• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Kdo se boji Martina Lindstroma?

Polemika, škandali, javno pranje perila, obračunavanje v medijih in podobno pomenijo publiciteto, ki ji običajno sledi boljša prodaja. Česar koli ..., na primer knjig. Zato je tekst Zenela Batagelja, direktorja družbe Valicon (ki se ukvarja z »big data«) o novi knjigi Martina Lindstroma z naslovom Small Data in je – tekst namreč – pred dnevi izšel na nekem blogu, dobrodošla popotnica slovenski izdaji »the« marketinške knjige leta.

Revija Time je Martina Lindstroma leta 2009 uvrstila med 100 najvplivnejših ljudi na svetu. (Foto: Martin Lindstrom Company)

Zenel Batagelj me je dober mesec pred izidom knjige poklical in me vprašal, če vem, da bo knjiga izšla ter mi predlagal, da napiše njeno oceno. Povedal sem mu, da sem jo že prebral in da jo pospešeno prevajamo ter da bo v slovenskem jeziku izšla samo nekaj tednov po svetovnem izidu. Vprašal pa sem ga tudi, ali je knjigo že prebral. Rekel je, da ne, da pa »čuti«, o čem bo Lindstrom pisal in bi vseeno napisal oceno knjige. Vljudno sem mu predlagal, da recenzijo z veseljem objavimo, ampak šele po izidu knjige in predvsem po tem, ko bo knjigo dejansko tudi prebral. Takoj je napovedal, da bo o knjigi pisal na že omenjenem blogu. Jaz pa sem mu obljubil, da se bom odzval s tem prispevkom. 

Obljuba dela dolg!

Prvo četrtina teksta je avtor namenil založniškim vprašanjem, predvsem Amazonu in njihovemu poslovnemu modelu ter mi pokroviteljsko namenil namig oziroma »hint hint«, kot se je izrazil, da je »smiselno, da prevodi izidejo v lokalnem jeziku pred izidom elektronskih različic«. Zenel, hvala za »hint hint«, nisem resni založnik knjig, vendar sem/smo jih v zadnjih letih izdali toliko, da smo se nekaj naučili in drobni trg marketinških knjig toliko poznam(o,) da ga ne potrebujem(o). Sam g. Zenela Batagelja niti slučajno ne bi šel učit, da se o potrošnih navadah kupcev lahko veliko nauči z obiskom trgovine (to je »hint hint« Martina Lindstroma), ne pa samo z računalniškimi algortimi oziroma »big data«. 

V nadaljevanju prispevka Batagelj posmehljivo proglasi Lindstroma za »Žareta Lepotca marketinga« za Slovence, »Đirla marketinga« za regijo. Ter poskuša obračunati s knjigo (ki je ni prebral) z navajanjem statistike (!), da Lindstrom pojem »big data« v knjigi omeni samo 16-krat in vse skupaj razglasi za »čisti marketinški trik«. 

V tem delu teksta se po mojem mnenju skriva »strah« Batagelja, da bi utegnil Lindstrom pri bralcih – na primer naročnikih Valicona – vzpodbuditi logično vprašanje: »Ali drage raziskave, ki jih plačujemo raziskovalnim hišam, dejansko dajejo uporabne podatke, s pomočjo katerih lahko izboljšamo naše poslovanje?« Na primer, ali se Mercatorju res splača letno nameniti nekaj deset ali sto tisoč evrov za raziskave, da bodo ugotovili, da ljudje vse več nakupujejo v Hoferju ali Lidlu? Ali pa bi to ugotovili za nekaj deset evrov, če bi se večkrat zapeljali na parkirišče pred eno ali drugo trgovino in preprosto opazovali ljudi?

Zenel Batagelj je pameten in izobražen človek, zato verjamem, da je v napovedi knjige, o kateri je napisal oceno, preden jo je prebral, zaslutil nevarnost za njegov biznis. In se jo je odločil »diskreditirati« še preden je izšla. 

Kdo je zares Martin Lindstrom? (Kdo je zares Zenel Batagelj?)

V tretjem delu prispevka Batagelj nadaljuje s kritiko in dokazovanjem, da Lindstrom ne pozna razlik med big data in interpretacijo zbranih podatkov, da preveč sledi ideji knjige (? čemu pa bi moral?) in celo, da »na 256 straneh knjige ne boste našli definicije small data«. Potem nadaljuje: »Naslov Small Data je očiten marketinški trik«. Bi bil za prodajo knjige boljši naslov Anketno zbiranje podatkov po internetu, kakor je Batagelj naslovil svojo diplomsko nalogo iz leta 1998 (pri delu je sodeloval z Vasjo Vehovarjem)? Pri čemer Batagelj po letu 2004 praktično ni objavljal strokovnih člankov, če pa že, se je to zgodilo v sodelovanju z drugimi.

»Bravo Martine, ocena »must read by Zenel Batagelj«, če ti to kaj pomeni. BTW, falil si naslov!« so skorajda zaključne besede, s katerimi se poskuša Batagelj postaviti nad avtorja, ki je bil pred šestimi leti s strani revije Time proglašen za enega izmed top 50 futuristov na svetu; avtorja, ki je prehitel Harryja Potterja; ki je pred štirimi leti v Ljubljani očaral in navdušil 300 slušateljev, in tako dalje. 

Skratka, Zenel Batagelj je poslovnež, direktor, prodajalec, ki skrbi za svoje podjetje in svoj biznis in prav je tako. Za kritiko knjige, kot je Small Data, se odloči iz poslovnih in ne strokovnih razlogov in to zato, ker se ga je vsebina dotaknila.

Brez veze, sami se prepričajte! 

Zdaj pa mali »marketinški trik«, kot bi rekel Zenel: naročite knjigo Small Data še danes: [email protected]