• Facebook
  • Twitter
  • RSS

12 vprašanj, ki vam jih bo postavila dobra SEO agencija

Tistih 12 vprašanj, iz katerih naročnik izve, da SEO agencijo že na začetku skrbi, kako zadovoljen bo naročnik čez 1 ali več let. Teh istih 12 vprašanj, s katerimi SEO agencija poskrbi, da sprejme le tiste posle, ki so primerni in pri katerih lahko naredijo razliko.

Foto: Dominatus

Dobra SEO agencija oziroma dober prodajalec SEO storitev ne bo skrbel le za lasten dobiček, ampak bo pred izdajo natančne ponudbe in sklenitvijo posla od vas želel pridobiti čim več pomembnih podatkov. S tem bo dobil podrobnejši vpogled v vaš posel in cilje, ki jih želite doseči. Če vam ne postavi vsaj polovice spodnjih vprašanj, je to lahko alarm za ponovni premislek o izbiri izvajalca.

Tako SEO agencije kot naročniki se moramo zavedati, da optimizacija spletne strani, zaradi različnih razlogov, ni nujno dobra izbira za kar vsak »biznis«. Nizke marže (»damping«), v kombinaciji z izjemno veliko konkurenco, so že en tak primer, ko je lahko strošek optimizacije višji od dobička, ki vam ga prinesejo odlične pozicije na Googlu.

Po drugi strani pa, če imate produkt, ki ga je vredno oglaševati, poznate njegove glavne prednosti pred konkurenco (USP-je – »unique selling propositions«) in potencialni kupci takšno rešitev iščejo na Googlu, potem je optimizacija spletne strani lahko ne samo dobra, ampak odlična izbira za povečanje obsega vašega posla.

Kot pravi Richard Branson v intervjuju z Marie Forleo:

 »The most important thing about marketing anything is does the product itself is worth going out there and shouting about it.«

* Za vse, ki jih zanima posel, priporočam ogled celotnega videa.

Z vprašanji, ki jih SEO agencija postavi naročniku na prvem sestanku ali ob prvem klicu, se poleg lastnosti in prednosti produkta definirajo tudi naročnikova pričakovanja oz. naredi »expectation match«.

Spodaj so našteta konkretna vprašanja, ki jih sam uporabljam v praksi in jih običajno zastavim že ob prvem klicu.

1. Kako stara je spletna stran?

Ta podatek lahko najdemo tudi na web.archive.org, a nekako je treba začeti pogovor :).

Ob vsakem vprašanju se lahko sogovornik spomni tudi na kakšne sorodne stvari. V tem primeru se lahko na primer razgovori o tem, kako so spletno stran prenovili in kako so takrat pozicije padle, ali o kateri drugi težavi, ki so jo imeli pri poslovanju.

Namig za SEO agencije:Pri vsakem vprašanju velja, da je treba sogovornika poslušati in ne prekinjati, mu pustiti, da se razgovori, saj le tako lahko izvemo čim več o njem in njegovem poslu. Postavljajte čim splošnejša vprašanja, saj vam samo odgovor Da/Ne ne pove kaj dosti.

2. Ste v preteklosti že delali optimizacijo spletne strani?

Če ste v preteklosti že delali optimizacijo, je to zelo pomemben podatek. V Sloveniji se konkurenti med seboj precej dobro poznamo, dobro pa poznamo tudi način dela drugih podjetij. Če dobimo informacijo, s kom ste že delali in zakaj niste bili z njimi zadovoljni (očitno, glede na to, da imamo to debato :)), lahko dosti lažje ocenimo, ali bo zdaj zgodba drugačna ali pa je za obe strani bolje, da sodelovanja sploh ni in bodo morda drugi oglaševalski kanali bolje izpolnili vaša pričakovanja.

