalci. Svoji bazi oboževalcev ste dolžni sporočati informacije, iz česar sledi tretja napaka. Glasbeniki so prepričani, da to lahko počne njihov kolega v smislu »saj je programer, bo že nekaj spravil skupaj«. Kakšno zvezo neki ima razvoj z družbenimi mediji?

Vedno bolj priljubljeno postaja tudi predvajanje v živo. Kje vidite prihodnost te funkcije?

Prenosov v živo bo vedno več. Leta 2005 se je pojavil YouTube, kjer je bilo mogoče naložiti videoposnetke. Bili smo priča revoluciji. Leta 2015 je sledil Periscope. Pritisk na gumb in že lahko predvajate prenos v živo. Nisem mogla verjeti, da je to mogoče. Trenutno smo sredi eksplozije funkcije Facebook Live in le vprašanje časa je, kdaj se bodo tudi med prenosi v živo predvajali oglasi s Facebooka. Že v tem trenutku pa lahko najamete svobodnjake, ki bodo s kamerami dogodek spravili do stopnje, da bo vaš prenos preko Facebooka videti kot profesionalni televizijski prenos. Filmski strokovnjaki oziroma strokovnjaki za videoprodukcijo so zaradi tega v nezavidljivem položaju. Danes namreč lahko na primer jaz, ki se spoznam na družbena omrežja, in moj kolega z nekaj tehničnega znanja, zlahka ustanoviva agencijo za prenose v živo preko družbenih omrežij.

Poleg tega prenos v živo predstavlja številne nove možnosti, na primer predvajanje ekskluzivnih vsebin.

Se popolnoma strinjam. Mi smo na primer oglaševali enega izmed manjših festivalov v Srbiji. Želeli smo pospešiti predprodajo vstopnic z organizacijo predzabave (»prepartyja«), toda s tem so povezani precejšnji stroški. Najeti moraš prostor in ljudi, po drugi strani pa moraš tudi za to prodati vstopnice oziroma privabiti dovolj obiskovalcev. Zelo tvegana poteza. Odločili smo se, da bomo imeli prenos v živo preko Facebooka. V pisarni smo zbrali didžeje in pili sponzorske pijače. Saj veste, umestitev izdelka (smeh). V nekem trenutku didžej pograbi mikrofon in začne govoriti v slogu »znižane cene kart so še na voljo, kupite jih zdaj«. Akcija je bila neverjetno uspešna in menim, da pri prenosih v živo resnično ni meja.

Torej lahko pričakujemo na koncertih še več dvignjenih telefonov?

Vsekakor. Vsak si lahko za dobrih petdeset evrov priskrbi pripomočke za telefon, ki preprečujejo tresavico pri snemanju in šumenje. S telefonom, vrednim tristo evrov, so lahko vaši posnetki videti skorajda na ravni profesionalnih. Da niti ne omenjam širokokotnih fotografij in 360-stopinjskih posnetkov, ki dajejo dogajanju popolnoma drugo razsežnost. Poleg tega pa sploh ne potrebujete posebnega znanja. Slika je na vašem telefonu v trenutku. Kot sem omenila na predavanju, so družbeni mediji množična produkcija, vprašanje trenutka. Promocijski plakati seveda morajo biti grafično izpopolnjeni, za vsebine na družbenih omrežjih pa ni razloga, da so nekoliko manj dodelane, če jih lahko objaviš takoj.