• Facebook
  • Twitter
  • RSS

Kako oznake o bio pridelavi vplivajo na odločitve potrošnikov?

Potrošniki dandanes kupujemo premišljeno. Pri izbiri se pogosto zanašamo tudi na dogovorjene oznake, predvsem pri izdelkih široke potrošnje, pri katerih si za preverjanje vsakega posameznega izdelka pogosto ne vzamemo veliko časa. Med oznakami, ki nas vodijo pri nakupu, je tudi oznaka za ekološko/bio pridelavo.

Vir: Dreamstime

Nekateri potrošniki tovrstna živila kupujejo raje kot konvencionalno pridelana živila in so zanje pripravljeni plačati več. Pri tem jih vodijo različni motivi, od zdravstvenih do svetovnonazorskih, raziskave pa so pokazale, da že same oznake vplivajo na njihovo zaznavanje lastnosti izdelkov.

17 odstotkov slovenskih potrošnikov se je v raziskavi Trženjski monitor DMS preteklo pomlad opredelilo, da v zadnjem času vedno večkrat posegajo po izdelkih, ki imajo oznako za ekološko/bio pridelavo. Sicer imajo za slovenske potrošnike še večji pomen blagovne znamke in slovenske znamke, vendar je dejstvo, da delež potrošnikov, ki dajejo prednost ekološko/bio pridelanim izdelkom, ni zanemarljiv.

Potrošnike pri odločitvah za izdelke z oznakami ekološko/bio vodijo različni motivi, predvsem zdravstveni in prehrambeni (prepričani so, da vsebujejo več vitaminov, mineralov in drugih pomembnih hranljivih snovi), skrb za okolje in dobrobit živali, varnost hrane, nostalgija in moda/radovednost. Eden najpomembnejših motivov je tudi mnenje, da so tovrstni izdelki boljšega okusa.

Oznaka je dovolj za zaznavanje boljšega okusa

Pravzaprav nič presenetljivega, zanimivo pa je, da so raziskave pokazale, da že sama oznaka, ne konkreten izdelek, vpliva to, kako potrošniki zaznajo okus izdelka. Raziskovalci univerze Cornell so testni skupini dali v poskušanje po dva vzorca jogurta, piškotov in krompirjevega čipsa. Čeprav so bili vsi izdelki iz certificirane ekološke pridelave, so sodelujoči en izdelek označili za ekološko pridelanega, drugega pa ne.

Sodelujoči so morali oceniti okus posameznega izdelka, vsebnost maščob, kalorij in povedati, koliko bi bili pripravljeni plačati zanj. Raziskovalci so ugotovili, da oznake »bio« vplivajo na okus, percepcijo vsebnosti kalorij in vsebovano vrednost ter tako spreminjajo odločitve potrošnikov za nakup kot tudi njihovo percepcijo poštene cene. Testna skupina je skoraj vse lastnosti ocenila boljše za izdelke z oznako »bio«, čeprav so bili identični svojim parom. Njihova percepcija je bila, da so boljšega okusa, da imajo občutno manj kalorij, manj vsebnosti maščob in več vlaknin. Čips in piškote z oznako »bio« so dojemali kot bolj hranljive kot njihove »ne-bio« pare.

Raziskava univerze Illinois College of Agricultural, Consumer and Environmental Sciences je šla še korak dlje in ugotovila razlike v dojemanju oznake »ekološko pridelano« glede na vrsto izdelkov (za primer so vzeli jagode kot predstavnika zdravega živila in piškote kot živilo, ki predstavlja pregreho) in na vrsto trgovin (testirali so izdelke v trgovini, ki se osredotoča na videz, in v drugi, osredotočeni na nizko ceno). Raziskava je pokazala, da je pri dojemanju oznake »ekološko pridelano« pomemben tudi kontekst.

Foto: Picjumbo.com

Jagode z oznako »ekološko pridelane« so imele višje ocene okusa od tistih brez oznake. Ocene piškotov se glede te lastnosti – okus – niso razlikovale, so jih pa ocenili kot bolj hranljive, skoraj dvakrat bolj zdrave. Po drugi strani se ocene jagod glede koristi za zdravje niso razlikovale. To kaže na to, da je pri nakupu zdravih izdelkov z oznako »ekološko pridelano« pomembnejši motiv okus, pri izdelkih, ki predstavljajo pregreho, kot so piškoti, pa motiv hranljivosti. Glede vrste trgovine so raziskovalci sklenili, da so tiste, ki dajejo večji pomen videzu, boljše za promocijo zdravih »bio« izdelkov, tiste, ki dajejo poudarek nizki ceni, pa »bio« izdelkov za občasne pregrehe, kot so piškoti.

Tudi »okolju prijazni« izdelki so zaznani kot izdelki boljšega okusa

Vendar pa ni le vpliv na zdravje razlog za to, da potrošniki »bio« izdelke višje vrednotijo. Pomemben dejavnik, ki vpliva na dojemanje okusa, je tudi skrb za okolje. V raziskavi na Švedskem so študentom dali v okušanje dve skodelici kave. Kava je bila v obeh skodelicah enaka, so pa eno označili s »prijazna do okolja«, druga je bila brez oznake. Sodelujoči so skodelico z oznako »prijazna do okolja« dojemali, kot da je boljšega okusa in so bili zanjo pripravljeni plačati več.  

Foto: Picjumbo.com

Prispevek je bil prvotno objavljen na spletni strani podjetja Oculus.