3. Na kateri platformi je postavljena spletna stran?

Vaša spletna stran je postavljena na neki platformi. Danes je večina spletnih strani na WordPressu, pogosto tudi Magentu, ostali »open source CMS-ji« se tudi uporabljajo, a manj pogosto. Vaša stran lahko stoji tudi na kakšni »custom made« rešitvi.

Pri nekaterih spletnih platformah lahko marsikatero stvar uredimo sami in za spremembe ne potrebujemo vaših programerjev. Tako je delo običajno narejeno hitreje in z manj stroški. Če pa je stran na kakšni nam nepoznani platformi ali v primeru, da ne moremo pridobiti dostopov do spletne strani, bo za spremembe moral poskrbeti vaš programer. Več o tem pa v naslednji točki.

4. Kdo je izdelal spletno stran in ali še vedno sodelujete z njim?

Kakor koli, pri optimizaciji spletne strani je vedno treba narediti nekatere spremembe na spletni strani. Če je tehnična optimizacija že dobro urejena, bo teh sprememb malo, če pa stran ni bila pravilno zastavljena, jo bo treba konkretno spremeniti. Ne glede na to, kako je narejena vaša spletna stran, drži, da bo tisti, ki je spletno stran izdelal, tudi najhitreje uredil spremembe na njej.

Preprečite, da se začetek projekta zavleče za več let!
Velik izziv je, če je spletna stran postavljena v nekem sistemu, ki ga v SEO podjetju ne poznajo, vi pa s svojim programerjem ne sodelujete več. Še večja težava je, če se vam stari programer ne odziva več na telefon ali e-pošto, dostopa do spletne strani pa nimate. Če je še domena v lasti programerja, potem je lahko postopek dokazovanja in pridobivanja domene zelo zahteven.

Sami smo takšen primer v preteklosti že imeli. Preden smo pridobili dostope in začeli optimizacijo, je trajalo skoraj dve leti. Da se izognemo poznejšim zapletom in slabi volji zaradi tega, ker se te težave niti ne zavedamo, je pomembno, da se takšne stvari razčistijo in uredijo že na začetku.

Pred začetkom sodelovanja se bo treba uskladiti glede načina komunikacije s programerji, glede potrjevanja sprememb in podobno.

5. Na katerih ključnih besedah želite, da se dela največ?

Preden se lotimo optimizacije, se naredi natančna analiza trenutnega stanja. Analiza zajema tudi analizo konkurenčnih spletnih strani in analizo ključnih besed. Z analizo ključnih besed se poišče čim več ključnih besed, ki so povezane z vašim poslom v vseh fazah nakupnega procesa. Večinoma bodo podjetja za optimizacijo poleg tega poiskala še število iskanj za vsako ključno besedo in vašo pozicijo na Googlu. Vse to je v večini primerov osnova za ponudbo optimizacije.

Brez vas nobena agencija ne more ugotoviti, katera področja so vam najpomembnejša in katera so tista, ki vašemu podjetju prinašajo največ posla ali največjo razliko v ceni. Zato je to eno izmed 12 najpomembnejših vprašanj, ki vam jih morajo zastaviti že pri prvem pogovoru in s katerimi agencija izve, katerih izdelkov oz. storitev želite prodati največ.

6. Kaj želite doseči z optimizacijo spletne strani?

O zadovoljstvu ali nezadovoljstvu s SEO agencijo bo odločalo to, če bodo po določenem obdobju sodelovanja uspeli preseči vaša pričakovanja. Če jim ni popolnoma jasno, kaj želite doseči z optimizacijo in v kolikšnem času, lahko le ugibajo, ugibanje pa je mama vseh zaj...ov, kot pravi spodnji citat:

7. Kje vse ste že prisotni? Kje vse že oglašujete? Kako vas kupci zdaj najdejo?

Če že oglašujete na Google Ads, je to lahko vir izjemno kakovostnih informacij, ki jih lahko izkoristimo pri optimizaciji. Če je vse pravilno nastavljeno in merite uspešnost vseh izbranih ključnih besed, lahko z Google Ads pridobimo natančne podatke o tem, koliko so se določene ključne besede iskale v preteklih mesecih, koliko teh ljudi je kliknilo na vašo spletno stran in katere akcije so le-ti naredili na spletni strani.

