• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Dober dizajn premosti tudi razdalje

IZ REVIJE MM: 9. januarja 2013 je bila 150. obletnica prve vožnje z londonskim podzemnim vlakom. Prvi metro na svetu je deloval na paro in je še danes eden najprepoznavnejših simbolov londonske prestolnice. Tako imenovani »tube« je dandanes znamenitost Londona in ne zgolj prevozno sredstvo.

Prebivalci Londona obenem ljubimo in sovražimo podzemno železnico. Vsekakor pa ne moremo brez nje, kar se boleče izkaže vedno, ko njeni delavci stavkajo. Metro zaposluje 19 tisoč ljudi in nekajkrat na leto, ko ti stavkajo, življenje v britanski prestolnici skoraj obstane. Januarja letos je minilo 150 let, odkar je prvi podzemni vlak na svetu prevozil razdaljo od postaje Paddington do Farringdon na londonski Metropolitanski progi, ki deluje še danes. V sredini 19. stoletja je bila v Londonu menda taka gneča, da je dlje trajalo priti od enega konca mesta do drugega s kočijo (edina opcija) kot odpotovati z vlakom v 70 kilometrov oddaljeni obmorski Brighton. London je bilo prvo mesto, ki je leta 1863 našlo rešitev za mestno gnečo v podzemni železnici. Prva podzemna proga je bila dolga 5,6 kilometra in je vzbudila veliko zanimanja in dolge vrste. Bila je tudi velika uspešnica, saj je zgolj v prvih šestih mesecih prepeljala 26 tisoč potnikov na dan. Leta 1890 je londonska podzemna železnica prva na svetu uporabila električne vlake in leta 1969 je ena od prog postala prva avtomatična železniška proga na svetu.

Danes ima londonski metro 11 prog v skupni dolžini 402 kilometra, 270 postaj in vsak dan omogoči do štiri milijone voženj. Londonska podzemna oziroma »tube«, kot jo imenujejo že od leta 1890, je verjetno ena največjih in najbolj prepletenih na svetu in na leto prepelje več kot milijardo ljudi. Lani je prepeljala največ ljudi doslej, kar 1,17 milijarde. Obenem je londonski mestni javni prevoz najdražji na svetu, s čimer si je zagotovil vpis v Guinnessovo knjigo rekordov. To je ena od značilnosti, nad katero uporabniki metroja nismo navdušeni.

Prepoznaven logotip s črto in krogom že stoletje v uporabi

Londonski metro, ki je od leta 2003 v lasti državne družbe Transport for London (TFL), bo v sodelovanju z londonskim muzejem transporta (London Transport Museum) letošnjo obletnico proslavil z vrsto dogodkov in dejavnosti. Dogodki bodo raziskali zgodovino podzemne železnice in vlogo, ki jo bo odigrala v prihodnosti – tako v življenju Londončanov kot v gospodarstvu metropole in Velike Britanije.

Že od samega začetka je imel metro zelo prepoznavno vizualno podobo. Frank Pick, prvi direktor londonske podzemne železnice, se je zavedal, da je dizajn zelo pomemben. Verjetno je zato naročil kaligrafu Edwardu Johnsonu, naj za metro ustvari unikatno pisavo in prepoznaven logotip s črto in krogom – ta je stoletje kasneje še vedno v uporabi. Poudarek na dobrem oblikovanju je očiten tudi pri njihovih prvih oglaševalskih plakatih.

Od februarja do oktobra bo v muzeju transporta razstava Poster Art 150, ki bo predstavila izbor najboljših oglaševalskih plakatov za londonski metro. Prvi plakat je nastal leta 1908 in od takrat naprej je London Underground znan kot velik pokrovitelj plakatne umetnosti. Na razstavi bo predstavljenih 150 plakatov, na koncu pa bodo razkrili tudi najbolj priljubljen plakat po mnenju obiskovalcev. Na ogled bodo tako manj znani biseri kot najbolj znani, na primer plakat nadrealističnega fotografa Mana Raya »Keeps London Going« (»Ohranite London v teku«).

»Londonski ikonski prevozni sistem in kultura sta v 150 letih večkrat tesno sodelovala,« omenja Telegraph. Globalna identiteta londonske podzemne je bila namenska, saj se je »predanost umetnosti in dizajnu v prevoznem sistemu« začela že s Pickovo vizijo. Na njegovo pobudo so različni umetniki in oblikovalci ustvarili tudi po 40 plakatov na leto, med drugim tudi že omenjeni Man Ray.

Londonska podzemna je še vedno velik pokrovitelj umetnosti. Sočasno vedno poteka več umetniških projektov. Eden od njih je tudi oblikovanje naslovnice zemljevida. Zemljevid metroja je nepogrešljiv za skoraj vsakega potnika in je na voljo brezplačno na vseh postajah. Naslovnico zemljevida oblikujejo različni umetniki – decembra lani je izšel novi zemljevid, za katerega je naslovnico oblikovala Sarah Morris. To je že sedemnajsta naslovnica, odkar poteka projekt umetniških serij naslovnic, prejšnjo je oblikovala Tracey Emin. Metro načeloma izda dve različici zemljevida na leto zaradi novosti na progah. Te nenehno posodabljajo, spreminjajo in dograjujejo. V letošnjem letu bo sploh veliko denarja vloženega v prenovo.

Zemljevid londonskega metroja je eden najbolj znanih zemljevidov podzemnih železnic v svetu. Celo Google ga je opazil in 9. januarja naslovno stran iskalnika priredil na temo tega zemljevida. Moderen zemljevid londonske podzemne temelji na poenostavljenem dizajnu Harryja Becka, inženirja pri podzemni, iz leta 1931. Ideja je bila v tistih časih revolucionarna, saj so do takrat uporabljali cestne zemljevide tudi za podzemno. Beckovo idejo barvnega zemljevida, kjer so pomembne predvsem povezave in ne realnost razdalj, so nato posnemali tudi za izdelavo drugih zemljevidov za podzemne in avtobusne proge.

Umetnost na podzemni

Še eden od umetniških programov metroja je Art on the Underground (Umetnost na podzemni), ki je bil uveden leta 2000. Pri njem sodelujejo stotine umetnikov, med katerimi so tudi Peter Blake, Jeremy Deller in Gary Hume, in milijonom potnikov vsak dan predstavlja nova umetniška dela. Art on the Underground bo v letošnjem letu v čast obletnice med drugim vključeval tudi razstavljena dela znanega britanskega umetnika na vsaki podzemni postaji, skupno delo petnajstih vodilnih umetnikov, ki bo trajna vizualna dediščina 150. obletnice podzemne, predvajanje filmov na temo podzemne železnice iz arhivov Britanskega filmskega inštituta in še marsikaj.

Royal Mail oziroma britanska pošta je za zaznamovanje letošnje obletnice izdala tudi nove znamke, kot to stori ob zelo posebnih priložnostih. Zbirka desetih znamk prikazuje zgodovino metroja in se začne z litografijo vlaka na prvi progi ter konča s podobo moderne postaje Canary Wharf iz leta 1999.