Pomembni so tudi drugi kanali, na katerih ste že prisotni, saj se medsebojno prepletajo. Če neki produkt močno oglašujete na Facebooku, Instagramu ali kjer koli drugje, bo določen delež ljudi, ki jim prikazujete oglase, naredil tudi dodaten »research« na Googlu. V tistem trenutku, ko ste v uporabniku že prebudili neko željo po nakupu, nikakor ne želite, da vaše strani ni med prvimi zadetki.

Iz vseh vaših dosedanjih oglaševalskih akcij lahko agencija precej bolje razume tudi vašo strategijo, vaš način komunikacije in blagovno znamko.

8. Imate v podjetju koga, ki bi lahko pripravil strokovne vsebine po navodilih?

Danes kakovostna optimizacija spletne strani ni mogoča, če na spletni strani ni dovolj kakovostne vsebine, ki obiskovalcu poda neko dodano vrednost. V vsakem iskalnem nizu, ki ga uporabnik vpiše v Google, se skriva neki problem. Na vas in na vaši spletni strani pa je, da mu ta problem rešite bolje od konkurence oz. mu ponudite boljšo rešitev od vseh ostalih.

Pisanje vsebine je lahko precej zahtevno. Če ste v dejavnosti, ki je zelo tehnično zahtevna in specifična (npr. internet of things, hidroinženiring ...), boste težko dobili pisca, ki bo imel dovolj tehničnega znanja, da bo lahko brez ogromnega časovnega vložka v raziskavo področja pripravil vsebino za vašo spletno stran. Pri bolj razširjenih in lažje razumljivih področjih (npr. šport, turizem ...) bo to seveda bistveno preprosteje.

Vsak pisec ima svoj slog!

Bodite pozorni tudi na to, da ima vsak pisec svoj slog. Pri izbiri je bolj kot to, da slog ustreza vam, pomembno, da je skladen s slogom pisanja, ki ste ga uporabljali do zdaj. To je namreč slog pisanja, ki so ga navajeni vaši obiskovalci. Seveda je, kjer je to primerno, treba besedila napisati prodajno, dober pisec prodajnih besedil (»copywriter«) pa običajno ni odličen novinar, ampak odličen prodajalec. Zato vam bo znal tudi svojo storitev dobro prodati.

Če imate v podjetju koga, ki lahko poskrbi za kakovostno in bralcu zanimivo vsebino, je to velik plus, ki se pozna pri nižji ceni optimizacije. Če take osebe v podjetju nimate, bo za vsebino prej ali slej moralo poskrbeti podjetje, ki dela optimizacijo vaše strani, če želi zagotoviti konstantno izboljšanje prometa na vaši strani. Ravno zaradi tega je to eno izmed ključnih vprašanj, ki ga bo vsaka dobra SEO agencija zastavila, še preden vam pošlje kakršno koli ponudbo.

9. Kdo so vaši glavni konkurenti?

Če niste vodilni na svojem področju, se lahko ogromno naučite od konkurence. Tudi če ste t. i. »market leader«, je še vedno vaša konkurenca precej dejavna in vas poskuša prehiteti na različne načine. Eden izmed teh je prav gotovo tudi optimizacija spletnih strani.

Delo tistega, ki skrbi za optimizacijo vaše spletne strani, je, da tako dobro kot vašo spletno stran pozna tudi vse najbolj konkurenčne spletne strani. Ko dobi informacijo, kdo vse so vaši konkurenti, bo lahko preveril, kaj vse je že vsak od konkurentov naredil do zdaj in katere so tiste stvari, ki jih lahko uporabite tudi vi.

Najzanimivejši je seveda »link research«, pri katerem se preveri, na katerih spletnih straneh je že prisotna vaša konkurenca in na katere od teh strani lahko spravijo tudi vas.

10. Katere so vaše ključne prednosti?

Mogoče na prvi pogled že malo izrabljeno, a še vedno zelo pomembno vprašanje. Če vaše ključne prednosti niso dobro definirane in vas ne ločijo od vaših konkurentov, vam verjetno tudi večji obisk z Googla ne bo pomagal prav dosti.

Če boste z optimizacijo dobili na spletno stran veliko obiskovalcev, le-ti pa se ne bodo odločili za nakup, bo vaš strošek optimizacije hitro višji od vsega, kar vam bo optimizacija prinesla. V takem primeru boste čez nekaj mesecev slabe volje, zelo verjetno boste zaključili sodelovanje s podjetjem, ki vam bo opravljalo optimizacijo, vsem svojim prijateljem in znancem, ki razmišljajo o optimizaciji spletne strani, pa boste odsvetovali, da se odločijo za to podjetje. Ne le podjetje, verjetno boste vsem odsvetovali tudi storitev optimizacije. To pa lahko škodi celotnemu trgu in vsem, ki se s tem ukvarjamo.

Seveda je nerealno pričakovati, da bomo samo po ključnih prednostih lahko ocenili, ali se boste z optimizacijo izstrelili med spletne zvezde ali pa bo to le nova brca v temo, a da povečamo možnosti uspeha, dajmo prednosti, ki vas ločijo od konkurence, čim prej in čim bolje definirati.

11. Kdo so vaši ciljni kupci?

Z optimizacijo se osredotočamo na ključne besede, ne na neke demografske podatke kot pri nekaterih drugih kanalih. A vseeno so osnovni podatki o vaših kupcih, kot so spol, starost, kam zahajajo, katere spletne strani obiskujejo itn., lahko dragoceni. Pomagajo pri odločitvah, katere medije bomo kontaktirali, kje se želimo pojavljati z vašimi marketinškimi akcijami itn.

12. Kolikšen je vaš budget za optimizacijo?

To vprašanje je običajno zoprno tako za tistega, ki ga zastavi, kot za tistega, ki mora nanj odgovoriti. A kljub temu je nujno.

Zakaj? Ker bo pri nizkem SEO budgetu, npr. 100–200 EUR mesečno, strategija popolnoma drugačna kot pri višjem budgetu, npr. 2000–3000 EUR mesečno.

Ne bodite presenečeni, če vas ob prenizkem mesečnem budgetu SEO podjetje zavrne oz. preusmeri na neko drugo, konkurenčno podjetje. Tudi v podjetjih za optimizacijo imajo svoje strategije in tisti, ki se želijo ukvarjati z večjimi projekti, pri katerih lahko naredijo konkreten premik in poleg pozicij poskrbijo tudi za vsebino, uporabniško izkušnjo, programerske spremembe, PR zakup, iskanje vplivnežev itn., si ne morejo privoščiti, da bi imeli ogromno strank z nizkimi budgeti, saj le-te jemljejo fokus iz večjih projektov.

Če se odločate za optimizacijo svoje spletne strani ali razmišljate o menjavi izvajalca, imejte v mislih tudi zgornja vprašanja. Pri izbiri naj vas ne vodijo le cena in obljube, ampak bodite pozorni na to, kdo izmed potencialnih kandidatov bo že na začetku pokazal interes, da boste zaslužili tudi vi, ne le SEO podjetje.

Bodite pozorni na to, kdo si bo vzel toliko časa že ob prvem pogovoru, da bo želel ugotoviti, ali je optimizacija prava izbira za vas in ali se vaši interesi ujemajo z njihovimi, in kdo je tisti, ki ga ne zanimajo vaši cilji, ampak želi le čim prej zaključiti posel.